شرکت نفت عراق: نیروی مسلح اقلیم کردستان بر چاه‌های نفت شمال سیطره یافت

شرکت نفت عراق: نیروی مسلح اقلیم کردستان بر چاه‌های نفت شمال سیطره یافت
خلاصه اخبار

بغداد- ایرنا- شرکت نفت شمال عراق اعلام کرد روز شنبه نیروی مسلح کرد وابسته به مقامات اقلیم کردستان بر چاه‌های نفت تابعه این شرکت و نیز چاه‌های شمال کرکوک مسلط شدند.

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

به گزارش ایرنا، این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش تر هم تجاوزات و نقض‌هایی در چاه‌های نفتی تابع شرکت ما از سوی حکومت اقلیم کردستان از جمله در چاه‌های «خورماله، آفانا، صفیه و کورمور» صورت گرفته است.

شرکت نفت شمال عراق می‌گوید که اقدام به شکایت قضایی در دادگاه‌های عراقی در این باره کرده و پرونده این شکایت‌ها همچنان باز است.

این بیانیه تصریح می‌کند که در ادامه نقض‌ها، یک نیروی مسلح تابع اقلیم کردستان به همراه تیمی فنی اقدام به تجاوز به چاههای نفت «بای حسن – داوود» با هدف در دست گرفتن امکانات تولید نفت به سود حکومت اقلیم کردستان کرد.

شرکت نفت شمال متعلق به شرکت ملی نفت عراق است.

این شرکت گفته است که مقام‌های اقلیم کردستان عراق مسئول این «مشی خلاف قانون اساسی» است.

در همین ارتباط، فراکسیون پارلمانی ترکمانی عراق روز شنبه با تائید خبر ورود نیروی مسلح اقلیم کردستان به چاه‌های نفت شرکت شمال در کرکوک و محکوم کردن این اقدام، خواستار ورود فوری مصطفی الکاظمی در این مساله به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش، دادگاه عالی فدرال عراق به اقلیم کردستان دستور داد تا نفت تولید شده خود را در اختیار دولت فدرال قرار دهد.

بر اساس حکمی که توسط دادگاه فدرال صادر شد، همچنین از اقلیم کردستان خواسته شده است تا به مقامات بغداد اجازه دهد «تمام قراردادهای نفتی اقلیم برای صادرات و فروش نفت و گاز را بررسی کنند.»

فروش نفت کردستان عراق بدون رضایت بغداد از مشکلات بغرنج سال‌های اخیر در عراق بوده است.