عقبگرد دلار به سود سایر ارزها

عقبگرد دلار به سود سایر ارزها
خلاصه اخبار

در پی عقب‌نشینی دلار در معاملات اولیه امروز، ارزهای آسیایی و اروپایی دستخوش نوسانات زیادی شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ» دلار آمریکا در معاملات اولیه روز سه شنبه اروپا بار دیگر عقب نشینی کرد. گفتنی است ارز ایالات متحده، در آستانه‌ی انتشار صورتجلسه‌ی آخرین نشست فدرال رزرو به پایین‌ترین سطح بیش از 2 ماه اخیر رسید.

در همین راستا، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر اندازه‌گیری می‌کند، 0.2 درصد کاهش یافت و به 103.135 رسید. در واقع، این روند، شاخص را به سطوحی رساند که آخرین بار در اواخر آگوست مشاهده شده بود.

در پی انتشار داده‌هایی که حکایت از روند ملایم بازار کار و تورم دارند، معامله‌گران به این باور رسیدند که فدرال رزرو به پایان چرخه‌ی افزایش نرخ خود رسیده است و یقینا کاهش، گام منطقی بعدی است. از این رو، شاخص دلار در هفت جلسه از هشت جلسه‌ی اخیر کاهش یافت.

به علاوه، معامله‌گران با احتمال 30 درصد بر این باورند که فدرال رزرو می‌تواند تا مارس 2024 نسبت به کاهش نرخ بهره اقدام کند.

تحلیلگران ING در یادداشتی با اشاره به ریسک رویداد منفی دلار، تصریح کردند: «به نظر می‌رسد که بازار در جو نگاه‌کردن به برخی از سرفصل‌های نامطلوب، سردرگم شده است.»

ریسک منفی دلار

پیرامون جفت‌ارزها چه گذشت؟

در آسیا، پس از اینکه بانک مرکزی چین نقطه میانی باند معاملاتی یوان را در قوی‌ترین حد خود از 7 آگوست قرار داد، یوان چین به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر رسید و به این ترتیب، دلار/یوان (USD/CNY) به میزان 0.5 درصد کاهش یافت و سطح 7.1335 را ثبت کرد.

در چشم‌انداز ارز ژاپن، ین در برابر دلار در قوی‌ترین سطح خود در سه ماه اخیر قرار داشت و در نتیجه شرط‌بندی معامله‌گران را مبنی بر مداخله‌ی مقامات ژاپنی در بازارهای ارزی برانگیخت و در همین راستا، دلار/ین (USD/JPY) با 0.6% کاهش در سطح 147.47 معامله شد.

و اما در اروپا، با وجود رشد اقتصادی ضعیف در منطقه یورو، یورو/دلار آمریکا با 0.2 درصد افزایش به 1.0955 و در واقع، به بالاترین سطح خود از اواسط آگوست صعود کرد.

پوند/دلار (GBP/USD) در سایه‌ی باقی‌ماندن تورم بریتانیا در بالاترین سطوح، با 0.2% افزایش به 1.2532 رسید و نزدیک به اوج دو ماهه صعود کرد.

پوند/دلار

سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا حتی با وجود کاهش چشمگیر تورم در منطقه، در صدد خنثی‌کردن حدس و گمان‌ها مبنی بر قریب‌الوقوع بودن کاهش نرخ بهره هستند.

پابلو هرناندز دوکوس، رئیس بانک اسپانیا، روز دوشنبه، صحبت در مورد احتمال کاهش نرخ بهره را «نابهنگام» برشمرد.

و اما سخنرانی کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، به منظور حصول به سرنخ‌هایی در مورد سیاست‌های آینده، به دقت مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز