فلات شرکتی کوچک با پتانسیلهای بزرگ

فلات شرکتی کوچک با پتانسیلهای بزرگ
خلاصه اخبار

فهرست عناوین ایران به دلیل قیمت پایین انرژی ، بالای 70 درصد فولاد تولیدی از روش قوس الکتریک می باشد اما با شروع بهره برداری از فولاد زرند ایرانیان تولید فولاد به روش کوره بلند در ایران افزایش یافته است . به گزارش سیگنال به نقل از بورس امروز، نیما جوادیان عنوان کرد: ۷۵ درصد […]

ایران به دلیل قیمت پایین انرژی ، بالای 70 درصد فولاد تولیدی از روش قوس الکتریک می باشد اما با شروع بهره برداری از فولاد زرند ایرانیان تولید فولاد به روش کوره بلند در ایران افزایش یافته است .

به گزارش سیگنال به نقل از بورس امروز، نیما جوادیان عنوان کرد: ۷۵ درصد بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری فلات ایرانیان را شرکت کک طبس تشکیل می دهد ، شرکتی که پس از حدود ۹ سال ، به تازگی فاز اول آن به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: کک طبس شرکتی با سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی است که در فاز اول ظرفیت تولید ۴۵۰٫۰۰۰ تن (قابل افزایش تا ۶۰۰٫۰۰۰ تن) کک متالوژی از ذغالسنگ و ۳۶ مگاوات ساعت برق از حرارت کوره ها را داراست.
کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: کک متالوژی برای تولید فولاد به روش کوره بلند و تولید آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد. حدود ۵۰ درصد بهای تمام شده ی تولید فولاد به روش کوره بلند را کک مصرفی تشکیل میدهد . بالای ۷۰ درصد فولاد جهان با روش کوره بلند تولید می گردد و کک ذغالسنگ محصولی با اهمیت و پر مصرف در جهان به شمار می آید. گرچه در ایران به دلیل قیمت پایین انرژی ، بالای ۷۰ درصد فولاد تولیدی از روش قوس الکتریک می باشد اما با شروع بهره برداری از فولاد زرند ایرانیان تولید فولاد به روش کوره بلند در ایران افزایش یافته است .
وی در ادامه اضافه کرد :درصد بالایی از اوره ی جهان نیز از کک ذغالسنگ تولید میگردد، همچنین در خراسان جنوبی طرح تولید pvc از کک امکان سنجی گشته است و پیش بینی میشود تا سال ۱۴۰۰ این طرح وارد فاز عملیاتی گردد که بر تقاضای ظرفیت تولید کک ذغالسنگ در کشور خواهد افزود.
جوادیان تاکید کرد: قیمت جهانی کک متالوژی در حال حاضر ۳۶۰ دلار در هر تن می باشد که این محصول در داخل کشور با لحاظ افزایش نرخی که اخیرا به ذغالسنگ تعلق گرفته حدود ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ تومان است. یعنی تقریبا یک دوم قیمت جهانی . همچنین صادرات ذغالسنگ خام به دلیل عیار پایین ذغال داخلی و هزینه حمل بالا به نسبت قیمت پایینتر نسبت به کک ذغال ، جذابیت کمتری دارد اما صادرات کک حتی به قیمتهای پایین تر از نرخهای جهانی فعلی بسیار سود آور و جذاب می باشد.
وی در ادامه یادآور شد: با فرض صادرات محصول کک طبس به قیمت ۳۰۰ دلار و دلار ۸۰۰۰ تومانی ، کک طبس با فروش ۴۵۰٫۰۰۰ تن کک در سال ، توانایی تحقق مبلغ فروش بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان و سود خالص بالای ۲۴۰ میلیارد تومان (۴۰۰ تومان به ازای هر سهم) را از محل فروش کک داراست.به ازای تولید هر تن کک ، حدود ۹ کیلو بنزن خام، ۳۷ کیلو قطران و ۴ کیلو آمونیاک تولید می گردد که سود ۲۳ میلیارد تومانی (۳۸ تومان به ازای هر سهم) با لحاظ ظرفیت تولید ۴۵۰٫۰۰۰ تن، برای شرکت به همراه خواهد داشت.همچنین از حرارت کوره ها در فاز اول حدود ۳۶ مگاوات ساعت برق تولید میگردد که بهای تمام شده ی آن بسیار ناچیز بوده و با لحاظ نرخ ۷۰ تومانی برای هر کیلووات ساعت برق ، ۲۲ میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۳۷ تومان) سود سالانه برای شرکت به همراه خواهد داشت.
کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: با این تفاسیر ، با فرض تولید با ظرفیت اسمی فاز اول و صادرات محصول تولیدی، شرکت کک طبس حدود ۴۷۵ تومان از محل فروش کک و محصولات جانبی سود خواهد ساخت. با فرض فروش کک تولیدی به نصف قیمت جهانی به فولاد سازان داخلی و تهیه تمام مواد اولیه از داخل کشور نیز تحقق سود بالای ۲۰۰ تومانی به ازای هر سهم دور از انتظار نمی باشد.
وی افزود: با توجه به مالکیت ۴۰ درصدی فلات ایرانیان در کک طبس،در سناریوی اول فلات ایرانیان به ازای هر سهم حدود ۳۰۰ تومان و در سناریوی دوم حدود ۱۳۰ تومان سود محقق خواهد نمود. همچنین با توجه به ارزش جایگزینی بالا و پتانسیل سود سازی بسیار بالای کک طبس در مقابل هزینه سرمایه بسیار پایین ، NAV فلات ایرانیان از محل کک طبس تا بالای ۱۲۰۰ تومان رشد خواهد نمود. از نکات حائز اهمیت در کک طبس و شرکت فلات ایرانیان، هزینه سرمایه بسیار پایین کک طبس در کنار ارزش جایگزینی و سوداوری بالا و سرمایه اندک شرکت فلات ایرانیان در مقابل وسعت ظرفیت و پتانسیل های سود سازی بالای کک طبس می باشد که می تواند جهش سود خیره کننده ای را برای شرکت فلات ایرانیان به همراه داشته باشد.
جوادیان در انتها اضافه کرد: سال مالی کک طبس ۱۲٫۲۹ و فلات ایرانیان ۰۹٫۳۰ می باشد و انتظار میرود در سال مالی منتهی به ۹۸ کک طبس (با توجه به محدودیتهای تامین مواد اولیه و صادرات محصول و …) حدود ۳۰۰٫۰۰۰ تن کک تولید نماید . اما برای سال مالی بعد می توان انتظار داشت ۴۵۰٫۰۰۰ تن یا حتی ۶۰۰٫۰۰۰ تن کک در فاز اول کک طبس تولید گردد که تحولی عظیم را در شرکت فلات ایرانیان رقم خواهد زد.