جلوگیری از خام فروشی و افزایش تعرفه ها ، از جیب معدنکاران کرومیت!!

جلوگیری از خام فروشی و افزایش تعرفه ها ، از جیب معدنکاران کرومیت!!
خلاصه اخبار

به بهانه ی خام فروشی کرومیت، تعرفه های گمرکی را افزایش دادند، و هزینه های معدنکاری با گرانی دلار افزایش یافت.

به گزارش سیگنال به نقل از معدن 24 ، خریداران داخلی هم با قیمتهای پائین، ضربه ی مهلکی به پیکره ی کم جان معدنکاران کرومیت میرنند.
.
چند سالی هست که بحث جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده برای چرخه ی فولاد و مواد معدنی، منجمله زنجیره ی کروم در کشور در سر تیتر خبرها قرار گرفته .
.
اما متاسفانه با توجه به عدم وجود زیرساخت های داخلی برای ماده معدنی کرومیت، و اعمال تعرفه های صادراتی که به بهانه ی جلوگیری از خام فروشی کرومیت اتفاق افتاده است،
از طرفی توان کارخانه های داخلی در حد رقابت با خریداران بازار جهانی نیست. و معدنکاران کرومیت گاهی مجبورند کرومیت تا 50 درصد زیر قیمتهای جهانی در داخل کشور کرومیت بفروشند.
.
دولت که مجری تحقق شعار جلوگیری از خام فروشی هست، به نوعی عمل نماید که هزینه ی سیاست های دولت از جیب معدنکار و بخش خصوصی خرج نشود!!
.

با شرایط اعمال شده در داخل کشور، سرمایه گذاران داخلی و خارجی رغبتی برای سرمایه گذاری در تولید و معدنکاری کرومیت ندارند.
و در نهایت معدنکاران و تولید کنندگان کرومیت، برای جبران هزینه ها و ماندن در چرخه ی تولید، مجبور به تعدیل نیرو خواهند بود.

بدین معنی که نهایتا کاهش اشتغال در بخش معدن و بیکاری قشر زیادی از کارگران معدن، همانطور که در یکسال گذشته و بسیاری از شرکت های معدنی شاهد بودیم.
.
بسیاری از معادن کرومیت ایران بصورت سنتی کار میکنند و توان و زمینه ی فراوری و زیر ساخت احداث کارخانه  برای معدنکاران کرومیت وجود ندارد و  در کل توجیح فنی و اقتصادی هم ندارد.
.
بیشترین مصرف کرومیت ایران و دنیا در کارخانه های تولید فروکروم هست.
در ایران دو کارخانه ی فروکروم وجود دارد که متاسفانه قدرت خرید کارخانه های داخلی در حد و توان رقابت با بازارهای جهانی نیست.
.
بطور مثال امروز قیمت خرید کرومیت 42 درصد ایران در بنادر چین 215 دلار است (قیمت کارخانه های چین از این بالاتر است) که اگر با دلار 11700تومان محاسبه کنیم، هر تن کرومیت 42 درصد ایران در بنادر چین(یعنی چند هزار کیلومتر دورتر از معادن کرومیت ایران) هر تنی 2.515.000تومان خرید و فروش میشود، با این همه هزینه ی حمل و نقل و تعرفه های گمرکی و صادراتی و کشتیرانی و …
اما کارخانه ی داخلی قیمت 1.450.000تومان برای هر تن کرومیت و به عبارتی 124 دلار خرید میکند.

سوال این است که مشکل کار کجاست؟؟
.
آیا جلوگیری از صادرات کرومیت و کمک به چرخه و زنجیره ی کروم در ایران، باید با این اختلاف فاحش و به ضرر معدنکار کرومیت تمام شود؟؟؟واقعا انصاف نیست که تولید کنندگان و معدنکاران کرومیت که بیشترین زحمت از لحاظ تولید و اشتغال را دارند،  به بهانه ی خام فروشی، چنین متضرر شوند.
.
خانه ی معدن، دولت، وزارت صمت، و اتاق بازرگانی چه جوابی برای این مشکل دارند؟؟
.
آیا درست است که جلوگیری از خام فروشی، از جیب معدنکاران انجام شود؟؟!!!