غفلت از ظرفیت های صادراتی به ۱۵ کشور همسایه

غفلت از ظرفیت های صادراتی به ۱۵ کشور همسایه
خلاصه اخبار

فهرست عناوین ظرفیت های صادراتی 15 کشور همسایه مورد غلفت واقع شده است. ‌ به گزارش سیگنال به نقل از بورس امروز، سید تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی وابستگی کشور به نفت و درآمدهای نفتی را مورد اشاره قرار داد که به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر صادرات غیر نفتی […]

ظرفیت های صادراتی 15 کشور همسایه مورد غلفت واقع شده است. ‌

به گزارش سیگنال به نقل از بورس امروز، سید تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی وابستگی کشور به نفت و درآمدهای نفتی را مورد اشاره قرار داد که به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر صادرات غیر نفتی در دو دهه اخیر، دولت‌ها نسبت به این امر اهتمام جدی نداشته اند.
وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر برای موفقیت در حوزه صادرات، یکی از مشکلات در حوزه صادرات را موانع قانونی عنوان کرد که منجر شده است امر صادرات به تسهیل نشود و عملا صادر کنندگان در پیچ و خم این موانع قانونی یا انصراف دهند یا دچار تزلزل شوند یا ضرر کنند.
کبیری به عنوان نمونه اظهارداشت: در حوزه فرش ظرفیت خوبی برای صادرات وجود دارد، حتی یکی از زمینه‌های صادرات تبلیغات و عرضه فرش در نمایشگاه‌های بین المللی است تا بتوانند از طریق بازاریابی این محصول را به دیگر کشورها صادر کنند.
وی ادامه داد: اما وقتی تولیدکنندگان محصولشان را به نمایشگاه می‌برند بخشی از این محصول به دلیل فروش نرفتن برگشت می‌خورد که برای بازگشت حقوق گمرکی از آنها اخذ می‌شود؛ لذا این مسئله موجب می‌شود تا صادر کننده تمایلی برای حضور در نمایشگاه بین المللی نداشته باشد و طبیعی است در قبال آن هم فرصت برای صادرات کالا بوجود نخواهد آمد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در امر صادرات ایجاد مشوق عای لازم است، تصریح کرد: برخی مشوق‌ها ایجاد شده اما در مسیر اجرا همچنان مشکلاتی وجود دارد که صادر کننده نتواند به راحتی این امتیازات را دریافت کند.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: باید بازارهای هدف را نیز در عرصه صادرات مورد توجه قرار دهیم، متاسفانه در حوزه مشکل داریم، لذا باید از فرصت استثنایی به دلیل وجود همسایگی ما با ۱۵کشور نهایت استفاده و بهره برداری را کنیم.