آتش جنگ به بورس تهران رسید! / پیش بینی آینده بازار بورس

آتش جنگ به بورس تهران رسید! / پیش بینی آینده بازار بورس

فرار حقیقی‌ها از بورس   

پس از نامه محرمانه نرخ خوراک در 17 اردیبهشت‌ماه، اعتماد حقیقی‌ها به بازار سرمایه از بین رفت. از آن تاریخ شاهد خروج پول سنگین حقیقی‌ها از بورس هستیم. تجربه بد سرمایه گذاران از سال 99 و اتفاقات پس از آن باعث شد با کوچکترین منفی در بازارها، فرار سرمایه از بورس قوت بگیرد. دولت نیز با اقدامات خود نظیر نرخ خوراک، قیمت گذاری دستوری، رشد تعرفه صادرات و افزایش هزینه‌های صنایع بزرگ کشور باعث کاهش حاشیه سود این صنایع و در نتیجه کاهش ارزش سهام آن‌ها در بورس شده است.

جنگ خاورمیانه

صبح روز گذشته با اعلام خبر شروع عملیات طوفان الاقصی، فعالان بازار شروع به فروش‌های آبشاری در بازار سهام کردند. این فروش‌ها امروز نیز ادامه داشت به شکلی که اکثر نمادهای بورس قرمزپوش شدند. افزایش ریسک‌های سیاسی در منطقه یکی از دلایل ترس سهامداران و فروش‌های هیجانی آن‎‌هاست.

عملیات طوفان الاقصی

برخی از تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می کنند که شدت و مدت زمان درگیری‌ها بیشتر شود و این می‌تواند اثرات بدتری برای بورس داشته باشد.

وضعیت متغیرهای بنیادی و پیش‌بینی آینده بازار

ارزش کل بازار بورس و فرابورس در محدوده 175 میلیارد دلار بوده که با توجه رشد قیمت دلار می‌تواند در مسیر کاهشی حرکت کند. از طرفی پی ‌بر ای بورس و فرابورس در محدوده 7.75 است که در محدوده بلندمدت خود قرار دارد. همچنین با افزایش قیمت دلار در روز گذشته، احتمال رشد نرخ در شرکت‌های بزرگ را می توان داد و همین موضوع می تواند محرک کاهش نسبت پی بر ای بازار بورس در آینده باشد. با توجه به نکات گفته شده، از لحاظ متغیرهای بنیادی، بازار سرمایه ارزنده است. 

برچسب‌ها