بازارها چه می‌شوند؟

بازارها چه می‌شوند؟
خلاصه اخبار

هر چند وقت یک‌بار سعی می‌کنم اقتصاد ایران را مرور کنم و این کار را با چند گزاره خلاصه می‌کنم.

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، نخست آنکه، اقتصاد ایران در شرایط رکود تورمی است و در سال آینده این وضعیت ادامه خواهد داشت. بنابراین انتظار نداریم که اشتغال بالا برود و تولید هم زیاد شود.

دوم، تحریم‌ها موجب شده تولید کم شود و در شش‌ماهه دوم سال، تولید در محدوده منفی قرار گرفته و این روند تا پایان سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

در درجه سوم، همان طور که قبلا هم تاکید داشتم با آرام گرفتن بازار ارز، رشد فزاینده تورم کاهش یافته و بنابراین قیمت‌ها کماکان بالا می‌رود اما سرعت افزایش آن کاهش می‌یابد.
چهارم، بورس در حالت نوسانی قرار گرفته و همین وضعیت ادامه خواهد داشت. بازار بورس توان زیادی برای افزایش ندارد و روند کلی آن را کاهشی ولی با نوسان می‌بینم. با نرخ رشد منفی در اقتصاد نباید انتظار رونق بورس را داشت.
پنجم، طلا بر اساس پیش‌بینی چهار ماه قبل در حال افزایش است. پیش‌بینی این است که هم در بازار جهانی و هم بازار ایران قیمت طلا روند فزاینده داشته باشد.
ششم، بازار جهانی به‌تدریج در حال کاهش سرعت رشد اقتصادی است و بنابراین قیمت نفت زیاد نمی‌تواند افزایش یابد. بنابراین فشار بر افزایش قیمت دلار زیاد خواهد بود. قیمت دلار به دلیل اقدامات خوب بانک مرکزی نتوانست افزایش یابد، ولی به نظرم استعداد دلار بیشتر در افزایش است تا کاهش.
ششم، رشد قیمت ساختمان تقریبا متوقف شده و پیش‌بینی می‌شود بخش ساختمان در سه‌ماهه پایان سال و سال آینده در رکود قرار گیرد. بنابراین افزایش قیمت آن نامحتمل است.
هفتم، وضعیت سیستم بانکی خراب است. بهتر است سپرده‌های خود را در بانک‌های معتبر بگذارید. در گوگل جستجو کنید، گزارشات متعددی در مورد وضعیت بانک‌ها می‌توانید پیدا کنید.
هشتم، صادرات در سال جاری افزایش بوده و احتمال اینکه کماکان بالا برود زیاد است. صادرات یکی از فرصت‌های بی‌نظیر در اقتصاد ایران است.
نهم، نقدینگی کماکان افزایش خواهد یافت ولی شما کمبود نقدینگی را حس می‌کنید. مدیریت نقدینگی در سطح خانواده، شرکت و سازمان‌ها بسیار ضروری است.
دهم، پیش‌بینی می‌شود که تورم در سال آینده همچنان بالا باشد. ممکن است نرخ سالانه تورم در سال ۹۸ به بالای ۳۰ درصد برسد.
یازدهم، در سال ۹۸ چهار صفر از پول کشور حذف می‌شود. احتمالا واحد پول کشور تومان می‌شود و هر یک تومان برابر ۱۰۰ ریال می‌شود. بنابراین بر‌ اساس نرخ‌های جدید هر دلار امریکا برابر یازده تومان (با قیمت فعلی) می‌شود ولی بعد از اعمال آن تغییرات خاصی در اقتصاد رخ نمی‌دهد.