مهم‌ترین اخبار بازارها/ سیگنال مثبت پذیره‌­نویسی‌­ها به بورس

مهم‌ترین اخبار بازارها/ سیگنال مثبت پذیره‌­نویسی‌­ها به بورس

سومین سبز متوالی بورس

برای سومین روز متوالی رشد شاخص کل بورس تهران ادامه­‌دار بود، اما فشار عرضه در نمادهای کوچک و با ارزش بازار پایین سبب شد تا نماگر هم­وزن با کاهش اندکی مواجه شود و شاهد واگرایی بین دو نماگر اصلی بازار سهام باشیم. کاهش نرخ بدون ریسک، مهم­ترین خبر امیدوارکننده این روزهای بورس تهران، کاهش ادامه‌­دار نرخ بدون ریسک است. میانگین نرخ اسناد خزانه اسلامی سه روز متوالی است که در کانال 29  درصدی در حال نوسان است که افت قابل توجهی را نسبت به سقف 36 درصدی این نرخ نشان می­دهد. هم­چنین در روز جاری، قیمت دلار نیمایی ثابت بود و تغییر خاصی نداشت. بلاتکلیفی منتج از انتخابات و کشمکش­‌هایی که در منطقه صورت می­گیرد، همچنان می­تواند به عنوان سرعت­گیر برای بازار سهام عمل کند و مانع از رشد قیمت­‌ها شود.

سیگنال پذیره‌­نویسی‌­ها به بورس؟

در روز شنبه، پذیره‌­نویسی دو صندوق اهرمی جدید در بازار انجام شد و این دو صندوق در مجموع 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کردند. پیش‌­بینی‌­ها نشان می‌­دهد که هر کدام از این صندوق‌­ها، هزار میلیارد تومان نیز برای واحدهای عادی خود جذب کنند. بنابراین این دو صندوق، جمعا 4 همت نقدینگی در اختیار خواهند داشت که بعد از دریافت مجوز فعالیت اقدام به  خرید سهام خواهند کرد. بسیاری معتقدند مدیران این دو صندوق رشد بازار را در ماه‌­های آتی محتمل می‌­دانند که سعی کرده‌­اند در برهه کنونی پذیره­‌نویسی صندوق­‌های مذکور را انجام دهند.

صعود قیمت‌­ها در بازار طلا و سکه

دلار نیز معاملات روز جاری را با تمایلات افزایشی آغاز کرده است و اثر این موضوع در معاملات بازار طلا و سکه عیان شده است. در معاملات روز یکشنبه، کلیه صندوق­‌های طلا با افزایش قیمت همراه شدند. معاملات دلار در بازار آزاد به شدت ریسک­‌ها و کشمکش­‌های نظامی و سیاسی منطقه‌­ای وابسته است و به نظر می­رسد که اتفاقاتی که در خاورمیانه حادث شده، مجددا تقاضای سفته­‌بازانه را در روز جاری روانه بازار ارز و سپس بازار طلا و سکه کرده است.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها