تازه‌های اقتصادی ایران و جهان

تازه‌های اقتصادی ایران و جهان

بورس در مدار مثبت


معاملات روز دوشنبه بورس تهران با افزایش تقاضا همراه شد و نماگرهای سهامی سبزپوش شدند. این در حالی است که بازار سهام در روزها و هفته‌های اخیر اوضاع و احوال نابسامانی داشته است. صف خرید صندوق‌های اهرمی بازار از نکات قابل توجه معاملات روز دوشنبه محسوب می‌شود.  این صندوق‌ها در ماه‌های اخیر تبدیل به لیدر بازار شده‌اند و نوسانات مثبت و منفی آنها در تالار شیشه‌ای، به حال و هوای حاکم بر بازار سهام جهت می‌دهد. با مثبت ‌شدن شاخص‌ها، زمزمه‌هایی از افزایش مجدد دامنه نوسان در بورس و بازگشت به روال سابق به گوش می‌رسد.

حراج سکه در ایستگاه دوازدهم


دوازدهمین حراج سکه طلا از ساعت12  روز دوشنبه آغاز خواهد شد. دارایی موضوع دوازدهمین حراج،  تمام‌سکه،  نیم‌سکه و ربع‌سکه بهار آزادی ضرب سال 1386 بانک مرکزی و بدون بسته‌بندی است.

عدم واکنش خاص دلار و سکه به خبر اعلام نامزدهای تایید شده


روز گذشت، نام نامزدهای تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان اعلام شد و به صورت رسمی ماراتن رقابت بین این 6 نامزد آغاز شد. عدم واکنش خاص معاملات دلار در بازار آزاد به اخبار منتشره دیروز در خصوص لیست نهایی نامزدها، از نکات قابل توجه معاملات روز یکشنبه بود.


نگرانی از بازگشت تورم


یکی از اعضای بانک مرکزی اروپا، در خصوص تبعات کاهش بیشتر نرخ‌های بهره در بانک مرکزی اروپا و تاثیر آن بر تورم هشدار داد.  اقتصادهای دنیا پس از تورم ایجادشده بعد از دوران کرونا،  اقدام به افزایش نرخ بهره برای کنترل نرخ تورم کردند و تا حدودی در رسیدن به هدف مذکور موفق بودند.  اما اخیرا نگرانی‌هایی از سوی تحلیلگران مختلف در خصوص مضرات قرار داشتن نرخ بهره در سطوح بالا و ضربه به تولید ابراز شده است.  اما در سمت مقابل نیز گروهی اعتقاد دارند که کاهش ناگهانی نرخ بهره در مقطع فعلی،  همراه با بازگشت مجدد تورم خواهد بود.


توقف خرید طلا از سوی چین

بانک مرکزی چین، پس از 18ماه متوالی بالاخره خرید طلا را در ماه گذشته میلادی متوقف کرد.  این بانک همواره یکی از بزرگترین خریداران طلا بوده است و در طی تنش‌ها و منازعه‌های ژئوپلیتیکی که اخیرا در گوشه و کنار جهان و به خصوص خاورمیانه رخ داد،  خرید شمش طلا را در دستور کار خود قرار داده بود.



پیش‌بینی از آینده قیمت نفت


گلدمن ساکس در جدیدترین پیش‌بینی خود،  سقف 90 دلاری را برای هر بشکه نفت در صورت رخ ندادن مشکلات ژئوپلیتیکی پیش‌بینی کرده است و ریسک نزول را برای نفت نهایتا تا محدوده 75دلار انتظار دارد. تحلیلگران ‌گلدمن ساکس انتظار دارند مصرف و تقاضای تابستانی برای حمل‌ونقل و سیستم‌های خنک‌کننده،  بازار نفت را به سمت کسری قابل‌ توجه در سه‌ ماهه سوم سال میلادی سوق دهد.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.

برچسب‌ها