بازار ۹ ماهه و تحریم های ۹۰ روزه

بازار ۹ ماهه و تحریم های ۹۰ روزه
خلاصه اخبار

فهرست عناوین در شرایط فعلی متغیرهای خرد و کلان بسیاری بر عملکرد اقتصاد ایران و بالتبع بر شرکت ها تاثیرگذار هستند. در ماه های گذشته شاهد این امر بودیم که اخذ سیاست های ناگهانی خصوصا از سوی بازیگران اصلی اقتصاد جهانی تا چه میزان می تواند موجب ایجاد نوسانات شدید در بازارهای مالی و همچنین […]

در شرایط فعلی متغیرهای خرد و کلان بسیاری بر عملکرد اقتصاد ایران و بالتبع بر شرکت ها تاثیرگذار هستند. در ماه های گذشته شاهد این امر بودیم که اخذ سیاست های ناگهانی خصوصا از سوی بازیگران اصلی اقتصاد جهانی تا چه میزان می تواند موجب ایجاد نوسانات شدید در بازارهای مالی و همچنین مواد اولیه شود.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس امروز، گزارش های ۹ ماهه شرکت ها، چشم انداز مناسبی از تاثیر گذاری فاز اول تحریم ها در سال جاری ارایه می دهد. تحولات اقتصادی و سیاسی ماه های اخیر سبب شد تا گزارش های ۶ ماهه شرکت‌ها چندان دقیق و واضح نباشد و پیش بینی دقیقی از عملکرد شرکت ها به فعالان بازار سرمایه دهد.
بر این اساس با اتمام دوره ۹ ماهه فعالیت شرکتها، گزارش های ۹ ماهه چشم اندازی از ادامه روند بازار تا پایان سال به فعالان خواهد داد. در این میان سید یاسر شریعت معاون سرمایه گذاری ارزش آفرین فدک در گفت و گو با بورس امروز در اشاره به عملکرد ناشران بورسی از ابتدای سال جاری تاکنون، آمارهای رسمی ماهیانه آنها و آمارهای منتشره از سوی گمرک برای تحلیل وضعیت اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار داد که با بررسی جمع این دو آمار، تاثیر قابل توجهی در کاهش فروش و صادرات بیشتر شرکت ها مشاهده نمی شود.
وی ادامه داد: اما به طور کلی برآوردها حاکی از آن است که تاثیر معناداری در وضعیت عملیاتی و خصوصا فرایند فروش صنایع اصلی بازار (پالایشی ها؛ پتروشیمی ها و نیز فلزی ها و معدنی ها) به عنوان لیدر بازار که بیشترین تاثیر را در شاخص دارند، رخ نداده است. لذا می توان انتظار داشت گزارش های ۹ ماهه شرکتها مثبت باشد.
شریعت البته این نکته را حائز اهمیت دانست که عنوان کند: عموما در بازار، تحلیل ها بصورت آینده نگری و برای چند دوره زمانی انجام می شود و صرفا بر اساس داده های گذشته نمی توان در خصوص روند آتی عملیاتی صنایع مختلف در سه ماهه چهارم و به خصوص سال ۹۸ قضاوت کرد.
وی اضافه کرد: به هر حال در شرایط فعلی متغیرهای خرد و کلان بسیاری بر عملکرد اقتصاد ایران و بالتبع بر شرکت ها تاثیرگذار هستند. در ماه های گذشته شاهد این امر بودیم که اخذ سیاست های ناگهانی خصوصا از سوی بازیگران اصلی اقتصاد جهانی تا چه میزان می تواند موجب ایجاد نوسانات شدید در بازارهای مالی و همچنین مواد اولیه شود.
معاون سرمایه گذاری ارزش آفرین فدک معتقد است: راهکار مناسب در شرایطی که عدم اطمینان محیطی در حداکثر خود قرار گرفته در نظرگرفتن مفروضات بصورت محافظه کارانه است. همچنین بر اساس آن، حرکت در بازار بصورت گام به گام و موازی با رخدادهای جدید در حوزه سیاست و اقتصاد بین المللی و داخلی انجام می شود.


