بازار فولاد در حال بازیابی خود پس از دوران دستورالعمل‌ها

بازار فولاد در حال بازیابی خود پس از دوران دستورالعمل‌ها
خلاصه اخبار

فهرست عناوین بازار فولاد کشور پس از پایان دوران دستورالعمل‌ها در حال بازیابی خود و بازگشت به دوران پیش از آن است و باید برای این امر و ایجاد تعادل مجدد در عرضه و تقاضای فولاد، مدتی سپری شود. با این حال حجم عرضه‌ها و نیز لغو برخی معاملات نشان می‌دهد که بازار هنوز شکل […]

بازار فولاد کشور پس از پایان دوران دستورالعمل‌ها در حال بازیابی خود و بازگشت به دوران پیش از آن است و باید برای این امر و ایجاد تعادل مجدد در عرضه و تقاضای فولاد، مدتی سپری شود. با این حال حجم عرضه‌ها و نیز لغو برخی معاملات نشان می‌دهد که بازار هنوز شکل واقعی خود را پیدا نکرده است.

به گزارش سیگنال به نقل از فلزات آنلاین، پس از آنکه دستورالعمل‌های خودساخته وزارت صنعت، معدن و تجارت مدتی فعالان بازار و معامله‌گران را به‌خود مشغول کرده بود، پس از لغو این دستورالعمل‌ها به‌نظر می‌رسد بازار فولاد کشور هنوز خود را با وضعیت جدید وفق نداده و لغو عرضه‌ها و حتی لغو برخی معاملات پس از نهایی شدن حاکی از آن است که فعالان این بازار هنوز با وضعیت جدید وفق پیدا نکرده‌اند. بنابراین باید تا زمان برقراری تعادل در بازار و آشنایی با فضای جدید مدتی صبر کرد.
نمودار 1 حاکی از آن است که در آذر ماه سال جاری، 431 هزار تن محصول فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 372 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 252 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان، ورق گرم بیشترین حجم عرضه و معامله را به‌خود اختصاص داد. هر چند که چندین نوبت معاملات این محصول از سوی ناظر بورس تأیید نشد. ورق گرم به میزان 167 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 149 هزار تن داشت، اما در نهایت معامله 122 هزار تن از این محصول انجام شد.
پس از ورق گرم، شمش بلوم نیز به میزان 130 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 107 تن داشت و 57 هزار تن از این محصول معامله شد. تیرآهن نیز به میزان 25 هزار تن عرضه شد که در مقابل 47 هزار تن تقاضا، 24 هزار تن معامله صورت گرفت. ورق سرد نیز به میزان 43 هزار تن عرضه شد که این محصول نیز با توجه به لغو معاملات، به میزان 23 هزار تن به فروش رفت. میلگرد نیز که بیشترین دفعات عرضه را به‌خود اختصاص داد، به میزان 47 هزار تن عرضه شد؛ این محصول تقاضایی در حدود 24 هزار تن داشت، اما 13 هزار تن معامله صورت گرفت.
ناودانی نیز به‌عنوان یک محصول طویل در حدود یک هزار و 600 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود یک هزار و 800 تن داشت و همه عرضه‌ها معامله شدند. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز که به سرنوشت دیگر ورق‌ها دچار و چند معامله آن‌ها نیز لغو شده بود، به‌ترتیب به میزان 2 هزار تن و یک هزار تن به فروش رفتند. در مجموع به‌نظر می‌رسد با توجه به حاکم شدن شرایط جدید، بازار هنوز راه خود را پیدا نکرده است و بعضا در مورد قیمت‌های عرضه و معامله اختلاف نظرهایی وجود دارد. بنابراین باید مدتی صبر کرد تا بازار و به‌ویژه معامله‌گران با شرایط جدید کنار بیایند.