مشخصات آخرین شرکتی که در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی ایستاد

مشخصات آخرین شرکتی که در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی ایستاد
خلاصه اخبار

فهرست عناوین شرکت ۴۰ میلیارد تومانی تولید گوشت مرغ ماهان در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا پس از معرفی توسط مدیران ، آماده عرضه ۱۰ درصدی سهام باشد. به گزارش سیگنال به نقل از بورس پرس، شرکت تولید گوشت مرغ ماهان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش در ۲۷ آذر سال جاری با […]

شرکت ۴۰ میلیارد تومانی تولید گوشت مرغ ماهان در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا پس از معرفی توسط مدیران ، آماده عرضه ۱۰ درصدی سهام باشد.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس پرس، شرکت تولید گوشت مرغ ماهان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش در ۲۷ آذر سال جاری با نماد معاملاتی “زماهان” در گروه زراعت و خدمات وابسته و زیرگروه پرورش طیور پذیرش به عنوان صد و هفتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا پس از معرفی توسط مدیران، آماده عرضه ۱۰ درصدی سهام باشد.

طبق بررسی های بورس پرس،این شرکت در ۱۴ آبان سال ۶۹ به صورت سهامی خاص تأسیس شده و در ۱۴ آبان سال ۸۹ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. نام اولیه شرکت فرآور بوده که در ۴ آذر سال ۷۰ به مرغدانه تهران و در ۲۳ بهمن سال ۷۰ به مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان تغییر نام یافت.

در تاریخ ۲۶ اردیبهشت سال ۷۹ نیز محل شرکت به کرمان انتقال یافته و در دفتر ثبت این استان به ثبت رسید و در آبان سال ۸۵ از سهامی خاص به سهامی عام تغییر وضعیت داد اما در سال ۹۱ مجدد از سهامی عام به سهامی خاص تغییر وضعیت داد.

با توجه به حضور ۲۰ ساله جوجه ماهان در بازار جوجه یک روزه گوشتی و با توجه به سابقه درخشان این برند در صنعت که همواره از کیفیت مطلوب و مقبول برخوردار بوده همچنین به ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه مرغ مادر و تولید جوجه در کلیه فصول، این شرکت عمدتاً شاخص تعیین نرخ جوجه در بازار قرار گرفته است.این شرکت سهامی خاص که دارای ۴۹۴ نیروی انسانی است،متعلق به سازمان اقتصادی کوثر و تحت پوشش بنیاد شهید است.سرمایه اولیه شرکت در سال ۷۰ به میزان ۱۰۰ میلیون تومان بوده و طی هشت مرحله در سال ۹۶ به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

موضوع فعالیت

موضوع فعالیت اصلی شامل عملیات مرغداری و پرورش طیور، تولید گوشت و تخم مرغ در داخل و خارج،تولید جوجه یک روزه و کلیه امور مربوط به آن، تاسیس کارخانجات به منظور تهیه خوراک دام و طیور امور دارویی و صنایع وابسته، واردات تخم مرغ و جوجه یکروزه، مواد خام ،ماشین آلات، کارخانجات و لوازم یدکی مورد نیاز، فعالیت در زمینه تولید و توزیع و واردات کلیه کالاهای مربوط به امور دامداری،دامپروری و کشاورزی، ارائه خدمات در زمینه های تولیدی و بازرگانی به اشخاص حقیقی و حقوقی و تهیه و توزیع کالا و محصولات کشاورزی و صنعتی، اقدام به کلیه عملیات مجاز بازرگانی منجمله خرید و فروش و حق‌العمل کاری کالا و محصولات،مبادرت به واردات و صادرات انواع کالا و اجاره خرید و احداث سردخانه و انبار جهت نگهداری کالا و محصولات شرکت و سایرین، انجام کلیه خدمات جنبی لازم جهت آماده کردن محصولات و کالا برای عرضه از جمله اقدام به امور بسته بندی و تاسیس و اداره کارخانجات مربوطه و اخذ و اعمال وام قرض الحسنه،اخذ وام و استقراض  و استفاده از هرگونه تسهیلات مالی و اعتباری از بانک ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی، توزیع و فروش فراورده های شرکت در داخل و خارج است.

