سهام کدام شرکت‌ها تا پایان سال عرضه اولیه می‌شوند؟

سهام کدام شرکت‌ها تا پایان سال عرضه اولیه می‌شوند؟
خلاصه اخبار

فهرست عناوین از ابتدای امسال تاکنون بازار سهام میزبان 13 عرضه اولیه بوده است که بیش‌ترین عرضه اولیه در تیر ماه سال جاری صورت گرفته است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا نگهداری این عرضه اولیه‌ها ارزنده است و سهام کدام شرکت‌ها تا پایان سال عرضه اولیه خواهند شد؟ به گزارش سیگنال به نقل […]

از ابتدای امسال تاکنون بازار سهام میزبان 13 عرضه اولیه بوده است که بیش‌ترین عرضه اولیه در تیر ماه سال جاری صورت گرفته است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا نگهداری این عرضه اولیه‌ها ارزنده است و سهام کدام شرکت‌ها تا پایان سال عرضه اولیه خواهند شد؟

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت‌نیوز، اولین عرضه اولیه در ۱۳ خرداد ماه سال ۹۷ در تالار بورس انجام شد؛ به‌طوری که تعداد ۱۸۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با کشف قیمت هر سهم ۶۵۰۰ ریال در تالار بورس عرضه شد. دومین عرضه اولیه در ۱۳ تیرماه ۹۷ در تالار فرابورس صورت گرفت. تعداد ۱۳۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی غدیر با کشف قیمت هر سهم ۱۷۰۰ ریال در فرابورس عرضه شد.
سومین عرضه اولیه در ۱۹ تیر ماه سال ۹۷ در فرابورس انجام شد؛ به‌طوری که در این روز تعداد ۴۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور با کشف قیمت هر سهم ۱۵۲۴ ریال در فرابورس عرضه شد.
چهارمین عرضه اولیه در ۲۰ تیر ماه سال ۹۷ در تالار بورس صورت گرفت. در این روز تعداد ۳۰۰ میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس با کشف قیمت هر سهم ۲۴ هزار ریال در بورس عرضه شد.
پنجمین عرضه اولیه در ۲۶ تیر ماه سال ۹۷ در فرابورس صورت گرفت. در این روز تعداد ۳۵ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان با کشف قیمت هر سهم ۱۷۰۰ ریال در فرابورس عرضه شد.
ششمین عرضه اولیه در ۲۰ شهریور ماه سال ۹۷ در فرابورس انجام شد. در این روز تعداد ۱۵ میلیون و ۶ هزار و ۴۵۰ سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت عطرین نخ قم با کشف قیمت هر سهم ۴۹۱۴ ریال در فرابورس ایران عرضه شد.
هفتمین عرضه اولیه در ۳۱ شهریور ماه ۹۷ در فرابورس ایران صورت گرفت. تعداد ۴۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش با کشف قیمت هر سهم ۱۷۰۰ ریال در فرابورس ایران عرضه شد.
هشتمین عرضه اولیه در ۲۳ مهر ماه در فرابورس ایران انجام شد؛ به‌طوری که در این روز تعداد ۳۵ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت داروسازی آوه سینا با کشف قیمت هر سهم ۳۳۰۰ریال در فرابورس ایران عرضه شد.
نهمین عرضه اولیه در ۲۵ مهر ماه سال ۹۷ در تالار بورس اوراق بهادار انجام شد. در این روز تعداد ۳۲ میلیون و ۵۳۴ هزار سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس با کشف قیمت هر سهم ۳۵۰۰ ریال عرضه شد.
دهمین عرضه اولیه در ۱۵ آبان ماه ۹۷ سال در فرابورس ایران صورت گرفت. در این روز تعداد ۳۳ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی بصیر با کشف قیمت هر سهم ۸۵۰۰ ریال عرضه شد.
یازدهمین عرضه اولیه در ۲۶ آبان‌ماه ۹۷ در فرابورس ایران صورت گرفت. در این روز تعداد ۶۱۵ میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین با کشف قیمت هر سهم ۶۸۰۰ ریال عرضه شد.
دوازدهمین عرضه اولیه در ۵ آذر ماه سال ۹۷ در بازار دوم فرابورس ایران صورت گرفت. در این روز تعداد ۱۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد معاملاتی مادیرا با کشف قیمت ۳۶۵۰ ریال عرضه شد.
سیزدهمین عرضه اولیه، عرضه اولیه زکشت بود. این اقدام در ۲۱ آذر ماه سال ۹۷ در بازار دوم فرابورس ایران صورت گرفت. در این روز ۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با نماد معاملاتی زکشت با کشف قیمت ۳۱۵۰ ریال عرضه شد.
همچنین چهاردهمین عرضه اولیه در راه است، به‌طوری که مقرر شده روز دوشنبه (۱۰ دی ماه ۹۷) جلسه معارفه سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش برگزاد شود که طبق شنیده‌ها یک میلیارد سهم معادل ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با نماد افق در بازار فرابورس عرضه خواهد شد.

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس اعلام کرده که دلیل عدم عرضه اولیه پتروشیمی نوری اختلاف حساب با یکی از سهام‌داران عمده است.

