عملکرد نه‌چندان درخشان یوان در 2023

عملکرد نه‌چندان درخشان یوان در 2023
خلاصه اخبار

در حالی که یورو امروز در سطح 1.069 دلار معامله می‌شد، یوان چین در برابر دلار آمریکا فشار نزولی را تحمل کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، روز سه‌شنبه در پی انتشار گزارشی که نشان می‌داد بانک مرکزی اروپا ممکن است به زودی بحث و گفتگو پیرامون چگونگی تخلیه‌ی نقدینگی مازاد در سیستم بانکی را آغاز کند، یورو افزایش یافت.

بنا بر اعلام رویترز در روز دوشنبه به نقل از شش منبع معتبر، بحث بر سر استخر چند تریلیون یورویی نقدینگی مازاد در اطراف بانک‌ها احتمالا از ماه آینده آغاز خواهد شد. گفتنی است نقدینگی مازاد نه‌تنها از طریق کاهش رقابت در بین سپرده‌ها، تاثیر افزایش نرخ بانک مرکزی اروپا را خنثی می‌کند، بلکه منجر به پرداخت‌ سودهای سنگین، و متعاقب آن ضرررسانی توسط برخی بانک‌های مرکزی نیز می‌شود.

با نگاهی به نوسانات ارز واحد می‌توان مشاهده کرد که یورو در روز دوشنبه در مقطعی، تا 0.4 درصد افزایش یافت و به 1.07 دلار رسید و تا روز سه‌شنبه، بیشتر سودهای خود را حفظ کرد و در سطح 1.069 دلار معامله شد.

آنچه مسلم است، یورو در دو ماه گذشته از زمانی که به بالاترین حد خود در 15 ماه اخیر رسید، به تدریج در حال از دست‌دادن قدرت خود بوده است و علت این امر می‌تواند نزدیک‌شدن بانک مرکزی اروپا به پایان چرخه‌ی فعلی افزایش نرخ خود باشد.

البته برخی تحلیلگران از جمله لی هاردمن، استراتژیست در MUFG، بر این باورند که این میزان ممکن است برای تقویت بیشتر یورو کافی نباشد.

هاردمن با تاکید بر اینکه برنامه‌های گزارش‌شده‌ی بانک مرکزی اروپا برای کاهش نقدینگی مازاد در منطقه یورو، به حمایت از این ارز کمک کرده است خاطرنشان کرد که بعید است این سناریو به تنهایی برای تغییر روند ضعیف فعلی کافی باشد.

در این هفته، مجموعه‌ای از جلسات بانک مرکزی از جمله جلسات فدرال رزرو، بانک ژاپن، بانک انگلستان و بانک ملی سوئیس و سایر موارد برگزار شد که نقش موثری در پایین‌نگه‌داشتن نوسانات ارز داشت.

یورو در برابر دلار

پیرامون یوان چین چه گذشت؟

در شرایطی که یوان چین در برابر ارز ایالات متحده با ضعف مستمر مواجه است، رسانه‌های دولتی بر این باورند که با توجه به اینکه ارزش یوان در برابر ارزهای اصلی شرکای تجاری ثابت است، فشار حاکم بر ارز چین در برابر دلار آمریکا موقتی است.

گفتنی است این ارز لقب یکی از بدترین ارزهای آسیایی در سال 2023 را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته بیش از 5 درصد کاهش داشته است. با این حال براساس داده‌های رسمی رویترز، یوان در برابر سبدی از ارزهای کلیدی تنها 0.15 درصد در مدت مشابه کاهش یافته و در روز سه شنبه، به 98.52 رسید.

آنچه منجر به اعمال فشار نزولی بر یوان شده است، افزایش اختلاف بازدهی با دیگر اقتصادهای بزرگ، به ویژه ایالات متحده است.

مقامات این کشور با اشاره به مداخله‌ی دولت در صورت نیاز، نرخ مبادله‌ی یوان را در بلندمدت وابسته به مبانی اقتصادی قلمداد کردند و تصریح کردند که برای مقابله با ریسک‌هایی که ممکن است ارزش یوان را تهدید کند، هرگونه فعالیت مختل‌کننده‌ی نظم بازار را اصلاح خواهند کرد.

و اما بانک خلق چین (PBOC) هفته‌ی گذشته در اقدامی اصلاحی، از مقدار ارزی که موسسات مالی باید به عنوان ذخایر کنار بگذارند، کاست. اقدامی که روزنامه اکونومیک دیلی آن را «اثرگذاری مثبت» بر تثبیت انتظارات بر یوان نامید و محرکی برای بازگرداندن اعتماد به بازار توصیف کرد.

یوان چین

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز