از دلار نیما تا صندوق‌ طلا/ دلیل حال ناخوش بورس چیست؟

از دلار نیما تا صندوق‌ طلا/ دلیل حال ناخوش بورس چیست؟

دلار نیما به میانه‌های کانال 42 هزار تومان رسید.

دلار نیمایی در ادامه رشد آرام و مستمر خود، در میانه‌های کانال 42هزار تومان قرار گرفت. نرخ دلار سامانه نیما، یکی از مهم‌ترین پارامترهای مدنظر اهالی بورس تهران می‌باشد که همواره اختلاف این نرخ با نرخ دلار در بازار آزاد، به عنوان یکی از عوامل منفی پیرامون بازار سهام ذکر شده است. گفتنی است که اختلاف فعلی دو نرخ مذکور، 39 درصد می‌باشد. براساس آماری که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده، میزان صادرات 10 صادرکننده برتر فولاد ایران در نخستین ماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با 76 درصد کاهش مواجه شده است. الزام به عرضه 100 درصد ارز صادراتی در سامانه نیما از دلایل این کاهش تلقی می‌شود‌.

تمایل پول به سمت درآمد ثابت‌ها و صندوق‌های طلا

بررسی روند ورود پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک ماه اخیر نشان می‌دهد که صندوق‌های درآمد ثابت در کانون توجه حقیقی‌ها قرار داشته‌اند. در یک ماه اخیر 3 هزار و 782 میلیارد تومان پول وارد این صندوق‌ها شده و صندوق‌های طلا نیز با ورود پول هزار و 728 میلیارد تومان مواجه بوده‌اند‌. نکته جالب توجه این است که در یک ماه اخیر 257 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سهامی خارج شده است. اعداد و ارقام مذکور نشان می‌دهد که اوضاع و احوال نابسامان بورس یکی از دلایلی است که سبب شده تا صندوق‌های درآمد ثابت و طلا مورد استقبال قرار بگیرند. سی و یکمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، از ساعت 12 امروز یکشنبه 20 خرداد برگزار می‌شود و باید در اثنای رکود حاکم بر بورس، استقبال از حراج شمش چگونه خواهد بود.

تسویه 2.8 میلیارد دلار از مطالبات بانک‌ها

2.8 میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی تعیین تکلیف و تسویه خواهد شد. گفتنی است که این امر علاوه بر کمک به بهبود شفافیت ترازنامه بانک‌ها، بستر لازم برای تعیین تکلیف و تسویه نهایی تعهدات ارزی گذشته و آزادسازی وثایق تعداد زیادی از شرکت‌ها، تجار و فعالین اقتصادی را در ارتباط با چندین هزار ثبت سفارش، فراهم خواهد کرد. این موضوع می‌تواند ترازنامه تعدادی از بانک‌های دولتی و برخی از بانک‌های فعال در بورس را نیز متاثر کند.

بازار جهانی، چشم‌انتظار اعلام نرخ تورم و اقدام مقتضی فدرال رزرو است.

در هفته پیش‌رو داده‌های تورم ایالات متحده در ماه می منتشر خواهد شد و ساعاتی بعد نیز جلسه فدرال رزرو برگزار خواهد شد. با از سرگیری روند نزولی تورم ایالات متحده در آوريل و انتشار ناامیدکننده شاخص PMI بخش تولید از دیدگاه موسسه ISM در ماه می، سرمایه گذاران متقاعد شدند که فدرال رزرو در مقطعی از سال جاری کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.

برچسب‌ها