اصلاح بورس در فصل پاییز و مناسب سازی قیمت ها

اصلاح بورس در فصل پاییز و مناسب سازی قیمت ها
خلاصه اخبار

فهرست عناوین در این قسمت قصد بررسی فصلی بازار بورس در کشور ایران را داریم. با ما همراه باشید تا با اعداد و ارقام و مواردی که در سه فصل امسال در بازار بورس رخ داد مطلع شوید. به گزارش سیگنال به نقل از عصر بورس، با بررسی های مقایسه ای که میان اعداد و […]

در این قسمت قصد بررسی فصلی بازار بورس در کشور ایران را داریم. با ما همراه باشید تا با اعداد و ارقام و مواردی که در سه فصل امسال در بازار بورس رخ داد مطلع شوید.

به گزارش سیگنال به نقل از عصر بورس، با بررسی های مقایسه ای که میان اعداد و ارقام در فصول مختلف سال صورت می گیرد می توان به این نتیجه رسید که میزان شاخص از سه ماهه تابستان تا سه ماهه پاییز حدود ۰٫۸ درصد نزول داشته و از ۱۵۷۰۰۰ به ۱۵۶۰۰۰ رسیده است.

قیمت ها در سه ماهه پاییز در بورس

اگر قصد بررسی در این زمینه را داشته باشیم میزان معاملات در بازار بورس و در فصل تابستان از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیون تومان در فصل پاییز کاهش پیدا کرده است. صنعت زراعت نیز با درصدی حدود ۳۸٫۵ درصد پربازدیدترین بازار در این مدت شناخته شد.

دلیل این افت شاخص در چیست؟

می توان دلایل متعددی را بیان کرد اما اصلی ترین این موارد به تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و نوسان قیمت ها در بازار ارز، نفت و طلا اشاره کرد.

برتری نسبی بازار بورس بر سایر بازارهای رقابتی

اگر قصد بررسی این بازار جذاب را به طور خلاصه در سه ماه پاییز داشته باشیم می توانیم از این قسمت شروع کنیم که در مهر ماه بازار بورس شاهد حجم عظیمی از ثبت سفارشات را در خود دید به طوری که شاخص بازدهی ۱۷ درصد حاصل این سرمایه گذاری ها بود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در آبان ماه به دلیل ریسک یا همان آزمون و خطاهای متعدد بر سر بازار منجر به عدم فعالیت پویا و زیاد سرمایه گذاران دراین بازار شد به طوری که شاخص کل این بازار چیزی حدود ۶ درصد نزول داشت. بسیاری این افت سرمایه گذاری را ناشی از اصلاح قیمت ها در بازار دانستند.

بیش ترین افت بازار بورس در سال های گذشته مربوط به ماه آذر بود به طوری که حدود ۱۱ درصد افت سرمایه گذاری در شاخص ها مشاهده گردید و شاخص بورس به عدد ۱۵۶ هزار بازگشت. تغییرات متعدد در بازار نفت و از طرفی عدم فعالیت موفقیت آمیز کامودیتی ها باعث به وجود آمدن سیر نزولی در بازار بورس گردید.

نیم نگاه بازار بورس به بازار بین المللی

بیش از نیمی از ارزش بازار سهام ایران را محصولات صادراتی تشکیل می دهند؛ پس تمرکز بر این بازار می تواند اقدام هوشمندانه ای باشد. به عنوان مثال نفت با توجه به وجود تحریم ها علیه ایران بسیاری از کارشناسان قیمت آن را تا بشکه ای  صد دلار نیز پیش بینی کرده بودند اما توجه و سرمایه گذاری در این بازار باعث شد تا آمریکا نیز۸ کشور را بر علیه تحریم های نفتی معاف کند و این موضوع باعث بازگشت قیمت نفت بر حالت متعادل و معقول خود است.

حقوقی ها حامیان بازار بورس در پاییز

در سه ماهه ی سوم سال شاهد حمایت حقوقی ها از بازار بورس بودیم و در آبان ماه این حقوقی ها بودند که پس از هفت ماه توانستند زمام بازار را در دست گیرند به طوری که در هشتمین ماه سال مالکیت بازار بورس تهران به هفت میلیارد تومان و به نفع حقوقی ها رسید. از مواردی که حقوقی ها در بازار بورس بسیار استقبال کردد می توان به رایانه، خوردو، موادغذایی، انبوه سازی و قند و شکر اشاره کرد.