شرکت های دارویی کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های مالی دارند

شرکت های دارویی کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های مالی دارند
خلاصه اخبار

فهرست عناوین دبیر انجمن صنایع داروهای انسانی از کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های مالی شرکت های دارویی به دلیل تحویل اوراق با سررسیدهای یک‌سال و بیشتر خبر داد. به گزارش سیگنال به نقل از عصر بورس، مهدی سلیمانجاهی گفت: شرکت‌های داروسازی تولیدات را از طریق شرکت‌های پخش به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها تحویل داده‌اند اما به‌ […]

دبیر انجمن صنایع داروهای انسانی از کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های مالی شرکت های دارویی به دلیل تحویل اوراق با سررسیدهای یک‌سال و بیشتر خبر داد.

به گزارش سیگنال به نقل از عصر بورس، مهدی سلیمانجاهی گفت: شرکت‌های داروسازی تولیدات را از طریق شرکت‌های پخش به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها تحویل داده‌اند اما به‌ دلیل کمبود اعتبارات شرکت‌های بیمه، پولی به چرخه تولید بازنگشته است.در چنین وضعیتی سرمایه در گردش کاهش و هزینه‌های مالی افزایش یافته و تولید با توجه به روش قیمت‌گذاری دارو با مشکل روبه‌ رو می‌شود.

وی افزود: این گروه از سال گذشته به‌جای مطالبات، اوراق با سررسیدهای یک‌سال و بیشتر تحویل گرفته‌اند. مشکل این صنعت کمبود نقدینگی است و نقد کردن اوراق در فرابورس یا هر جای دیگر، نیازمند زمان و تنزیل قیمتی این اوراق است و شرکت‌ها برای تامین نقدینگی مجبورند پیش از مهلت سررسید، اوراق را به فروش برسانند. این فعال صنعت دارو با اشاره به سازوکار قیمت‌گذاری دارو گفت: سال‌هاست که پیگیر اصلاح روش قیمت‌گذاری دارو بودیم و درحال مذاکره و رایزنی با سازمان غذا و دارو هستیم.متاسفانه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تنها دسترسی آحاد مردم به دارو را ضروری می‌دانند و گویا اینکه صنعت داروسازی با چه دشواری یا قیمت تمام شده‌ای دارو را تولید می‌کند برای آنها مهم نیست.
سلیمانجاهی با بیان اینکه عدم ثبات در سیاست‌گذاری موجب افت صادرات می‌شود،گفت: صادرات فرآیندی هزینه‌بر و زمانبر است. برای مثال در صنعت داروسازی برای صادرات محصول به یک کشور یا بازار صادراتی جدید، در شرایط عادی نیازمند حداقل سه سال هزینه و زمان هستیم.متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم ثبات نرخ ارز، عدم ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، تحریم‌های اقتصادی و… صادرات محصولات دارویی کاهش و قاچاق آن افزایش یافته است.