پایان ۲۰۱۸ با رشد بازارهای جهانی همراه شد

پایان ۲۰۱۸ با رشد بازارهای جهانی همراه شد
خلاصه اخبار

فهرست عناوین در هفته آخر سال ۲۰۱۸، بازارهای جهانی توانستند با عملکردی مثبت به کار خود پایان دهند. نفت خام پس از نزول سنگین گذشته ، در این هفته تا ۱۰ درصد رشد کرد. از سوی دیگر تزلزل در سیاست های اقتصادی دولت آمریکا طی روزهای اخیر منجر به اوج گیری قیمت طلا و افت […]

در هفته آخر سال ۲۰۱۸، بازارهای جهانی توانستند با عملکردی مثبت به کار خود پایان دهند. نفت خام پس از نزول سنگین گذشته ، در این هفته تا ۱۰ درصد رشد کرد. از سوی دیگر تزلزل در سیاست های اقتصادی دولت آمریکا طی روزهای اخیر منجر به اوج گیری قیمت طلا و افت شاخص دلار آمریکا شد.

به گزارش سیگنال به نقل از سنا، در آخرین روزهای سال ۲۰۱۸، بازارهای جهانی تحت تاثیر خبرهای بسیاری با نوسان قیمتی همراه شدند، که در این میان افت و خیز قیمت نفت برنت از مهمترین رخدادهای این روزهای مورد نظر کارشناسان بود.
بر اساس آمارها در پایان روزجمعه و تعطیلی بازارهای بین المللی، نفت خام توانست رشد قابل توجه ای از خود به جای بگذارد. استارت رشد قیمت جهانی نفت برنت از روز چهارشنبه و همزمان با رشد شاخص بورس های جهانی زده شد. بر همین اساس نفت برنت در روز مزبور توانست بیش از ۵ درصد رشد داشته باشد. نفت WTI نیز در روز جهارشنبه در حدود ۴ درصد رشد را تجربه کرد.
با این وجود قیمت نفت برنت در معاملات روز جمعه بار دیگر ۳ درصد افزایش یافت تا بخش قابل توجهی از زیان هفته های گذشته جبران شود. بر این اساس نفت برنت توانست در آخرین ساعات فعالیت بازارهای جهانی در محدوده ۵۳ دلار به کار حود پایان دهد.
قیمت نفت خام آمریکا نیز اوایل روز جمعه تا ۳.۶ درصد رشد داشت، اما بعد از آن با اندکی تعدیل و رشد یک دلاری نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به ۴۵ دلار و ۶۲ سنت رسید. با وجود اینمه طی این هفته گزارشات متعددی از رشد تولید نفت خام آمریکا منتشر شد، اما روند بورس های مهم جهانی اثر گذاری بیشتری بر نوسان قیمت نفت بر جای گذاشت.
با وجود آنکه آمریکا افزایش تولید نفت شیل را همچنان در برنامه دارد، نواک وزیر انرژی روسیه از پایبندی بر توافق کاهش تولید نفت داده است. بر همین اساس، وزیر نفت روسیه اعلام کرده است در نیمه نخست سال آینده بین ۳ تا ۵ میلیون تولید نفت خود را کاهش می دهد.
بر اساس آمار ها قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی تاکنون افت ۲۰ درصدی را تجربه کرده و میانگین فروش آن در محدوده ۷۵ دلار ثبت شده است. اما بلومبرگ در پیش بینی های اخیر خود میانگین قیمت نفت خام را برای سال ۲۰۱۹ در محدوده ۷۲ دلار در نظر گرفته است. با این حال بسیاری از کارشناسان قیمت های کنونی را کف های قیمتی سال آینده در نظر گرفته اند.

نزول شاخص دلار با سیاست های دولت ترامپ

یکی از مهمترین خبرهای این هفته بازارهای جهانی مربوط به تعطیلی بخش های از دولت آمریکا بود. عدم توافق میان مجلس و دولت این کشور بر سر بودجه باعث شد تا دولت ترامپ برای چندمین بار به تعطیلی کشانده شود. این موضوع توانست در هفته اخیر اثر مستقیمی بر نوسان شاخص دلار بگذارد و باعث تضعیف این ارز مهم جهانی شود.
از سوی دیگر تصمیم فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره برای دومین بار، سطح نگرانی برخی کارشناسان در خصوص افزایش هزینه های استقراضی بر رشد اقتصادی را افزایش داد. به این ترتیب شاخص دلار اولین روز معاملاتی هفته را بر مدتار نزولآغاز کرد.
این موضوع در دومین روز معاملاتی در حالی ادامه پیدا کرد، که سقوط ارزش سهام شرکت های وال استریت و تاخت ترامپ بر فدرال رزرو، سرمایه گذاران ترجیح دادند به سمت دارایی های امن حرکت کنند. بر همین اساس رشد شاخص ارزهایی نظیر یورو، ین و پوند در برابر دلار در بازار رقم خورد.
به این ترتیب شاخص دلار آمریکا تا پایان هفته نتوانست از فشار تحمیل شده خارج شود و در پایان هفته در محدوده ۹۵.۲ واحدی قرار گرفت. با این حال تعطیلی کریسمس در بسیاری از کشور ها باعث شد حجم معاملات ارز های معتبر جهانی در این هفته نسبت به قبل بسیار محدود شود.

طلا بر آستانه سطوح درخشندگی

بازار طلا این هفته را با درخشش منحصر به فردی به پایان رساند. افزایش نگرانی به روند اقتصاد جهانی در سال آینده و احتمال رکود در دنیا باعث شد تا طلا در صدر امن ترین بازارهای سرمایه گذاری شناخته شود. از سوی دیگر تزلزل در اوعضا سیاسی آمریکا نیز موضوع اثرگذار مهمی بر روند بازار طلا در این هفته بود.
رویترز در این زمینه گزارش داد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد که تعطیلی فعالیت های دولت تا زمانی ادامه خواهد یافت که درخواست وی مبنی بر تامین منابع مالی لازم برای احداث دیوار مرزی مکزیک محقق شود.
ترامپ از استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا حمایت کرد ولی بار دیگر انتقادات خود را از جرومی پاول رئیس فدرال رزرو به خاطر افزایش نرخ بهره طی ماه های اخیر اعلام کرده است.
بر همین اساس فلز زرد، در روز چهارشنبه به هزار و ۲۷۲ دلار رسید تا بالاترین رقم طی ۶ ماه اخیر را به ثبت رسانده باشد. اما این روند در روزهای بعد شدت بیشتری یافت تا جایی که تقاضای زیاد برای خرید این فلز، باعث شد قیمت آن به هزار و ۲۸۰ دلار برسد. با توجه به اینکه در هفته پیش تر اونس جهانی بازدهی ۱.۸ درصدی را به جای گذاشته بود، برای دومین هفته متوالی این روند ادامه پیدا کرد.
در این بین نظر سنجی این هفته کیتکو نیوز نیز نتایج قابل توجه ای به همراه داشته است. در این نظر سنجی بیش از یک سوم کارشناسان بر این باورند که طلا برای سال بعد می تواند تا سطوح هزار و ۵۰۰ دلاری حرکت کند. بسیاری از شرکت کنندگان چشم انداز تداوم افت ارزش شاخص دلار، احتمال رکود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ را از مهمترین دلایل رشد تقاضا در بازار طلا عنوان کرده اند.