موضوع فعالیت فرعی هم شامل سرمایه گذاری در سایر شرکت ها و موسسات و مشارکت در طرح های تولیدی،کشاورزی و دامپروری، اعطا و اخذ نمایندگی و ایجاد شعب یا تاسیس شرکت های فرعی با اشخاص حقیقی یا حقوقی درکلیه اموری که بطور مستقیم یا غیرمستقیم  مربوط به موضوع فعالیت های فوق است و خرید و فروش و پذیره نویسی سهام شرکت ها می شود.

ترکیب سهامداران

صنعت طیور در ایران

در حال حاضر در ایران قسمت اعظم نیاز صنعت طیور از طریق منابع داخلی تامین می شود. برخی از محصولات صنعت طیور در ایران شامل جوجه یک روزه مادر گوشتی، انواع مرغ زنده تخم گذار ۹۰ روزه، انواع مرغ زنده تخمگذار ۱۴۵ روزه، تخم مرغ نطفه دار تخمگذار و گوشتی، جوجه یکروزه گوشتی و گوشت آماده طبخ است.

مقدار تولید و فروش هفت ساله شرکت

خرید و فروش جوجه یک روزه گوشتی همانند هر کالای دیگری دارای یک بازار خاص است. محصول جوجه یکروزه به واسطه شرایط خاص و حساس محصول باید در مدت کوتاهی به خریداران محصول به مزارع پرورش مرغ گوشتی هستند تحویل داده شود. فعالیت بازار جوجه یک روزه در چهار روز هفته از شنبه تا چهارشنبه به جز دوشنبه از صبح تا ظهر انجام می پذیرد.

بازار مذکور بازاری منسجم و یکپارچه نبوده و عمدتا معاملات از طریق تلفنی و با مشتریان شناخته شده و صاحب نام انجام می شود با این حال در سال های اخیر حجم کمی از معاملات این محصول در بورس کالا انجام شده و انتظار می‌رود به تدریج حجم بیشتری از معاملات از بازار سنتی و غیر منسجم به بازار شفاف و منسجم بورس کالا انتقال یابد.

نرخ فروش جوجه یکروزه گوشتی بر اساس فرآیند عرضه و تقاضا و به قیمت روز بازار تعیین می‌شود و بر این اساس شرکت مرغ ماهان هیچ گونه قرارداد و فرمول خاصی برای نرخ گذاری محصولات ندارد. با توجه به کیفیت و برند خوشنام مرغ ماهان محصولات این شرکت از تقاضای مناسبی نسبت به سایر رقبا برخوردار است اما به منظور ایجاد وفاداری حفظ مشتریان و سهم از بازار نمی تواند با نرخ های بالاتر از بازار محصول را بفروشد.

روند تولید جوجه یک روزه گوشتی

تولید شرکت از سال ۸۸ به بعد دارای کاهش بوده عمده کاهش در سال ۸۹ به واسطه ۹ ماهه بودن دوره مالی و سپس به دلیل خاتمه قرارداد مشارکت با شرکت کشت و صنعت خرمدره بوده است. گرچه فارم های ساری جایگزین قرارداد مشارکت خریداری شدند لیکن مجموعه سه فارم ساری حداکثر ۸۰ تا ۸۵ درصد ظرفیت از دست رفته را جایگزین کردند.

از سوی دیگر به واسطه ریسک بالای آلودگی برای پرورش مرغ مادر در واحد مشارکتی سهیلیه ظرفیت ۷۰ هزار قطعه این واحد از شماره جوجه ریزی مرغ مادر خارج و به پرورش پولت اختصاص یافته که حدود ۹۴۵۰ قطعه در دوره تولید یکروزه را کاسته است. با عقد قرارداد مشارکتی با شرکت سلطانیه، مزرعه ۳۰ هزار قطعه ای این شرکت هم به جمع مزارع مورد استفاده شرکت اضافه شد.بدین واسطه در سال مالی مورد گزارش تولید ۴۱۰۴ قطعه جوجه یک روزه تولیدات افزوده شد.

