پیش‌بینی روس‌ها از بازار انرژی

پیش‌بینی روس‌ها از بازار انرژی
خلاصه اخبار

فهرست عناوین قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی به حدود 53 دلار رسیده که این روند در ادامه کاهش شدید آن طی ماه‌های اخیر است. در حالی که روس‌ها در جهت تثبیت بازار گام‌های بلندی برداشته و از جمله با اوپک در همکاری کامل بوده‌اند، در نهایت به‌نظر می‌رسد این تولیدکننده بزرگ نفت نیز چاره‌ای […]

قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی به حدود 53 دلار رسیده که این روند در ادامه کاهش شدید آن طی ماه‌های اخیر است. در حالی که روس‌ها در جهت تثبیت بازار گام‌های بلندی برداشته و از جمله با اوپک در همکاری کامل بوده‌اند، در نهایت به‌نظر می‌رسد این تولیدکننده بزرگ نفت نیز چاره‌ای جز پذیرش شرایط جدید ندارد و نقش توافق اخیر نه در راستای کاهش، بلکه جهت آرام کردن بازار بوده باشد، اتفاقی که به گفته وزیر انرژی روسیه محقق خواهد شد.

به گزارش سیگنال به نقل از فلزات آنلاین، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه روز سه‌شنبه 25 دسامبر در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی در روسیه اعلام کرد که قیمت‌های نفت که در 3 ماهه پایانی سال جاری میلادی (2018)، حداقل 30 درصد افت کرده، در نیمه اول سال جدید با همین قیمت تثبیت خواهد شد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ به رهبری روسیه، اوایل امسال توافقی کرده بودند که برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت تا 1.2 میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را کاهش دهند.
نواک در گفتگو با شبکه خبری روسیه 24 گفت: «فکر می‌کنم طی نیمه نخست سال آینده با تلاش‌های مشترکی که بین اوپک و برخی کشورهای دیگر صورت گرفته است، وضعیت با ثبات‌تر و متعادل‌تر خواهد شد.» او همچنین افزود که هیچ درخواستی برای اجلاس فوق‌العاده اوپک ارایه نشده است و دلیل افت قیمت نفت را به عوامل اقتصاد کلان نسبت داد: «علت آن به عوامل بنیادی یعنی کاهش تقاضا در زمستان و البته اقتصاد کلان مربوط می‌شود؛ به‌طوری که ما شاهد افت فعالیت اقتصاد جهانی و سقوط بازارهای سهام هستیم.»
در حال حاضر قیمت نفت هر بشکه نفت خام آمریکا به 45 دلار و 12سنت رسیده است که نسبت به قله قیمتی 73 دلار در اوایل اکتبر بیش از 38 درصد کاهش را نشان می‌دهد. نمودار شماره 1، تغییرات قیمت نفت از ابتدای سال 2018 میلادی را نشان می‌دهد. بنا بر برخی برآوردها، تولید هر بشکه نفت شیل آمریکا به‌طور میانگین 40 دلار هزینه دارد؛ از این رو باید منتظر ماند و دید این قیمت بر تولیدکنندگان نفتی در آمریکا چه تأثیری خواهد گذاشت. هم اکنون نیز برخی تولیدکنندگان نفت شیل به‌دلیل بالابودن هزینه‌ها، تولید خود را کاهش داده‌اند که این روند برخلاف برنامه کلی آمریکا از ابتدای امسال بوده است. از ابتدای سال 2018، آمریکا بیشترین میزان افزایش تولید را در بین تولیدکنندگان نفت داشت؛ به‌طوری که تنها در میادین نفتی شیل 16 درصد ظرفیت تولید خود را بالا برد.