شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات را بهتر بشناسید

شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات را بهتر بشناسید
خلاصه اخبار

شرکت گروه مالی سپهر صادرات در راستای ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری و مادر(هلدینگ) در کنار بانک صادرات و به عنوان یکی از شرکت های تابعه آن تأسیس شده است.

شرکت گروه مالی سپهر صادرات در راستای ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری و مادر(هلدینگ) در کنار بانک صادرات و به عنوان یکی از شرکت های تابعه آن تأسیس شده است. این شرکت در سال 1393 با سرمایه 60 میلیارد تومانی کار خود را شروع کرد. در نهایت هم نام این شرکت در خرداد 1399 با تبدیل شخصیت شرکت از سهامی خاص به سهامی عام، به شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات تغییر داده شده است.

فعالیت اصلی شرکت، سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار، موسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و امثال آن است.

سرمایه و سهامداران گروه مالی سپهر صادرات

سرمایه شرکت در بدو تأسیس 60 میلیارد تومان بوده که بعدا طی یک مرحله افزایش سرمایه به 3000میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بانک صادرات ایران مالک 99.76 درصد از سهام این شرکت است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه سپهر فارس و عمران و توسعه اوج سپهر اصفهان هر کدام 0.1% از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

شرح فعالیت شرکت

شرکت‌های سرمایه‌گذاری عموما شرکت هایی هستند که سرمایه‌ها و منابع مالی سرمایه‌گذاران خود را تجمیع و بر اساس اهداف و استراتژی‌های خود در بازارهای مختلف از آن ها استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها عموما در اداره شرکت‌های سرمایه پذیر نقشی ندارند و با خرید و فروش سهام برای سهامداران خود سود سازی می‌کنند.

در ایران این شرکت‌ها از جنبه‌های مختلف دسته بندی می‌شوند که یکی از آن‌ها طبقه بندی ارائه شده در بورس ایران است. بر این اساس شرکت‌های سرمایه‌گذاری در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

الف) شرکت سرمایه‌گذاری مالی:

شرکتی است که فعالیت اصلی آن در زمینه سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است. هریک از شرکت‌های این گروه، حداکثر 10 درصد از منابع خود را در یک شرکت سرمایه‌پذیر، سرمایه‌گذاری می‌کنند و قصد اعمال نفوذ در شرکت را ندارند. همچنین کل مقدار سرمایه‌گذاری آن‌ها در شرکت‌های سرمایه پذیر بیش از 10 درصد سرمایه شرکت سرمایه پذیر را در بر نمی‌گیرد.

ب) شرکت سرمایه گذاری مادر تخصصی یا هلدینگ:

این شرکت‌ها سیاست خود را به نحوی تعیین کرده‌اند که در نتیجه سرمایه‌گذاری در یک شرکت، آن را کنترل کنند. به عبارت دیگر میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها در شرکت سرمایه‌پذیر و حق رایی که به دست می‌آورند در حدی است که در انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت موثرند.

ج) شرکت سرمایه گذاری مرکب یا چند رشته‌ای صنعتی:

فعالیت‌های این دسته از شرکت‌ها ترکیبی از دو دسته قبل است. به طور معمول شرکت‌های مرکب یا چند رشته‌ای شرکت‌هایی هستند که در فعالیت‌های تجاری متنوع یا در چندین صنعت مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، به همین دلیل وجه غالب درآمدزایی این شرکت‌ها را به هیچ یک از بخش‌ها یا صنایع نمی‌توان نسبت داد.

طی سال‌های گذشته بخش قابل ملاحظه‌ای از ارزش جاری بورس اوراق بهادار تهران به این شرکت‌ها اختصاص پیدا کرده است، اگر چه این نسبت برای طبقات مختلف آن‌ها یکسان نبوده است.

عملکرد گروه مالی سپهر صادرات

در این بخش به بررسی عملکرد پورتفو بورسی شرکت، روند سودسازی آن طی سال‌های اخیر، منابع درآمدی آن و ارائه لیست سرمایه‌گذاری‌های شرکت می‌پردازیم. بازدهی پورتفوی بورسی وسپهر نشان می‌دهد که در این بخش عملکرد شرکت در سال‌های اخیر با وجود رشد قابل قبول، نسبت به شاخص کل و شاخص صنعت ضعیف‌تر بوده است، جدول زیر این وضعیت را در سال‌های 1396 تا 1398 نشان می‌دهد.

 بازدهی سال 1398بازدهی سال 1397بازدهی سال 1396
بازدهی پورتفوی بورسی شرکت132%30%7%-
بازدهی شاخص صنعت سرمایه گذاری278%52%12%
بازدهی شاخص کل187%86%25%

در نمودار زیر می‌توانید روند تغییرات سود خالص شرکت اصلی را در 5 سال گذشته مرور کنید.

شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات را بهتر بشناسید

همانطور که مشاهده می‌کنید در سال 1398 سود خالص شرکت نسبت به سال قبل بیش از 70 درصد رشد داشته است. در تصویر زیر می‌توانید سهم انواع منابع درآمدی شرکت را در این سال ها مقایسه کنید.

شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات را بهتر بشناسید

ترکیب سرمایه گذاری ها

بررسی سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این شرکت در حال حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت تر است. جدول زیر تغییرات ارزش سرمایه‌گذاری‌ها را در دو دسته‌ی کوتاه مدت و بلند مدت نشان می‌دهد.

شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات را بهتر بشناسید

با توجه به ماهیت سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت که خیلی سریع تغییر می‌کنند، در ادامه این موارد ارائه نمی‌شوند و تنها به بررسی صنایع مورد توجه این شرکت و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت آن می‌پردازیم. لیست سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت در سال 1398 از طریق اطلاعیه‌های کدال و متن امیدنامه شرکت در دسترس است. جدول بعدی ارزش سرمایه‌گذاری‌های شرکت در صنایع مختلف را طی دو سال گذشته نشان می‌دهد.

شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات را بهتر بشناسید

لیست سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت شرکت در سال مالی 1398

(سرمایه‌گذاری بلند مدت، به سرمایه‌گذاری‌هایی گفته می‌شود که شرکت‌ها با اهداف بیش از یک ساله انجام می‌دهند و تصمیمی بر فروش آن در آینده نزدیک ندارند)

شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات را بهتر بشناسید

در این مورد دقت کنید که شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات با وجود مالکیت نزدیک به 9 درصد از سهام بانک صادرات در راستای رعایت دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران قصد فروش این سهام را دارد و احتمالا این فروش به صورت بلوکی انجام خواهد شد.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • باسلام وعرض ارادت خدمت همه عزیزان درسیگنال
    مفتخروخیلی خوشحالم که همراه انسانهای بامحبت وغیرتمندی همچون شماهستم وازاینکه اطلاعات کافی ووافی وراهنمایی های دلسوزانه وکارشناسانه
    بدون چشمداشت مالی به همراهانتون میدیدکمال تشکروقدردانی روازشمادارم واین کارشمارونشات گرفته ازغیرت وشرف شمابزرگواران میدونم ازخدای خودم واستون بهترینهاروارزومیکنم زیرسایه خدا
    زندگی رازندگی کنیدیاحق

  • یه سوال من عرضه اولیه وسپهر را سفارش دادم ولی هنوز به پرتفوی من اضافه نشده ایا منتظر بمونم اضافه میشه یا برا من نخرید؟؟

  • سلام. شما چطور متوجه میشید که یک شرکت سرمایه گذاری یا صندوق در چه شرکتهایی به تفکیک (نماد و نام) سرمایه گذاری کرده. اخه تو کدال فقط تفکیک صنعت هست و در خود سایت شرکت سرمایه گذاری هم اصلا گفته نشده چه شرکتهایی در کوتاه مدت و بلند خرید و فروش و تغییرات شرکت مربوط به چه شرکتیه صرفا تفکیک صنعته
    》لطفا راهنمایی کنید با تشکر》

    • سلام، منبع اطلاعات ارائه شده، امید نامه شرکت بوده است، برای اطلاعات دقیقتر میتونید به صورت های مالی شرکت مراجعه کنید، این صورت ها ریز سهام تحت مالکیت شرکت ها رو در بازه تحت گزارش ارائه میدن

  • من خرید زدم بد شب پاکش کردم اما دیگه پاک نمیشه و پولم بلوکه شده لطفا راهنمایی کنید

  • سلام من عرضه اولیه سپهر صادرات رو خریدم ولی هنوز توی پنلم ننشته مگه با بقیه عرضه اولبه ها فرق میکنه؟؟؟

    • سلام، این سهام روز چهارشنبه بین متقاضی ها تقسیم خواهد شد

  • سلام بر مسئولان محترم…چه موقع بعد ازعرضه ا لیه سهام وسپهر درپرتفوی شخص ظاهر میشه…ممنون از لطفتون..

  • باسلام و خسته نباشید
    از آنلاین آگاه خرید کردم مبلغ از حسابم برداشت شده اما سهمی در پرتفوی ننشسته چه باید کرد

  • سلام
    ممنون از تمام زحماتی که در راستای آموزش و راهنمایی بقیه به خرج می دهید.
    من توافق عرضه اولیه را با کارگزاری مفید دارم…و توی چند عرضه اولیه خودش به نسبت سهم کد بورسی برام خریده..ولی برا این عرضه خواستم خودم ثبت سفارش بزنم به اشتباه تعداد را ۱۰۰ تا زدم…آیا با وجود داشتن موجودی کارگزاری مفید برام بیشتر میخره یا همون ۱۰۰ تا بهم تعلق میگیرد؟

    • سلام، سفارش ها مطابق درخواست شما انجام میشن و اگه درخواست 100 سهم داده باشید حداکثر همین تعداد سهم به شما خواهد رسید

