روسیه پیمان معاهده منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای را به تعلیق درآورد

روسیه پیمان معاهده منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای را به تعلیق درآورد
خلاصه اخبار

بعد از خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای پوتین اعلام کرد این معاهده را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش سیگنال به نقل از بااقتصاد ، ولادیمیر پوتین روز شنبه اعلام کرد که معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد در دوران جنگ سرد را به حالت علیق درآورده است.
این تصمیم روسیه بعد از آن اعلام شد که آمریکا مسکو را متهم کرد که از این معاهده را نقض کرده است و از این پیمان خارج شد.
رابطه روسیه با اروپا به دلیل مسائلی از قبیل ضمیمه کردن کریمه به خاک خود، مسئله مداخله روسیه در انتخابات 2016 ایالات متحده و همچنین ماجرای سرگی اسکریپال رو به تیرگی رفت.
آمریکا روز جمعه اعلام کرد که از معاهده INF خارج می‌شود مگر اینکه مسکو به نقض مکرر این معاهده که در سال 1987 بین روسیه و آمریکا منعقد شد خاتمه دهد.
آمریکا همچنین اعلام کرد در صورتی که روسیه به پیمان باز گردد دوباره آن را مورد بررسی قرار خواهد داد. روسیه گفته های آمریکا در مورد نقض این معاهده را رد کرده است.
ولادیمیر پوتین در یک گفتگوی تلویزیونی با وزیر دفاع و امور خارجه اعلام کرد آمریکا و شرکایش اعلام کردند که از این معاهده خارج می‌شوند، ما نیز از آن خارج خواهیم شد.
پوتین همچنین گفت روسیه در حال ساخت موشک‌های جدید از جمله «هایپرسونیک» است و به وزرایش اعلام کرد که به هیچ عنوان مذاکرات خلع سلاح را با واشنگتن آغاز نکنند.
وی همچنین در این گفتگو بیان کرد: «ما مکررا در خلال این سال‌ها پرسش‌هایی در مورد ماهیت و اهداف مسائل خلع سلاح را بیان کرده‌ایم و مشاهده کردیم که هیچکدام از شرکا به این اقدامات ما پاسخ ندادند.».
اروپایی‌ها نگران این هستند که فروپاشی این معاهده منجر به مسابقه تسلیحاتی جدیدی شود و آمریکا نسل جدید موشک‌های خود را در قاره اروپا مستقر کند.
چین از طرف دیگر نسبت به خروج آمریکا واکنش نشان داد و از این کشور خواسته است که اختلافات خود را با روسیه از طریق مذاکرات حل و فصل کند.
در خلال این گفتگو سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه آمریکا را به خاطر نقض INF و سایر توافقات هسته‌ای از جمله عدم تکثیر سلاح محکوم کرد.
پوتین همچنین اعلام کرد که سلاح‌های خود را در اروپا و سایر مناطق مستقر نخواهد کرد مگر این که آمریکا دست به این کار بزند.