آتش‌بس جنگ تجاری آمریکا و چین / اعمال تعرفه ها متوقف شد

آتش‌بس جنگ تجاری آمریکا و چین / اعمال تعرفه ها متوقف شد
خلاصه اخبار

فهرست عناویندونالد ترامپ و شی جینپینگ در آرژانتین توافق کردند که فعلا به جنگ تجاری خود پایان دهند و اعمال تعرفه بر کالاهای یکدیگر را متوقف کنند. به گزارش سیگنال، به نقل از پایگاه خبری بااقتصاد، آمریکا و چین در مذاکرات تجاری خود که در کشور آرژانتین و در آخرین روز اجلاس گروه G20 برگزار […]

دونالد ترامپ و شی جینپینگ در آرژانتین توافق کردند که فعلا به جنگ تجاری خود پایان دهند و اعمال تعرفه بر کالاهای یکدیگر را متوقف کنند.

به گزارش سیگنال، به نقل از پایگاه خبری بااقتصاد، آمریکا و چین در مذاکرات تجاری خود که در کشور آرژانتین و در آخرین روز اجلاس گروه G20 برگزار شد توافق کردند که فعلا به جنگ تجاری خود پایان دهند و اعمال تعرفه بر کالاهای یکدیگر را متوقف کنند.

ترامپ و شی جینپینگ توافق کردند که در ماه ژانویه هیچ تعرفه‌ای را بر کالاهای وارداتی یکدیگر اعمال نکنند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده توافق کرد که تعرفه بر 200 میلیارد دلار واردات کالاهای چینی را در سال جدید در همان سطح 10 درصد قرار بدهد و آنها را به 25 درصد افزایش ندهد.

در قبال این تصمیم دونالد ترامپ شی جینپینگ نیز توافق کرد که محصولات آمریکایی از قبیل کشاورزی، انرژی و صنعتی را خریداری کند تا عدم تعادل تجاری بین دو کشور از بین برود.

دونالد ترامپ بعد از مذاکرات تجاری با شی جینپینگ اعلام کرد: «چین توافق کرد که سریعا محصولات کشاورزان ما را خریداری کند».

کاخ سفید در بیانیه خود همچنین اعلام کرد دو کشور آمریکا و چین در آرژانتین توافق کردند که مذاکرات تغییر ساختاری حول نحوه انتقال تکنولوژی، مالکیت فکری، موانع غیرتعرفه‌ای و همچنین سرقت‌های سایبری و نیز درباره محصولات کشاورزی و خدمات را ادامه بدهند.

هر دو کشور آمریکا و چین همچنین توافق کردند که در خلال 90 روز آینده فرآیند «انتقال» را تکمیل کنند و اگر این اتفاق نیفتد تعرفه‌های 10 درصدی به 25 درصد افزایش پیدا خواهند کرد.

یک دیپلمات ارشد چینی به نام «وانگ وای» گفت مذاکرات در یک «جو دوستانه و نیز منصفانه» برگزار شد.

وانگ به خبرنگار رویترز گفت که دو رئیس جمهور توافق کردند که دو طرف حقوق دوجانبه یکدیگر را رعایت کنند و در آینده دوباره مذاکرات در فرصتی مناسب ادامه دهند.

این دیپلمات ارشد چینی در ادامه گفت:» گفتگوها درباره موضوعات اقتصادی و تعرفه‌ای بسیار مثبت و سازنده بود. دو طرف توافق کردند که افزایش متقابل تعرفه‌ها بر کالاهای یکدیگر را متوقف کنند.

وانگ ادامه داد «چین تمایل دارد که بر مبنای نیاز بازارهای داخلی و همچنین مردم خود واردات خود از ایالات متحده را افزایش دهد تا دو طرف بتوانند عدم تعادل تجاری را برطرف کنند».

این مقام برجسته چینی که مذاکرات حضور داشت به رویترز گفت: «دو طرف همچنین توافق کردند که به صورت متقابل بازاهرای خود را بر روی یکدیگر باز کنند و از آنجا که چین دور جدیدی از اصلاحات را آغاز کرده است دغدغه‌های مشروع ایالات متحده نیز روز به روز برطرف خواهند شد».

همنچنین دو طرف توافق کردند مذاکرات را تا زمان از بین بردن تمامی تعرفه‌های اضافی ادامه خواهند داد.

بعد از دو ساعت و نیم مذاکره، «لری کادلو» مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ به خبرنگاران رویترز گفت: «مذاکرات بسیار خوب بود».

از آنجایی که او مجبور بود سوار هواپیمای تیم آمریکا برای رفتن به واشنگتن شود نتوانست از جزئیات این مذاکرات تجاری بیشتر بگوید.

خبرگزاری رویترز می‌گوید هدف چین از این مذاکرات تجاری این بود که اجازه ندهد ترامپ تعرفه‌ها را که اکنون در سطح 10 درصد قرار دارند به 25 درصد افزایش دهد. ترامپ گفته بود که این کار را انجام خواهد داد و نیز اعلام کرده بود اگر مذاکرات موفق نباشد علاوه بر آن بر 267 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی نیز تعرفه را اعمال خواهد کرد.

با این مذاکرات تجاری موفقیت‌آمیز احتمال دارد بازارهای سهام در آمریکا روند صعودی خود را از سر بگیرند. شاخص‌های بازار این هفته در نتیجه خوشبینی نسبت به مذاکرات تجاری روند صعودی بسیار خوبی را تجربه کردند به طوری که شاخص های «نزدک» و «اس اند پی 500» در رشد هفتگی رکورد هفت ساله خود را زدند و از طرف دیگر شاخص داوجونز نیز رشد هفتگی دو ساله خود را شکست.

دونالد ترامپ در ابتدای مذاکرات رو به شی جینپینگ گفت: «امیدوار است که دستاوردهای بزرگی از این مذاکرات برای دو کشور ایجاد شود». وی بر خلاف تهدیدهای قبلی خود نسبت به چین این بار حرف های مثبت بسیار زیادی زد.

وی همچنین اعلام کرد که روابط فوق العاده ای با  شی دارد و این یک دلیل اولیه است که باید نتیجه خوبی از این مذاکرات حاصل شود.