پنج سوال درباره یوان دیجیتال در المپیک زمستانی چین

پنج سوال درباره یوان دیجیتال در المپیک زمستانی چین

چین بیش از یک سال و نیم از آغاز آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC)، این شانس را دارد که یوآن دیجیتال خود را در بازی‌های المپیک زمستانی پکن به نمایش بگذارد. اما اقدامات ایمنی به دلیل همه‌گیری کووید-19 به علاوه تنش‌های ژئوپلیتیکی میزان حضور مورد انتظار در المپیک را به‌طور چشمگیری تغییر داده است.

آیا این بازی ها راه اندازی رسمی برای یوان دیجیتال خواهند بود؟

چین به طور رسمی راه اندازی را اعلام نکرده است و در عوض استفاده از یوان دیجیتال در المپیک را به عنوان ویترین معرفی کرده است.

اما تقریباً برای یک سال، بسیاری از افرادی که به دنبال پیشرفت چین در توسعه یوان دیجیتال هستند اعتقاد دارند که در بازی های المپیک رونمائی انجام می شود اما با توجه به کاهش مقیاس مخاطبان زنده به دلیل همه‌گیری کرونا و ژئوپلتیک، برخی دیگر چندان مطمئن نیستند.

متئو جیووانینی، مدیر ارشد مالی در بانک صنعتی و تجاری چین، یکی از بزرگترین بانک‌های تجاری کشور، به فورکست گفت که احتمالاً در بازی‌های آینده عرضه کامل یوان دیجیتال اتفاق می‌افتد.

استفاده گسترده‌تر توسط مشتریان داخلی و بین‌المللی در طول این رویداد، فرصتی طلایی برای چین است تا استفاده از کیف پول‌های دیجیتال خود را افزایش دهد و جایگاه بین‌المللی یوان را به‌طور قابل‌توجهی تقویت کند.»

استنلی چائو، مدیر عامل شرکت استراتژی کسب و کار آسیایی All In Consulting و نویسنده کتاب “فروش به چین: راهنمای کسب و کارهای کوچک و متوسط”، دیگر معتقد نیست که این بازی ها عرضه رسمی کامل یوان دیجیتال خواهند بود، فقط به این دلیل که چین به مقیاس پذیری دست نیافته است.

او گفت: «آنها باید حداقل به 100 میلیارد دلار قبل از راه اندازی رسمی برسند. بانک مرکزی – بانک خلق چین (PBOC) – در این ماه گزارش داد که حجم تراکنش‌های تجمعی در پایان سال 2021 به 86 میلیارد یوان یا 11 میلیارد دلار رسید.

ریچارد تورین، مشاور فین‌تک مستقر در شانگهای و نویسنده کتاب «بی‌نقدی: انقلاب ارز دیجیتال چین»، گفت: اگر چین واقعاً از عرضه کامل خودداری کند، ضرر زیادی نخواهد داشت.

او گفت: «برنامه همیشه این بود که از المپیک برای نمایش یوان دیجیتال استفاده کنیم، اما آن را به طور کامل راه اندازی نکنیم. چشم جهان به PBOC است و نیازی به عجله نیست.»

چرا چین به نمایش یوان دیجیتال در بازی های المپیک زمستانی اهمیت می دهد؟

بازی‌های المپیک یکی از پربیننده‌ترین رویدادهای زنده جهان با حضور میلیون‌ها نفر و میلیاردها مخاطب جهانی از راه دور است. در طول آخرین بازی های المپیک زمستانی – پیونگ چانگ 2018 – 28 درصد از جمعیت زمین این بازی ها را  تماشا کردند. 300 میلیون کاربر از شبکه های اجتماعی در مورد پیونگ چانگ استفاده کردند که منجر به بیش از 1.6 میلیارد بازدید ویدیو شد. به گفته کمیته بین المللی المپیک، بیش از یک میلیون بلیت برای رویدادها و مراسم فروخته شد.

چائو بیان کرد : نمایش یوان دیجیتال در چنین صحنه عظیمی به این پیام که چین اولین قدرت اقتصادی جهانی است که ارز دیجیتال فیات را پذیرفته است، شکوفا می شود. همانطور که بازی های المپیک تابستانی 2008 پکن جشنی بود که به جهان نشان می داد که چین اکنون یک بازیگر اصلی در صحنه جهانی است، این المپیک زمستانی نیز به جهان نشان می دهد که چین در خط مقدم فناوری قرار دارد و CBDC نمونه چشم انداز آینده است.

