آخرین روز ماراتن مذاکرات برگزیت

آخرین روز ماراتن مذاکرات برگزیت
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس قرار است امروز درباره آخرین پیشرفت‌های صورت‌ گرفته در مذاکرات برگزیت، با اعضای دولت تشکیل جلسه دهد. اواخر دیشب گزارش‌های تائید نشده‌ای درباره دست یابی دو طرف به توافق منتشر شد. «استفن بارکلی» وزیر امور برگزیت انگلیس هم امروز اعلام کرد که دولت […]

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس قرار است امروز درباره آخرین پیشرفت‌های صورت‌ گرفته در مذاکرات برگزیت، با اعضای دولت تشکیل جلسه دهد. اواخر دیشب گزارش‌های تائید نشده‌ای درباره دست یابی دو طرف به توافق منتشر شد. «استفن بارکلی» وزیر امور برگزیت انگلیس هم امروز اعلام کرد که دولت پیش‌نویس بیانیه سیاسی برگزیت را تسلیم طرف اروپایی کرده است. این اقدام می‌تواند به این معنا باشد که دو طرف درباره توافق برگزیت به نتیجه رسیده و مراحل پایانی کار طی می‌شود.

«میشل بارنیه» نماینده ارشد شورای اروپا در امور برگزیت امروز قرار است با سفرای اروپایی در بروکسل دیدار و درباره آخرین تحولات برگزیت رایزنی کند. او دیروز در اظهار نظری گفته بود هنوز احتمال دست‌یابی به توافق برگزیت وجود دارد.

نخست وزیر انگلیس از سوی احزاب سیاسی تحت فشار زیادی قرار دارد تا پیش از برگزاری نشست سران اروپا که از فردا به مدت دو روز برگزار می‌شود درباره نحوه اجرای برگزیت به توافق برسد. این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بر اساس مصوبه پارلمان، جانسون مجبور است تا مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را درصورتی که توافق برگزیت تا روز شنبه به تائید پارلمان نرسد، تمدید کند.

مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) ساعت ۱۱ شب به وقت محلی به پایان می‌رسد. نخست وزیر انگلیس بارها اعلام کرده که به هیچ قیمتی حاضر به تمدید این تاریخ نیست. با این حال وزیر برگزیت امروز در اظهار نظری که نشان‌دهنده عقب نشینی دولت است در پارلمان تائید کرد که اگر توافق برگزیت حاصل نشود جانسون مهلت خروج از اتحادیه اروپا را تمدید می‌کند.

نخست وزیر انگلیس امروز علاوه بر جلسه با اعضای دولت، با فراکسیون حزب محافظه‌کار (کمیته ۱۹۲۲) ملاقات خواهد کرد. هم زمان آنگلا مرکل و امانوئل مکرون رهبران آلمان و فرانسه امروز درباره آینده برگزیت رایزنی و برای پاسخ به خبرنگاران در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت خواهند کرد.

اگر جانسون تا پایان امروز به توافق برگزیت دست پیدا کند باز هم بعید است که طرح او به تائید پارلمان برسد. این مساله زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم حزب حاکم محافظه کار اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را در اختیار ندارد. در واقع محافظه کاران با ترکیب ۱۰ کرسی حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی ۲۹۱ کرسی در اختیار دارد که ۴۵ کرسی برای تشکیل اکثریت کم است.

در واقع اگر خوش‌بینانه‌ترین حالت یعنی دست‌یابی به توافق برگزیت با اتحادیه اروپا و موافقت پارلمان را یک کفه ترازو و تداوم بن بست برگزیت را در کفه دیگر وزن کنیم، شواهد نشان می دهد که در حال حاضر کفه دوم سنگینی می کند. به عبارت دیگر اگر اوضاع در چند روز آینده، طبق میل جانسون پیش ‌نرود، او چاره‌ای جز تمدید مهلت برگزیت نخواهد داشت؛ مگر آنکه بخواهد از قانون سرپیچی کند که در آن صورت بحث عدم صلاحیت او دو دولت داغ خواهد شد.

طبق مصوبه ماه گذشته پارلمان جانسون بایستی مهلت برگزیت را تا ۳۱ ژانویه سال آینده (۱۱ بهمن) تمدید کند تا فرصت کافی برای توافق جدید وجود داشته باشد. ناگفته نماند که حزب رقیب به رهبری جرمی کوربین وعده داده که درصورت تمدید مهلت برگزیت لایحه برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام را فعال خواهد کرد و در آن صورت اوضاع از آنچه هست پیچیده‌تر خواهد شد.