عراقچی: به کاهش تعهدات برجامی در صورت تامین نشدن منافع ایران ادامه می‌دهیم

عراقچی: به کاهش تعهدات برجامی در صورت تامین نشدن منافع ایران ادامه می‌دهیم
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، «سید عباس عراقچی» شنبه شب در نشست ویژه برجام در کنفرانس عدم اشاعه، خلع سلاح و انرژی هسته‌ای که در هتل لوته مسکو در حال برگزاری است، افزود: صبر راهبردی ایران یک سال ادامه یافت، اما اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند. وی با بیان اینکه هیچکس […]

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا،

«سید عباس عراقچی» شنبه شب در نشست ویژه برجام در کنفرانس عدم اشاعه، خلع سلاح و انرژی هسته‌ای که در هتل لوته مسکو در حال برگزاری است، افزود: صبر راهبردی ایران یک سال ادامه یافت، اما اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند.

وی با بیان اینکه هیچکس در اراده ایران برای عمل به تعهدات برجامی تردید ندارد، ادامه داد: اگر منافع ایران در برجام حفظ نشود، مسیر کاهش تعهدات را ادامه می‌دهیم.

معان وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: هیچکدام از اهداف مورد نظر آمریکا در راستای این سیاست شکست خورده محقق نشده و ما اعتقاد داریم که در آینده هم آینده نیز محقق نخواهد شد با این حال اگر اروپا همچنان به تعهدات خود بی اعتنا و بی مسئولیت باشد، گام‌های بعدی را بر خواهیم داشت.

عراقچی خاطر نشان کرد: در صورتی که آمریکا سیاست شکست خورده تحریم را کنار گذاشته و به برجام بازگردد، ایران نیز می‌تواند به پیش از گام‌های برداشته شده بازگردد.

ریابکوف: همه دنیا به استثنای ترامپ و آمریکا اهمیت برجام را درک می‌کنند

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنان آغازین این نشست اعلام کرد:  آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام، نه تنها  اشتباه و تخلف بزرگی را مرتکب شد بلکه دیگران را هم وادار می کند که قطعنامه شورای امنیت را زیر پا بگذارند.

وی با این حال ابراز امیدواری کرد: آمریکا سرانجام متوجه شود که با فروپاشی توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام چه صدمه بزرگی به بازار انرژی و مالی جهان وارد خواهد شد.

ریابکوف با بیان اینکه ایرانی ها با وجود اقدام غیرقانوین آمریکا و خروج واشنگتن از این توافق تا یک سال به طور کامل به تعهدات خود پایبند ماندند، افزود: اروپایی ها با بی مسئولیتی به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکردند با این وجود ما امیدواریم بتوانیم به حفظ و بقای این توافق بین المللی کمک کنیم.

ایران باید به منافع برجام دست یابد

«فو کانگ» مدیرکل اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین و نماینده این کشور در برجام نیز گفت: امتیازات و منافع برجام باید متعادل و متناسب بین کشورهای طرف توافق تقسیم شود و ایرانی ها هم باید به منافع خود در این توافق دست پیدا کنند.

وی افزود: موضع پکن از ابتدا مشخص و روشن بوده است و ما خروج آمریکا از برجام را تلاشی برای بحران آفرینی و تشدید تنش قلمداد کردیم حال آنکه چین معتقد است اصول چندجانبه گرایی باید حاکم باشد و جهان زیربار یک جانبه گرایی آمریکا نمی‌رود.

گفتنی است، نشست ویژه «برجام» عنوان نشستی ویژه در کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه، خلع سلاح و انرژی هسته‌ای بود که در آن نمایندگان ایران، روسیه و چین درباره خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپا که منجر به برداشتن گام‌های کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران شد، گفت وگو کردند.

عراقچی به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس عدم اشاعه، خلع سلاح و انرژی هسته‌ای که در بخشی از آن موضوع آینده برجام مورد بررسی قرار می‌گیرد، به مسکو سفر کرده است.

کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه که از دیروز جمعه با حضور مقامات و شخصیت‌های ۴۰ کشور جهان و چند نهاد مهم بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسکو آغاز شده است تا فردا ادامه خواهد یافت.