توانایی رشد ۱۰۰ هزار واحدی شاخص

توانایی رشد ۱۰۰ هزار واحدی شاخص
خلاصه اخبار

در مقطع فعلی شاهد انتشار صورت های مالی ۹ ماهه از سوی شرکت ها هستیم؛ گزارش هایی که در تعیین مسیر پیش روی بورس کمک شایانی خواهند کرد.

به گزارش سیگنال به نقل از سنا، پیش از انتشار گزارش های فصلی، بررسی گزارش های ماهانه شرکت ها نشان می دهد که آزاد سازی نرخ ارز در اواخر تابستان از یک سو و آزاد سازی نرخ فروش محصولات پتروشیمی, فولادی و پالایشی در بورس کالا در همین بازه زمانی از سوی دیگر -علیرغم افت بازارهای جهانی- رشد چشمگیری را در فروش سه ماهه سوم سال جاری این شرکت ها به خصوص آبان و آذر رقم زده است و از این رو انتظار می رود در این گروه ها شاهد گزارش های ۹ ماهه بهتری نسبت به سایر صنایع باشیم.

در سوی دیگر و در بازارهای جهانی جنگ تجاری چین و آمریکا به همراه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افت قیمت های فلزات پایه را به همراه داشت و در خصوص نفت علاوه بر موارد فوق، مازاد عرضه منجر به افت شدید قیمت این طلای سیاه طی ماه های گذشته شد، حالا با توجه به تصمیم کشورهای اوپک و نوپک مبنی بر کاهش تولید نفت و همچنین فروکش کردن جنگ تجاری می توان با یک تاخیر زمانی شاهد بهبود وضعیت بازارهای جهانی شد، زیرا همان طور که واردات و صادرات چین در ماه دسامبر به دلیل جنگ تجاری افت قابل ملاحظه ای را ثبت کرد و بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد، قطعا توافق این دو کشور در ماه های آتی به بهبود وضع کامودیتی ها کمک خواهد کرد و از آنجایی که در بازار ما بسیاری از شرکت ها از تحولات بازارهای جهانی تاثیر می گیرند از این رو انتظار می رود گروه های پتروپالایشی، معدنی و فولادی از جمله گروه هایی باشند که در ماه های آتی نیز همچنان مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرند.

اما گروه دیگری که این روزها کم و بیش مورد توجه بازار قرار داشت گروه خودرویی بود؛ گروهی که در نهایت توانست مجوز رشد ۳۰ درصدی در قیمت محصولات خود را در روزهای گذشته از مراجع مربوط اخذ کند. با توجه به دیر اعلام شدن این افزایش قیمت به نظر نمی رسد در این گروه شاهد بهبود وضعیت سودآوری در سال جاری باشیم. هر چند علاوه بر رشد بهای تمام شده، هزینه مالی بالا از جمله مواردی است که شرکت های خودرو ساز را با مشکلات جدی رو به رو کرده است. در سوی دیگر و در گروه بانکی زمزمه های افزایش سرمایه، تسعیر دارایی های ارزی آنها با نرخ نیمایی و همچنین کاهش سود سپرده ها و ماه شمار کردن آن به جای روز شمار، از جمله مواردی است که باعث شده است اهالی بازار این روزها به آن روی خوش نشان دهند زیرا با کمک این موارد می توان به بهبود ساختار مالی و خروج آنها از زیان دهی امیدوار بود.

بررسی شاخص کل در فرمت روزانه نشان می دهد که شاخص در آستانه انتشار گزارش های ۹ ماهه در محدوده های فعلی از حمایت خوبی برخوردار است و احتمالا در چند روز آینده در محدوده های فعلی در نوسان خواهد بود. با وجود خبرهای مثبت تاثیر گذار بر بازار از جمله راه اندازی کانال spv ، کاهش ریسک در بازاهای جهانی به دلیل مذاکرات مطلوب اخیر چین و آمریکا، انتظار برای گزارش های مطلوب همچون گزارش ۹ ماهه فولاد- که امید به انتشار گزارش های مطلوب را دیگر شرکت ها را نیز افزایش می دهد ، تسعیر ارز نمادهای بانکی، ثبات در بازارهای موازی و کاهش سفته بازی در آنها پیش بینی ها از بازگشت قیمت نفت به ۷۰ دلار، تسعیر ارز پالایشی ها با دلار نیمایی همگی نشان می دهد که شاخص پتانسیل صعود قدرتمندی دارد و توجیهی برای ریزش بیشتر شاخص در مقطع زمانی فعلی وجود ندارد.

پیش بینی ها نشان می دهد که طی یک سال آتی، شاهد رسیدن شاخص به کانال ۲۵۰ هزار واحد خواهیم بود. از دیدگاه تکنیکالی نیز خطوط حمایت استاتیکی از کندل های فعلی حمایت می کنند. درصورت خروج کندل ها از محدوده فعلی شاهد رشد قیمت تا محدوده ۲۵۰ هزار واحد خواهیم بود ؛ رشدی که پیش بینی می شود در یک سال آینده محقق شود.