روند حاشیه سود شرکت

مشخصات پروژه ای تازه تاسیس

در راستای توسعه فعالیت های شرکت های تولیدی در زیر بخش دام و طیور در مجموعه سازمان اقتصادی کوثر و همچنین نقشی که این فعالیت ها در تامین امنیت غذایی ایفا می کند، مکان یابی و انتقال مزارع پرورش مرغ مادر از نقاط پرخطر به مناطق کم خطر و افزایش تعداد واحدهای مشابه با توجه به تامین بازار داخلی و بازار کشورهای همسایه در دستور کار سازمان اقتصادی کوثر و شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر به عنوان هلدینگ شرکت های تولیدی در بخش کشاورزی قرار گرفت که در نتیجه با توجه به جایگاهی که شرکت تولید مرغ ماهان در تامین جوجه گوشتی یک روزه دارد، توسعه سرمایه گذاری جدید توسط این شرکت در قالب تامین یک واحد پرورش مرغ مادر به ظرفیت ۱۰۰ هزار قطعه در استان لرستان به مرحله اجرا گذارده شد و در تابستان ۹۶ به بهره برداری رسید.

به این ترتیب سالانه حدود ۱۱ میلیون قطعه جوجه گوشتی یکروزه به میزان تولید فعلی شرکت اضافه می شود. در نتیجه این امر میزان کل تولید فعلی از حدود ۳۲ میلیون قطعه در سال به بالای ۴۰ میلیون قطعه بالغ شد که باعث تقویت سهم بازار نیز شده است.محل اجرای این طرح در استان لرستان حوزه شهرستان چگنی واقع شده است.

اقدامات انجام شده برای تاسیس این مزرعه شامل پیگیری دریافت زمین از منابع طبیعی و اختصاص حدود ۲۱ هکتار از اراضی منابع ملی، تامین زیرساخت های اصلی مانند آب و برق بوده که به دلیل قرار داشتن یک مزرعه خصوصی در نزدیکی محل اجرای طرح، این امکانات خریداری شده و در آخرین اقدام نیز قرارداد با بانک عامل به منظور دریافت مبلغ ۸ میلیارد تومان تسهیلات از اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال های گذشته منعقد شد.

در بخش اجرایی نیز اجرای دیوار اطراف زمین محل اجرای طرح و همزمان انتقال زیرساخت های تولید شامل آب و برق در محل انجام شد. قرارداد ساخت سوله ها و نصب سقف آنها و قرارداد خرید تجهیزات سالن ها با طرفین داخلی و خارجی منعقد شده و نصب سوله ها نیز با زیر سازی های لازم انجام شد. بدین ترتیب کار احداث این پروژه به اتمام رسیده و از مرداد سال ۹۶ وارد فاز تولید شد. بنابراین از تاریخ مذکور اثرات تولید در فارم های لرستان در صورت های مالی شرکت منعکس خواهد شد.

مواد اولیه مصرفی

مواد اولیه حدود ۷۵ درصد هزینه تمام شده محصول را در بر می‌گیرد و به طور قطع نوسانات نرخ ارز برای آن تاثیر گذار بوده است لکن رعایت و اجرای سیاست های پیش روی دولت و تامین مواد اولیه با نرخ ارز رسمی می توان از ثبات نسبی در بازار ایجاد کند که در کل صنعت فراگیر خواهد بود. در صورت تداوم عمر و بالا بودن نرخ ارز نرخ فروش جوجه هم تراز با بهای تمام شده تعدیل خواهد شد.

جزئیات مواد اولیه مصرفی و نرخ‌های خرید

کلیه مواد اولیه مصرفی داخلی به نرخ های روز بازار و همچنین مواد اولیه مصرفی وارداتی شامل انواع ویتامین ها به نرخ روز بازار آزاد به صورت ریالی از تامین کنندگان داخلی تهیه می شوند و هیچ گونه فرمول قرارداد مشخصی برای نرخ گذاری مواد اولیه مصرفی وجود ندارد.

صورت سود و زیان

وضعیت مالیاتی