دلیل عدم اقبال سهام‌داران به نماد سپ

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: اولین عرضه اولیه امسال که با نماد سپ انجام شد، آنچنان مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار نگرفت، زیرا آخرین عرضه اولیه که در سال ۹۶ تحت عنوان نماد تبرک صورت گرفت با ضرر همراه شده بود و این موضوع باعث شد که سرمایه‌گذاران بترسند و تمایلی به خرید نماد سپ نداشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از دلایل عدم تمایل به خرید سهام سپ تحلیل یکی از کارگزاری‌های معتبر بود که اعلام کرده بود قیمت ۶۰۰ تومان برای عرضه اولیه سپ مناسب نیست و قیمت هر سهم ۶۰۰ تومان برای نماد سپ گران است، همین موضوع باعث شد که بیشتر سهام‌داران در عرضه اولیه سپ شرکت نکنند، اما علی‌رغم نظر آن کارگزاری، سهام سپ پس از عرضه اولیه رشد خوبی در بازار کرد.
تقی‌نژاد افزود: عرضه اولیه شرکت پتروشیمی غدیر و شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور به دلیل اینکه نقدینگی اندکی نیاز داشتند، آنچنان بر روی بازار سرمایه تاثیرگذار نبودند.
وی ادامه داد: اما عرضه اولیه شرکت پتروشیمی پارس نقدینگی زیادی از بورس اوراق بهادار تهران بیرون کشید. به‌طوری که به هر نفر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. نماد پارس از نظر میزان نقدینگی که به هر نفر رسید، بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بورس بود و این سهم طی بازه زمانی یک ماه ۶۶ درصد سود نصیب سهام‌داران خود کرد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سودهای عرضه اولیه‌ای باعث شد که تعداد کدها افزایش پیدا کند؛ به‌طوری که شاهد بودیم تنها ۱۰۷ هزار نفر در عرضه اولیه سپ شرکت کرده بودند که در عرضه اولیه پتروشیمی پارس با رشد ۷۰ درصدی به ۱۸۰ هزار نفر رسید.
تقی‌نژاد افزود: سپس به ترتیب سهام شرکت‌های کشت و دام قیام اصفهان، عطرین‌نخ قم، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، داروسازی اوه‌سینا، کشت و صنعت و دامپروری پارس، پتروشیمی بصیر عرضه اولیه شد که نقدینگی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نیاز داشتند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در آبان‌ ماه امسال ۶۱۵ میلیون سهم معادل پنج درصد از سهم شرکت سنگ آهن گهر زمین با کشف قیمت هر سهم ۶۸۰۰ ریال عرضه شد که عرضه اولیه نسبتا بزرگی بود و تقریبا به هر نفر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
وی ادامه داد: کگهر از جمله عرضه اولیه‌هایی بود که رشد قیمتی قابل توجهی نکرد که یکی از دلایل آن قیمت نه‌چندان جذاب و عرضه در بازار منفی بود و این نماد طی مدت زمان یک هفته تنها ۲۵ درصد سود به سهام‌داران خود داد.
تقی‌نژاد افزود: دوازدهمین عرضه اولیه سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد معاملاتی مادیرا بود که طی مدت ۱۰ روز توانست ۵۵ درصد سود نصیب سهام‌داران خود کند.
وی ادامه داد: پس از اینکه معاملات فرابورس در روز سه‌شنبه (۱۹ آذر ماه ۹۷) به دلیل اخلال در هسته معاملاتی باطل شد، این نماد در روزهای چهارشنبه (۲۰ آذر ماه ۹۷)، شنبه (۲۳ آذر ماه ۹۷)، یکشنبه (۲۴ آذر ماه ۹۷) در صف فروش قرار گرفت، اما از روز دوشنبه (۲۵ آذر ماه ۹۷) با یک جهش قیمتی برای این نماد صف خرید تشکیل شد.

عامل عدم عرضه اولیه پتروشیمی نوری

این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه زکشت کوچک‌ترین عرضه اولیه امسال بود، تصریح کرد: سیزدهمین عرضه اولیه سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با نماد معاملاتی زکشت بود که به هر نفر ۲۵ هزار تومان رسید. امیدوارم این نماد رشد قیمتی ۱۰۰ درصدی را تجربه کند.
تقی‌نژاد افزود: تا امروز سهم‌هایی که در گروه زراعت هستند، رشدهای بالایی داشتند، به‌طوری که نمادهای زپارس ۱۷۰ درصد، زقیام ۳۵ درصد، زبینا ۳۳ درصد سود داده‌اند. به همین جهت زکشت با توجه به کوچک بودن آن شاید بتواند سود بیش از ۵۰ درصدی دهد، اما با توجه به اینکه نقدینگی اولیه تنها ۲۵ هزار تومان بوده سود چشمگیری نخواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طبق گفته سازمان بورس تا پایان امسال باید سهام شرکت‌های بیمه معلم، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، تامین سرمایه نوین، نیروگاه برق گیلان، تولید تخم مرغ سیمرغ، چوب خزر کاسپین، پتروشیمی شیمی بافت، بارز کردستان، پتروشیمی نوری و فروشگاه افق کوروش عرضه اولیه شوند.
تقی‌نژاد افزود: زمزمه عرضه اولیه پتروشیمی نوری از شهریور ماه امسال به گوش ‌می‌رسد که هر کدام از مسئولان سازمان بورس یا مسئولان هلدینگ خلیج فارس زمان‌هایی برای عرضه اولیه سهام این شرکت طی سه‌ماهه اخیر اعلام کرده‌ بودند، اما هنوز عرضه اولیه پتروشیمی نوری که به اندازه پتروشیمی پارس از بازار نقدینگی بیرون خواهد کشید، رخ نداده است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس اعلام کرده است که دلیل عدم عرضه اولیه پتروشیمی نوری اختلاف حساب با یکی از سهام‌داران عمده شرکت است.