ین ژاپن، مامنی برای سرمایه گذاری در بازارهای جهانی

ین ژاپن، مامنی برای سرمایه گذاری در بازارهای جهانی
خلاصه اخبار

به دنبال افزایش تنش تجاری بین آمریکا و چین، سرمایه‌گذاران، در پی یافتن یک دارایی امن، به سراغ ارز رایج ژاپن رفتند و موجب افزایش ارزش ین نسبت به دیگر همتایان در بازار ارز جهانی شدند.

به گزارش سیگنال به نقل از سنا ، افزایش ارزش ین یک روز پس از آن اتفاق افتاد که وزارت دادگستری آمریکا شرکت هواوی چین را متهم به نقض تحریم‌های مربوط به ایران کرد. 

سرمایه‌گذاران بیم دارند که اتهام‌های وارده به هواوی روند مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. قرار است روز چهارشنبه معاون نخست وزیر چین، لی هی، با نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتیزر، ملاقات داشته باشند. اما نیک توییدیل، مدیر عملیاتی شرکت استرالیایی راکوتن سیکیوریتیز، به رویترز گفته است که با شرایط پیش آمده شانس این که مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد، بسیار اندک است.

وی گفته، “این اتفاق احتمالا اثر بدی روی دارایی‌های ریسک‌ پذیر مانند سهام خواهد گذاشت و ممکن است معاملات دلار/ین و دلار استرالیا را تحت فشار قرار دهد.”

چین نسبت به اتهامات آمریکا به هواوی ابراز نگرانی کرده است و وزیر خارجه آن کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که پکن، از منافع قانونی شرکت‌های چینی محافظت خواهد کرد.

این در حالی است که، ین معمولا در زمان ‌هایی که بازار نامطمئن است یا فشار اقتصادی بر بازارها حاکم است مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می گیرد. پول ملی ژاپن روز سه‌شنبه ۰.۱۵ درصد در مقابل دلار آمریکا قوت گرفت. در مقابل دلار استرالیا نیز حدود ۰.۲ درصد رشد کرد. حتی نسبت به یورو نیز ۰.۱ درصد تقویت شد.

فعالان بازار منتظرند تا کمیته بازار آزاد فدرال در آمریکا در اواخر ژانویه تشکیل جلسه دهد – جلسه‌ ای که در آن احتمالا مدیر کمیته، جرومی پاول، بر تهدیدهای روبه رشدی که اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است صحه خواهد گذاشت.

 سرمایه‌گذاران امیدوار هستند که بانک مرکزی آمریکا سیاستی محتاطانه‌ تر نسبت به سال گذشته در پیش بگیرد؛ به خصوص که نشانه‌هایی از تلاطم‌های اقتصادی در داخل و ضعف موقعیت اقتصادی آمریکا در خارج از کشور به سهولت قابل مشاهده است.

به نظر می رسد، امسال نرخ بهره دستخوش افزایش نشود، اما سال گذشته بانک مرکزی آمریکا چهار مرتبه نرخ بهره را افزایش داد و موجب رشد فزاینده دلار در بازارها شد.

در بازارهای مالی، یورو به نسبت گذشته، روند نوسانی بیشتری را متحمل شده است اما هنوز هم با روزهای اوج گذشته فاصله زیادی ندارد. اما پوند انگلستان هنوز هم با اوضاع نامناسبی همراه است. تحلیل‌گران می گویند وضعیت سیاسی بریتانیا، با توجه به مسئله برگزیت و مشکلات آن، چندان به سامان نیست؛ بنابراین، پوند همچنان در تلاطم باقی خواهد ماند.

بریتانیا قرار است در تاریخ ۲۹ مارچ سال جاری اتحادیه اروپا را ترک کند، اما اعضای پارلمان این کشور هنوز برای خروج از اتحادیه به یک توافق منسجم نرسیده‌اند.