چائو به افزود: «[نمایش یوان دیجیتال در المپیک] یک برنامه بازاریابی برای ترویج چین و حزب کمونیست چین است.

چین چگونه برای نمایش یوان دیجیتال در المپیک آماده شده است؟

چین تست نسخه ی آزمایشی یوان دیجیتال را بیش از یک سال و نیم پیش در محل دهکده المپیک در 11 مایلی شمال کاخ امپراتور سابق، در منطقه چائویانگ پکن آغاز کرد.

PBOC سه دسته یوان دیجیتال را در ژوئن، اکتبر و دسامبر 2021 منتشر کرد. خلبان‌ها هم استفاده گسترده‌تر از یوان دیجیتال را ترویج کردند و هم پرداخت‌های خرد را در حجم زیادی برای فروشگاه‌ها و حمل‌ونقل عمومی مورد انتظار برای استفاده در بازی‌های المپیک زمستانی آزمایش کردند.

آزمایش‌های بیشتری در Zhangjiakou، محل رویدادهای اسکی، برای تست آزمایشی استفاده از یوان دیجیتال مخصوص ورزشکاران المپیک، از جمله پرداخت یوان دیجیتال برای حمل‌ونقل بین مکان‌ها و فرودگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها و پایانه‌های اتوبوس و همچنین برای عوارض بزرگراه‌ها انجام شد.

آیا اتباع غیر چینی از یوان دیجیتال استفاده خواهند کرد؟

با شروع سومین سال شیوع بیماری، مخاطبان حضوری بازی های المپیک زمستانی به طور چشمگیری کاهش یافته است. کمیته بین‌المللی المپیک در ماه سپتامبر اعلام کرد که بلیط تماشاگران فقط به ساکنان چین فروخته می‌شود تا از تبدیل آن به یک رویداد فوق‌العاده جلوگیری شود.

تنش های سیاسی نیز بر سر رفتار چین با اویغورها به وجود آمده است. در اعتراض به موارد ادعایی نقض حقوق بشر، استرالیا، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده همه بایکوت دیپلماتیک بازی‌ها را اعلام کرده‌اند که باعث کاهش بیشتر تماشاگران شده است. کاربران بالقوه بین المللی یوان دیجیتال به ورزشکاران و کارکنان پشتیبانی آنها و همچنین دیپلمات ها محدود خواهند شد.

اما حتی مخاطب بالقوه آن نیز محدود است. سه سناتور آمریکایی در ماه جولای با استناد به فقدان حریم خصوصی و خطر نظارت کاربران توسط چین، نامه ای نوشتند و از ورزشکاران آمریکایی خواستند از یوان دیجیتال استفاده نکنند.

چائو گفت: «چین… به دنبال آزمایش مقیاس پذیری یوآن دیجیتال در طول بازی های المپیک زمستانی بود، اما مطمئناً تعداد زیادی کاربر و تراکنش با المپیک قرنطینه شده دریافت نخواهد کرد. او معتقد است که این رویداد اکنون بیشتر آزمایشی است برای تعیین اینکه آیا خارجی ها مایل و قادر به استفاده از کیف پول دیجیتال هستند یا خیر.

مصرف کنندگان جهانی چه چیزی می توانند با یوان دیجیتال بخرند؟

بر اساس وایت پیپری که در ماه ژوئیه توسط PBOC منتشر شد، مسافران جهانی کوتاه مدتی که از چین بازدید می کنند، می توانند بدون نیاز به افتتاح حساب بانکی چینی یک کیف پول دیجیتالی با قابلیت e-CNY راه اندازی کنند.

به منظور راحتی شرکت کنندگان بین المللی، مکان های المپیک دارای دستگاه های خودپرداز برای تبدیل ارزهای فیات مختلف به یوان دیجیتال خواهند بود. دستگاه‌های خودپردازی که چین راه‌اندازی کرده است، می‌توانند یوان دیجیتال را روی کیف پول‌های موجود بارگذاری کنند یا کیف پول‌هایی را برای یوان دیجیتال ارائه کنند.

همه تاجران در سالن‌های المپیک، پرداخت‌های یوان دیجیتال را می‌پذیرند. طبق گزارش Science and Technology Daily می توان از آن برای پرداخت هزینه های پذیرایی، اقامت، خرید و حمل و نقل استفاده کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.