  • سلام،میخواستم بدونم بغیر از وسپهر۱,آیا تحت عنوان عرضه اولیه ،،وسپهر۴ هم هست؟ وآیا این دو عرضه باهم متفاوتند؟

    • سلام، شماره انتهای نماد مربوط به نوع معاملات می باشد، شماره های 2 و 3 و 4 مربوط به معاملات بلوکی و عمده فروشی در شرایط خاص می باشد و توسط سهامداران خرد قابل معامله نمی باشد

  • سلام،میخواستم بدونم باید. از وسپهر۱,آیا تحت عنوان وسوهر۴هم عرضه اولیه هست واین دو عرضه باهم متفاوتند؟

    • سلام، عدد 4 نشان دهنده بازاری است که سهام در آن معامله می شود و با توجه به استفاده از این بازار برای معاملات بین حقوقی ها(در شرایط خاص) امکان استفاده از آن برای ما وجود ندارد

  • سلام وقت بخیر
    من سهام وسپهر رو خریدم ۲۰۰ سهم الان میتونم دوباره خریداری کنم بیشترش کنم

    • سلام، درصورتیکه معاملات مجاز باشد و صف خرید نباشد امکان اضافه کردن به سهام مقدور است

  • چرا سهام صبا با ۶۲ درصد منفی باز شد میشه دلیلش رو بهم بگید

  • سلام ، قیمت ارائه شده با قیمت واقعی و بدون حباب این سهم چقدر اختلاف دارد

  • ارتباط این شرکت با صندوق سپهر اول کارگذاری بانک صادرات چیست و تاثیر آن بر ارزش سهام این صندوق چه می تواند باشد؟

    • سلام، این دو مورد کاملا مجزا هستند

  • سلام….
    کسی میدونه که ارضه اولیه سپهرکارت خوبه بخریم یا اینکه نخریم؟؟؟
    لطفا راهنمایی کتید؟

    • سلام، تجربه عرضه اولیه ها در دو سال اخیر همیشه همراه با سود بوده است

  • سلام ایا برای سفارش میشه که سهم کمتری خرید زد مثلا ۵۰۰ سهم؟

  • لطفاً ارتباط این صندوق با صندوق سهامی سپهر اول بانک صادرات و همچنین تاثیر احتمالی عرضه اولیه سپهر بر این صندوق سهامی را توضیح دهید متشکر

  • سلام.سایت پیش خرید عرضه اولیه اگاه باز نمیشه.از کجا میشه اقدام به خرید کرد

  • هرکی میتونه بخره بانک صادرات بانکیه که اکثر سرمایه گذاریاش تو خارج از کشوره آینده خوبی داره

  • سلام و خسته نباشید
    سپاس از اطلاع رسانی خوبتون،
    این قسمت ک گفته شده( احتمالا فروش بصورت بلوکی خواهد بود)،یعنی چی؟

    • سلام، معاملات بلوکی معاملاتی است که در بازار دیگری و بروی قسمت بزرگی از سهام بین دو یا چند خریدار انجام می پذیرد

  • واقعا متوجه نمیشم مگه میشه هم این شرکت سهامش متعلق به بانک صادرات باشه هم سهام بانک صادرات مال این شرکت باشه !همراه اول و مخابرات هم اینجورین …. یه جای کار میلنگه…

  • با سلام و خسته نباشید . ممنون از اطلاع رسانی خوب شما

  • سلام حداقل چقد باید حسابمون رو شارز کنیم برای خرید

    • سلام، اطلاعات حداقل واریزی برای عرضه اولیه در آگهی عرضه اولیه مشخص می شود

  • کاش ارزش هر سهم رو هم حساب کنید اینجوری کمک خیلی بزرگی به مخاطبینتون میکنید

  • من شخصا دوست ندارم سهام های بانکی رو بخرم چون بانک ها جریمه دیرکرد میگیرند و این ربا هست

  • الان زمان خوبي واسه سرمايه گزاري هست يا نه؟سود خوبي حاصلمون ميشه آيا؟

  • ,سلام و خسته نباشید ب برنامه خیلی خوب سیگنال.چطور میتونم با ۸۰۰تومن از وسپهر سهم بخرم.. راهنماییم کنید باتشکر

  • با توجه به مطالبی که شما ارائه دادین به دید بلند مدت باید رو این سهم سرمایه گذاری کرد؟

  • با سلام این شاخص چند روز بعد از تخصیص قابل معامله میباشد . آیا مانند سایر عرضه اولیه هاست

    • سلام
      سهامدار عمده این شرکت، بانک صادرات (با مالکیت 99.7 %) است.

  • لطفا تحلیل سهم های خوب برای خرید رالطف کنید ممنون

    • سلام، شما میتوانید با مراجعه به صفحه تحلیل های سهام در (این لینک) به تحلیل های ارائه شده توسط تیم تحلیلگران سیگنال دسترسی پیدا کنید