سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری برای گازسوزهایی که تولید نمی‌شوند

سرمایه‌گذاری  8 میلیارد دلاری برای گازسوزهایی که تولید نمی‌شوند
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

فقدان استراتژی، صنعت خودروی کشور را با زیان‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو کرده است. هرچند در دهه ۸۰ استراتژی خودرو تدوین شد، با‌این‌حال با روی کارآمدن هر دولتی و به دنبال آن تغییر راهبردهای صنعتی و خودرویی، استراتژی خودرو نیز به طور سلیقه‌ای اجرا شد؛ به‌طوری‌که در دولت هفتم، وزیر صمت وقت دستور به گازسوز کردن تمامی تولیدات خودروسازی را داد و در دولتی دیگر، به دلیل هزینه بالای تولید گازسوزها، تعیین تیراژ به خودروسازان واگذار شد. بی‌برنامگی و تغییر مدیران خودروساز طبق سلایق دولت‌ها، تنها بخش کوچکی از تحمیل زیان به خودروسازی و در ابعاد بزرگ‌تر به اقتصاد کشور است. در این زمینه روز گذشته سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگویی از سرمایه‌گذاری کلان برای خودروهای گازسوز پرده برداشت و اینکه خودروسازان بدون توجه به سرمایه‌گذاری هشت‌میلیارددلاری، تولید دوگانه‌سوزها را متوقف کردند.

یوسف بهمنی که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌و‌گو کرده، اظهار کرده که بیش از 8میلیارد دلار تا الان برای ایجاد زیرساخت خودرو‌های گازسوز در کشور سرمایه‌گذاری شده است و حدود 2هزار و 500 جایگاه CNG در کشور داریم، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را متوقف کردند.

وی تاکید کرده که مصرف CNG در کشور 23میلیون متر‌مکعب در روز است و این ظرفیت را داریم که روزانه تا 45میلیون متر‌مکعب عرضه کنیم. اگر خودروسازان ما همت کنند و تولید خودرو‌های گاز‌سوز را افزایش دهند می‌توان روازنه 20میلیون لیتر از ناترازی بنزین را از طریق جایگزینی خودرو‌های بنزینی با گازسوز برطرف کرد.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نفت، سند نقشه راه انرژی کشور را تدوین و ابلاغ کند که در این سند سهم خودرو‌های گاز‌سوز و برقی را افزایش خواهیم داد. ما در تلاش هستیم سهم بنزین را در سبد انرژی حمل‌و‌نقل کشور کاهش دهیم و از تولید خودرو‌های پرمصرف ممانعت کنیم.

 بهمنی افزود: اگر با همین روند، بنزین مصرف شود، باید طی 5 سال آینده حدود هزار و 500همت صرف واردات بنزین کنیم که این موضوع باعث کسری بودجه دولت می‌شود و تبعات مختلفی خواهد داشت. برای رفع ناترازی بنزین یکی از مهم‌ترین اقدامات بحث متنوع‌سازی سبد سوخت است؛ یعنی توسعه خودرو‌های گاز‌سوز و برقی که می‌تواند ناترازی بنزین را کاهش دهد.

سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه‌سوز در بازار و کارخانه به 400میلیون تومان می‌رسد، چون خودروی دوگانه‌سوز تقاضای زیادی دارد، اما خودروسازان تولید دوگانه‌سوز را کنار گذاشتند.

وی در پایان به این موضوع نیز اشاره کرده که سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف 6‌دهم لیتر است.

 این نشان می‌دهد که صنعت خودروی ما ضعیف عمل کرده است. در سال 1400 اگر استاندارد‌های تعیین‌شده برای خودرو به طور کامل اجرا می‌شد باید تولید 19 مدل خودروی داخلی متوقف می‌شد.

اظهارات سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه در شرایطی است که اختلاف کم قیمت بنزین و گاز، چندان انگیزه‌ای برای استفاده از خودروهای گازسوز ایجاد نکرده است؛

کما اینکه محصولات گازسوز نسبت به بنزین‌سوزها نیز با قیمت بیشتری تولید و عرضه می‌شود که همین موضوع منجر به کاهش تقاضا در بازار شده است.

 

مرجع: دنیای اقتصاد