روسیه آذربایجان را به نقض عهد در قره باغ متهم کرد

روسیه آذربایجان را به نقض عهد در قره باغ متهم کرد

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح آذربایجان در نقض توافقنامه وارد منطقه تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره باغ کوهستانی شده اند، اما آذربایجان این ادعاها را به چالش می کشد.

روسیه گفت که از آذربایجان خواسته است تا نیروهایش را خارج کند و در حال تلاش برای انتقال نیروها به مواضع اولیه است. همچنین اعلام کرد آذربایجان چهار حمله پهپادی در قره باغ کوهستانی انجام داده است.

وزارت دفاع آذربایجان روایت مسکو از وقایع را رد کرد و بیانیه روسیه را یک طرفه توصیف کرد. در این بیانیه آمده است که واحدهای مسلح ارمنی غیرقانونی اقدام به خرابکاری کردند، اما با اعمال اقدامات فوری مجبور به عقب نشینی شدند. این بیانیه بر تعهد آذربایجان به بیانیه سه جانبه و توافقی که در نوامبر 2020 با ارمنستان و روسیه برای پایان دادن به درگیری نظامی بر سر منطقه قره باغ کوهستانی امضا شد، تاکید دارد.

آذربایجان با بازپس گیری سرزمین هایی که در جنگ قبلی بین سال های 1991 و 1994 از دست داده بود، به عنوان پیروز این درگیری ظاهر شد. اما بسیاری از سوالات حل نشده باقی مانده است، از جمله وضعیت حقوقی قره باغ کوهستانی و ارمنی هایی که در آنجا زندگی می کنند.

مسکو پس از آتش بس تقریباً 2000 نیروی حافظ صلح را در منطقه مستقر کرد و بار دیگر بر نقش خود به عنوان به عنوان قدرت ارشد در بخش اتحاد جماهیر شوروی سابق تاکید کرد.

برای مشاهده آخرین اخبار ایران و جهان می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها