سهام عدالت متوفیان را چگونه بگیریم؟ انتقال سهام عدالت متوفی

سهام عدالت متوفیان را چگونه بگیریم؟ انتقال سهام عدالت متوفی

سهام عدالت متوفیان مانند سایر دارایی‌های متوفی، باید بین وراث تقسیم شود. اما سوال اساسی این است که سهام عدالت متوفی کی آزاد می‌شود و چگونه می‌توانیم آن را بگیریم؟

درباره انتقال سهام متوفی به وراث، افراد مختلفی از جمله عضو شورای عالی بورس و رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه اظهارنظرهایی داشته‌اند که می‌تواند پاسخی برای سوال‌های بالا باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

چطور متوجه شویم متوفی سهام عدالت دارد یا نه؟

اگر نمی‌دانید که متوفی زمانی که در قید حیات بوده است مشمول سهام عدالت بوده یا خیر، به آدرس samanese.ir مراجعه کنید. با وارد کردن کد ملی متوفی در این سامانه می‌توانید از وضعیت سهام عدالت وی اطلاع پیدا کنید. اگر به شخص متوفی سهام عدالت اختصاص یافته باشد، می‌توان برای انحصار وراثت سهام عدالت متوفیان اقدام کرد. مطلبی که راجع به ورود به سامانه سهام عدالت با کد ملی نوشته‌ایم، راهنمایی جامع برای استعلام سهام عدالت است.

سهام عدالت متوفیان کی آزاد می‌شود؟

بیش از 3 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت در سال‌های اخیر از دنیا رفته‌اند و سهام آن‌ها باید بین وراث تقسیم شود. تاکنون درباره نحوه دریافت سود سهام عدالت متوفیان و زمان آن اخبار ضد و نقیض زیادی منتشر شده است و این مسئله همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس، در همین راستا اعلام کرد:

در ماه‌های آینده درمورد مراجعه وراث مشمولان سهام عدالت اطلاع رسانی خواهد شد. زیرساخت‌های این انتقال درحال آماده سازی است و وراث همچنان باید صبر کنند. همه تلاش این است که انتقال سهام عدالت به وراث سریع‌تر انجام شود.

اپلیکیشن سیگنال، دستیار هوشمند مالی

سهام عدالت متوفیان را چگونه بگیریم؟ انتقال سهام متوفی به وراث

دولت در تلاش است تا با راه‌اندازی یک سامانه الکترونیکی، از مراجعه حضوری وراث به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که پیش‌تر پیشنهاد شده بود، جلوگیری کند. در همین راستا، قوه قضاییه و شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی با یکدیگر همکاری داشته‌اند که تا شهریورماه شاهد راه‌اندازی این سامانه باشیم، اما گویا این پروژه طبق زمان‌بندی تعیین‌شده پیش نرفته است.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در جدیدترین اظهارنظر درباره سهام عدالت متوفیان گفت:

افراد باید به کارگزاری‌ها و دفاتر قضایی مراجعه کنند تا کارگزاری به صورت الکترونیکی این کار را انجام دهد. وراث باید گواهی انحصار ورثه را ارائه کنند تا انتقال بر اساس سهمی که مشخص شده صورت بگیرد.

به گفته وی بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر از کسانی که مشمول دریافت سهام عدالت می‌شوند، در حال حاضر فوت کرده‌اند و انتقال سهام آن‌ها باید به صورت الکترونیکی انجام شود.

به نظر می‌رسد دفاتر قضایی در مسئله سامانه و انتقال اطلاعات با مشکلاتی روبه‌رو شدند بر همین اساس مصوبه تغییر کرد. در حال حاضر بنا بر این است تا سامانه‌ای در اختیار کارگزاری قرار داده شود تا این روند انجام شود.

درصد هر یک از وراث در سامانه مشخص شده و انتقال قهری به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

مبلغ سود سهام عدالت متوفیان چقدر است؟

مبلغ سود سهام عدالت متوفیان تاکنون برای هیچ‌یک از وراث واریز نشده است و سود سال‌های گذشته فرد متوفی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی حفظ شده است.

دانش کاظمی، عضو شورای عالی بورس، در این زمینه می‌گوید:

از سود سهام سال‌های گذشته فرد متوفی که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد، هزینه انتقال به مبلغ کمتر از ۶٠ هزار تومان کسر می‌شود و باقی منابع به همراه سهام و سودها به وراث منتقل خواهد شد.