۱۹۰ بانک امریکایی در معرض ورشکستگی هستند

۱۹۰ بانک امریکایی در معرض ورشکستگی هستند

زیان‌ها، عدم رعایت مدیریت ریسک در معاملات اهرمی و وام‌های زیاد از جمله دلایلی است که باعث سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) شده است. حال، تحلیل اخیر اقتصاددانان نشان می‌دهد که ۱۹۰ بانک دیگر هم در معرض ریسک افزایش برداشت‌های سپرده‌گذاران خود قرار دارند و ممکن است ورشکسته شوند. آن‌ها در مقاله خود گفته‌اند:

  • حتی اگر فقط نیمی از سپرده‌گذاران بیمه‌نشده تصمیم بگیرند که سپرده‌های خود را برداشت کنند، تقریباً ۱۹۰ بانک و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از سپرده‌ها با ریسک قابل‌توجهی مواجه می‌شوند.

مسئله این است که سیاست‌های پولی فدرال رزرو تأثیر منفی بر دارایی‌های بلندمدتی مثل اوراق قرضه دولتی و وام‌های مسکن داشته و به نوبه خود برای بانک‌ها ضرر ایجاد کرده است. مقاله مذکور توضیح داده است که اگر بانکی ورشکسته شود، به این معنی است که ارزش بازاری دارایی‌های آن (بعد از پرداخت تمام سپرده‌های بیمه‌نشده) برای بازپرداخت تمام سپرده‌های بیمه‌شده کافی نخواهد بود.

در نمودار بالا، دارایی‌های بانک‌ها بر اساس اسناد رسمی آن‌ها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ آورده شده است. بانک‌هایی که در گوشه سمت راست بالا، در کنار SVB (با ۲۱۸ میلیارد دلار دارایی) قرار گرفته‌اند، شدیدترین زیانِ دارایی‌ها و بزرگ‌ترین سپرده‌های بیمه‌نشده را دارند.

افزایش اخیر نرخ بهره آمریکا باعث شده است که ارزش بازاری دارایی‌های سیستم بانکی ایالات متحده به میزان ۲ تریلیون دلار کاهش یابد. علاوه بر این، سهم بزرگ سپرده‌های بیمه‌نشده در برخی از بانک‌های آمریکایی ثبات آن‌ها را تهدید می‌کند.

اقتصاددان در مطالعه مذکور ادامه داده‌اند:

  •  کاهش اخیر ارزش دارایی‌های بانکی به‌طور قابل‌توجهی شکنندگی سیستم بانکی ایالات متحده را نسبت به سپرده‌گذاران بیمه‌نشده افزایش داده است.

منبع: Cointelegraph

برچسب‌ها