با شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر(زملارد) آشنا شوید

با شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر(زملارد) آشنا شوید
خلاصه اخبار

موضوع فعالیت شرکت، کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی است و به طور کلی شرکت می‌تواند در تمام عملیات و معاملات مالی و تجاری و صنعتی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به هر نوعی با هریک از این موضوعات مرتبط باشد فعالیت کند.

شرکت ملارد شیر در ابتدا کار خود را با نام شرکت ملارد شهریار با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال 1333 شروع کرده است و در سال 1374 مدیریت این موسسه به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی تحویل داده شده است. نام این مجموعه در سال 1381 به شرکت کشاورزی و  دامپروری ملارد شیر تغییر پیدا کرده است و در سال 1391 این مجموعه به محل جدید خود در شهرستان نظر آباد منتقل شده است.

موضوع فعالیت شرکت، کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی است و به طور کلی شرکت می‌تواند در تمام عملیات و معاملات مالی و تجاری و صنعتی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به هر نوعی با هریک از این موضوعات مرتبط باشد فعالیت کند.

این شرکت در حال حاضر پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ 31/04/1399 بعنوان دویست و بیست و دومین نماد معاملاتی ( یکصد و سی و چهارمین شرکت در بازار دوم)، در فهرست نرخ هاي فرابورس ایران درج و با نماد “زملارد” در گروه زراعت و خدمات وابسته” ثبت شده است.

سرمایه و سهامداران

سرمایه شرکت بعد از افزایش سرمایه در سال 96 به 30 میلیارد تومان رسیده است و طبق اطلاعات موجود در امیدنامه این شرکت در حال حاضر برنامه‌ای جهت افزایش سرمایه ندارد. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تأمین (سهامی خاص) با در اختیار داشتن 99.99% از سهام زملارد، سهامدار عمده آن محسوب می‌شود.

شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین در حال حاضر در حوزه دامداری، سهامدار عمده‌ی شرکت های کشت و دامداری فکا و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان نیز می‌باشد.

دارایی ها و عملیات شرکت

زملارد با در اختیار داشتن 4826 رأس دام، در سال نزدیک به 30 هزار تن شیر خام تولید می‌کند که از این نظر جزو شرکت های برتر ایران در نظر گرفته می‌شود. محصولات تولید شده در این شرکت شیر خام، گوشت، تلیسه و کود است که در زمینه تولید شیر خام ظرفیت عملی شرکت در محدوده 120 تن در روز برآورد شده است.

این شرکت مالک 200 هکتار زمین است که 40 هکتار از آن برای احداث سایت دامداری و بقیه آن جهت کشت استفاده می‌شود. البته در حال حاضر 120 هکتار از زمین های زراعی تحت کشت قرار گرفته.

در زمینه مواد مصرفی شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر نزدیک به 75 درصد از نیازهای خود را از بازار داخلی و عمدتاً از استان‌های همجوار مانند همدان، قزوین و زنجان تأمین می‌کند و 25 درصد باقی مانده که عمدتاً محصولاتی مانند کنسانتره ذرت، جو و سویا است از محل واردات تأمین می‌شود. بیشتر این واردات قبلاً توسط شرکت‌های واسطه انجام می‌شده که در حال حاضر و از سال گذشته، شرکت در حال تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های سهامدار عمده، جهت حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌ی مربوط به خوراک دام وارداتی است.

شرکت برای تهیه آب مصرفی از 3 حلقه چاه استفاده می‌کند که یک حلقه برای شرب دام و دو حلقه دیگر برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این زمینه ریسک خاصی ندارد.

درآمد و سود آوری

نمودار زیر سهم هر یک از منابع درآمدی اصلی را در فروش شرکت نشان می‌دهد. این نمودار بر اساس ارزش ریالی فروش در سال مالی 98 تهیه شده است.

در جدول‌های زیر که بر گرفته شده از امیدنامه شرکت می‌باشند، می‌توانید به مقایسه عملکرد زملارد با اصلی‌ترین رقبای آن بپردازید.

همانطور که مشاهده می‌کنید فروش خالص این شرکت نسبت به رقبا در سال های 97 و 98 کمتر بوده اما با این وجود توانسته در سال 98 نسبت به سال قبل سود آوری بیشتری کسب کند و حاشیه سود خالص خود را به طرز چشم گیری بهبود دهد.

یکی از دلایل این افزایش در حاشیه سود خالص، افزایش نقدینگی شرکت و توانایی آن در تهیه به موقع خوراک با کیفیت بوده است. این شرکت به دلیل انتقال سایت دامداری در سال 90، مبلغ قابل توجهی وام و بدهی داشته که در نتیجه‌ی آن، در این سال‌ها با کاهش نقدینگی روبرو شده است، البته در حال حاضر با تصفیه این بدهی‌ها عملکرد شرکت رو به بهبود است که شاهد این امر افزایش نزدیک به 2 کیلوگرمی در متوسط روزانه‌ی تولید شیر در هر رأس دام طی سال 98 بوده است.

در سال‌های گذشته هزینه‌های مالی، ناشی از وام‌ها و بدهی‌های شرکت، سود خالص آن را به شدت تحت تأثیر گذاشته که در نتیجه ما برای بررسی عملکرد، از روند تغییرات سود عملیاتی به عنوان نشان دهنده عملکرد عملیاتی شرکت استفاده می‌کنیم. در نمودار زیر روند تغییرات سود عملیاتی، خالص فروش، و نسبت سود عملیاتی به خالص فروش قابل مشاهده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید با وجود عدم دخالت مستقیم هزینه‌های مالی در سود عملیاتی، همچنان آثار این هزینه‌ها در عملکرد سال‌های گذشته دیده می‌شود و کاهش قابل توجه این هزینه‌ها موجب رشد قابل توجه در سود آوری شرکت شده است.

در نهایت می‌توان گفت که با توجه به اقدامات شرکت در زمینه کاهش هزینه‌های تولید، کاهش هزینه‌های مالی و سایر اقدامات انجام شده در جهت افزایش تولید، می‌توان امید داشت که در صورت تدام این دسته از فعالیت‌ها، این شرکت در سال‌های آینده به روند رو به رشد خود ادامه دهد. البته نباید عوامل خارجی دخیل در میزان سودآوری این حوزه، یعنی تعیین کنندگان قیمت نهاده‌های دامی و قیمت ارز، جهت واردات خوراک دام را فراموش کرد. کمااینکه در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت شیر خام، صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در این حوزه تغییرات قابل توجهی داشته است.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه های اولیه به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

نظرات کاربران
  • بعد بلوکه شدن چکار کنیم من تازه اومدم تو بورس ممنون میشم یه کوچولو توضیح بدید چطور میتونم نگهش دارم و بلوکه به خودم برنگرده

  • مطالب مرتبط با موضوع شرکت کشاورزی جالب وروبه رشد بود