سوپر خبر برای یک بانک بورسی / سود این بانک‌ در سال جدید چقدر است؟

سوپر خبر برای یک بانک بورسی / سود این بانک‌ در سال جدید چقدر است؟

مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی

یکی از مشکلات سیستم بانکداری کشور در سال‎های گذشته، طلب این بانک‌ها از بانک مرکزی است. این طلب که مربوط به اوایل دهه 90 شمسی می‌باشد، هنوز تسویه نشده است. بانک مرکزی در اطلاعیه اعلام کرد که 2.8 میلیارد دلار از این طلب را تسویه کرده است.

محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی در همین راستا گفت:

سرانجام ۸ سال پس از ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال ۱۳۹۴، تعهدات ارزی موضوع ماده (۴۶) قانون مزبور تعیین تکلیف نهایی شد و در مسیر تسویه قرار گرفت؛ در نتیجه این اقدام، زمینه تعیین تکلیف و تسویه بیش از ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی فراهم می‎شود.

شفاف سازی بانک تجارت

بعد از این گزارش، بانک تجارت در شفاف سازی خود خبر از تسویه طلب خود از بانک مرکزی داد. در این اطلاعیه آمده است که “مطالبات این بانک بابت تعهدات ارزی سال های 1390-1391 پس از اتمام حسابرسی و تایید مطالبات بانک تجارت معادل مبلغ 503 میلیون دلار مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است.”

یک فاکتور مهم دیگر در بررسی این شفاف‌سازی، موضوع نرخ تسعیر این مطالبات است. آنطور که بانک تجارت گزارش کرده است، قبلا این مطالبات با نرخ 4200 تومان در دفاتر این بانک تسعیر شده بود، اما در حال حاضر با نرخ ETS تسعیر خواهد شد.

این موضوع موجب شده است که بانک تجارت درآمد 19 هزار میلیارد تومانی شناسایی کند و در مجموع به سود قبل از مالیات 37.9 هزار میلیارد تومانی برسد.

مقایسه سود و ارزش بازار وتجارت

برای اینکه به میزان بزرگ بودن سود شناسایی شده توسط بانک تجارت برسیم، لازم است تا از شفاف سازی شرکت استفاده کنیم. در شفاف سازی آمده است که سود این شرکت به 37.9 هزار میلیارد تومان می رسد. این در حالی است که ارزش بازار این بانک در بازار بورس فقط 49.6 هزار میلیارد تومان است.

با این تفاسیر به نظر می رسد که ارزش بازار این بانک به یکی از کمترین مقادیر خود در تاریخ رسیده است.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.