بازار سرمایه و فاکتورهای تاثیر گذار

همچنین هاشم ذوالفقاری تحلیلگر بازار سرمایه نیز به وابستگی بسیار زیاد بازار سرمایه به تورم،نرخ ارز و قیمتهای جهانی در صنایع بزرگ اشاره کرد که معمولا در برخی از برهه های زمانی، به موجب این سه فاکتور بازار سرمایه رشدهای بزرگ و روندهای صعودی قوی را پشت سر گذاشته است که یکی یا تمام گزینه های فوق، اثر فزاینده داشته است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین در باقی زمان ها رفتار نوسانی و گروه های کوچک بازار، بیشتر بااخبار و اتفاقاتی چون تجدید ارزیابی و یا افزایش نرخ ناشی از تورم در فروش محصولات داخلی روبرو بوده است. بر این اساس میزان نوسانات بازار بستگی زیادی به وجود آیتم های فوق دارد.
به گفته ذوالفقاری؛ در سال جاری شاهد رشد بسیار خوب بازار سرمایه در صنایع بزرگ بودیم که با توجه به هر سه درایور بازار اعم از نرخ ارز و رشد قیمت های جهانی در فلزات و پتروشیمی و همچنین رشد فزاینده تورم در کشور، بازار با رشد قابل توجهی روبرو شد و بازدهی های بسیار مناسبی را نصیب سرمایه گذاران کرده است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی شاهد اصلاح نسبتا تند و تیز این صنایع در ۲ماه گذشته بودیم به گونه ای که بطور متوسط بین ۲۰-۴۰ درصد از قیمت سهام این گروه ها کاسته شده و بخش مهمی از رشدهای قبلی را باز پس گرفته است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در شرایط فعلی از ۳ درایور مهم این صنایع در نرخ ارز شاهد فشار و اصرار دولت بر نرخ هشت هزار تومانی سامانه نیما در شرایطی هستیم که تقریبا آحاد جامعه، نرخ ارز ۱۲ هزار تومانی را برای اکثر محصولات و کالاها پذیرفته و با قیمت های جدید کنار آمده است. اما این پتانسیل در شرکتهای صادرات محور بعنوان یک پتانسیل بالقوه وجود دارد که در صورت عدم موفقیت دولت در کنترل نرخ ارز می تواند به یک پتانسیل بالقوه تبدیل گردد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در قیمت های جهانی شاهد ریزش قیمت نفت و فلزات در شرایطی بودیم که جنگ تجاری بین چین و آمریکا از طرفی و چشم انداز مبهم رشد اقتصادی چین از طرف دیگر فضا را برای رشد قیمتها کمی ابهام آلود کرده است لذا بازار نسبت به رشد نرخ های جهانی همچنان مردد عمل می کند.
وی دیگر گزینه مهم را میزان فروش شرکتها عنوان کرد که این میزان فروش در آخرین گزارش شرکت ها در آذر ماه منتشر شده است.
ذوالفقاری اضافه کرد: کمابیش فروش شرکت ها خوب بوده و جز یکی- دو مورد در میعانات، بقیه محصولات فروش نسبتا متعادلی را به ثبت رسانده اند. اما در سایر صنایع بازار در خودروسازها علاوه بر اخبار داغ لحظه ای از افزایش نرخ و غیره، گزارشهای بسیار ضعیفی را از این گروه شاهد بودیم که وضعیت این شرکتها را با چالش جدی مواجه می سازد.
وی در اشاره به دیگر صنایع گفت: در صنایع غذایی با توجه به رشد تورم در سال جاری و افزایش نرخ فروش این شرکتها گزارشهای بهتری را شاهد بودیم. در صنایع لاستیک، قند، حمل و نقل نیز با توجه به اثرپذیری از تورم و افزایش نرخ فروش گزارشها کما بیش مثبت بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در گروه بانکی پتانسیل تجدید ارزیابی دارایی ها و تسعیر ارز جریان بسیار مثبتی را برای این گروه رقم زده است. علاوه بر آن تراز ماهانه بانکهای بزرگ در آخرین گزارش ها وضعیت بهتری را نشان می دهد که این موضوع در بلندمدت به نفع این صنعت خواهد بود.
به گفته وی؛ در صنعت سیمان و انبوه سازی با توجه به رکود فراگیر در مسکن فعلا گزارشات چندان چنگی به دل نمی زند. شاید اثر تورم در این صنایع به بالا رفتن ارزش جایگزینی شرکتها کمک کند.
ذوالفقاری اضافه کرد: در سایر صنایع بازار هم گزارش خاص مثبت یا منفی تابحال مشاهده نشده است. بازار منتظر گزارش گروه پالایش نیز هست تا شاید بعد از مشخص شدن اثر نرخ ارز در صورتهای مالی این گروه حرکت جدیدی را آغاز نماید.
وی تصریح کرد: بی شک گزارشهای فصلی دوره سوم می تواند کمک شایانی به تصمیم گیری فعالان بازار در مورد ادامه حرکت بازار داشته باشد.


بروز مشکلات شرکتها در ۹ ماهه سال

از سوی دیگر عابدی نژاد نیز در اشاره به مقایسه وضعیت شرکت های تولیدی در سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهارداشت: وضعیت شرکت‌های تولیدی فرق چندانی با سال گذشته نداشـته است در این میان عاملی که منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌ها شد تعدیل در قیمت محصولاتشان بوده است چه در قالب مواد اولیه و چه سایر محصولات.
این کارشناس بازار سرمایه که از سال جاری به عنوان سال پرطلاتمی برای بازار سرمایه نام می برد، ادامه داد: در ۹ماهه ابتدای سال فروش شرکت‌ها به لحاظ مبلغی به نسبت سال قبل از رشد قابل توجهی برخوردار بود آن هم تحت تاثیر تغییر نرخ دلار و اثر تورمی آن بر روی قیمت‌ها.
وی یاد آورشد: در یک ماه گذشته اتفاقات قابل تاملی در بازار جهانی افتاده است، قیمت نفت با طی روند نزولی از ۷۰ الی ۷۵دلار به ۵۰دلار رسیده است، مواد اولیه و کامودیتی‌ها نیز با سقوط قیمت همراه بوده است، به عنوان مثال متانول تا ۲۷۰دلار و فولاد ۳۸۰دلار شد.
عابدی نژاد ادامه داد: اگر بخواهیم نرخ فروش شرکت‌ها را با سال گذشته مقایسه کنیم به دلیل تاثیرات نرخ دلار، این فروش با افزایش همراه بوده است اما، نرخ فروش برخی شرکت ها از جمله شرکت‌های کامودیتی محور نسبت به ماه های شهریور و مهر کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: موضوع مورد اهمیت آنست که در سه ماه پایانی سال به دلیل بوجود آمدن مشکلات رکودی و اثر تحریم‌های ضدایرانی در بخشی از کالاها، سرمایه گذاران منتظر نتیجه فروش شرکت‌ها هستند، فکر می‌کنم شرکت‌ها از یک کاهش فروش برخوردار باشند؛ شرکت‌های داخلی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و شرکت‌های صادراتی به دلیل مشکلات ناشی از فشار و اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران.