بورس: آماده ترین بازار

بورس: آماده ترین بازار
خلاصه اخبار

فهرست عناوین مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو، بورس را آماده ترین بازار در میان بازارها دانست و گفت: امروز اگر بشود بازاری را نام برد که با آن می توان جذب سرمایه کرد، بازار سرمایه است.  به گزارش سیگنال به نقل از سنا، محسن عباسی اظهار داشت: از آنجا که سود بانکی کاهش یافته و […]

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو، بورس را آماده ترین بازار در میان بازارها دانست و گفت: امروز اگر بشود بازاری را نام برد که با آن می توان جذب سرمایه کرد، بازار سرمایه است.

 به گزارش سیگنال به نقل از سنا، محسن عباسی اظهار داشت: از آنجا که سود بانکی کاهش یافته و بازارهای موازی محدود شده اند، در نهایت با احتیاط تا پایان سال شاهد رشد بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد که شاخص تا اردیبهشت ماه ۹۸، به ارقام جدید دست یابد.

وی با اشاره به رونمایی از ابزار جدید قراردادهای آتی سبد سهام در بازار سرمایه، نفس این اقدام را ارزشمند دانست و گفت: البته باید مراقب بود تا این ابزار به سرنوشت اوراق اختیار تبعی و فیوچرز سهام گرفتار نشود.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو توضیح داد: متاسفانه در ابزارهای قبلی از جمله اوراق اختیار فروش، برخی اقتضائات آنچنان که باید و شاید دیده نشد و به فراموشی سپرده شد؛ به همین جهت، غیر از تعدادی از فعالان بازار، کسی ظرفیت ها و قابلیت های مهم این ابزار را درک نکرد.

به گفته عباسی، مفهومی که از آتی شاخص در دنیا متداول بوده، بسیار گسترده است و گاهی این بازارها از بازار اصلی بزرگترند.

وی با بیان اینکه در مقوله ابزارهای بازار سرمایه، صرف راه اندازی، کافی نیست اما به عنوان گام اول اقدامی بزرگ ارزیابی می شود،  افزود: ایجاد ابزار، یک مرحله است و عمق دادن به بازار نیز فرآیند دیگری است که نیاز به کارهای ساختاری، فرهنگ سازی و مشوق دارد. از طرفی هر چه استفاده از ابزارهای جدید بیشتر و فراگیرتر باشد، در بحث پوشش ریسک و  ایمن سازی پرتفوی مفیدتر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم آتی سبد سهام را با آتی سکه مقایسه کنیم باید راهنمای بازار نقدی باشد؛ مثلا وقتی نمی توانید سهمی را بخرید یا پیش بینی می کنید که وضعیت گروه خودرو یا بانک یا هر گروه دیگری خوب می شود،  باید این مساله، خود را روی آتی نشان دهد.

عباسی ادامه داد:  در این صورت، قیمت سهام شرکت ها خود را از روی قراردادهای آتی سبد سهام به روز می کنند و در این حالت، کارکرد این ابزار درست است؛ در غیر این صورت، اگر با بازار کم عمقی مواجه باشیم که همه منتظر باشند چه اتفاقی در بازار نقدی می افتد و بعد از آن قیمت آتی را بالا ببرند، این ابزار عملا به باری اضافه برای بازار  تبدیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: چنانچه مشوق هایی فراهم شود و سبدگردان ها و صندوق های سرمایه گذاری اجازه  فعالیت در این عرصه پیدا کنند و قوانین دست و پاگیر اصلاح شوند، به خوبی می توان روی آتی شاخص کار کرد؛ ولی اگر دنباله بحث رها شود، تبدیل به یک ویترین خاک خورده خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو، آتی شاخص را یکی از راهکارهای موثر برای جذب سرمایه افرادی دانست که نمی خواهند ریسک یک شرکت خاص را بپذیرند و خود را درگیر تجزیه و تحلیل و صورت های مالی کنند.  

 وی ادامه داد: مخصوصا سرمایه گذارهای نهادی یا کسانی که به تک سهم ها اعتقادی ندارند و همچنین در سرمایه گذاری خارجی، کسانی که می دانند بازار ایران رو به رشد است ولی شناختی از شرکت ها ندارند و نمی خواهند خود را درگیر ریسک یک شرکت کنند، حتما از آتی سهام استقبال خواهند کرد.

عباسی در ادامه توضیح داد: برای تحلیل شفاف تر بازار، باید نگاه کلان نگر داشته باشیم و علاوه بر مسایل داخلی، فاکتورهای بین المللی را هم دخالت دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه،  وضعیت بازارهای جهانی را به ویژه در بخش نفت ناپایدار توصیف کرد و گفت: البته بازار فلزات به نسبت باثبات تر از محصولات نفتی و پتروشیمی و پالایشی پیش می رود.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو افزود: اثر بازارهای جهانی شاید تا حدی خنثی و رو به منفی باشد ولی نه در حدی که تصور کنیم بازار خواهد ریخت؛ در هر حال شرایط اقتصاد جهانی به اندازه سال ۲۰۰۸ نامطلوب نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بازارهای جهانی نوسانی هستند، افزود: در حال حاضر بازارهای جهانی عامل رشد بازار داخل نیستند ولی عامل ریزش هم نخواهند بود.

عباسی سپس به برخی دیگر از  تحولات بازارهای داخلی و صنایع مادر اشاره کرد و گفت: علی رغم افزایش قیمت ها در بازار مسکن با رکود کامل روبه رو هستیم و معاملات، هر ماه در حال کاهش است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: امسال پیش بینی ها در شهر تهران نشان می دهد خریدها نهایتا به کمتر از ۱۲۰ هزار معامله خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو در پایان اظهار داشت: هم اکنون بازار ارز هم با فشارهای بانک مرکزی، محدودسازی تراکنش ها و اقدامات امنیتی جواب داده و به ثبات رسیده است.