بورس با دستورالعمل جدید دولت چه می شود؟

بورس با دستورالعمل جدید دولت چه می شود؟

روز گذشته دستورالعمل جدیدی در فضای مجازی منتشر شد که موجب ریزش دسته جمعی بازار بورس شد. در این دستورالعمل که فعالان بازار با تاخیر یک هفته ای از آن با خبر می شدند، نرخ فروش نفت و محصولات نفتی برای شرکت های پالایشی تغییر کرده است. در ادامه به بررسی بیشتر این دستورالعمل خواهیم پرداخت.

واکنش اولیه بورس به خبر تغییر نرخ خوراک پالایشی ها

پس از انتشار اخبار مربوط به تغییر قیمت نفت دریافتی پالایشگاه ها و محصولات نفتی تحویلی به شرکت ملی پخش، بازار بورس یک دست منفی شد و ریزش 19 هزار واحدی را رقم زد.

منفی دسته جمعی بورس

گزارش خوب شتران

در همین بحبوحه، گزارش نه ماهه شتران نیز راهی کدال شد. در گزارش عنوان شده بود که دستورالعمل جدید وزارت نفت در تهیه و تنظیم صورت های مالی نه ماهه اعمال شده است. با این حال می توان دید که وضعیت سودآوری شرکت به طور محسوسی تغییر نکرده بود. اما فعالان بازار به این گزارش اعتنایی نکرده و برای فروش سهام خود از یکدیگر سبقت می گرفتند.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید

 شفاف سازی پالایشی های بورس

شبندر در اطلاعیه ای درباره میزان اثرگذاری دستورالعمل جدید وزارت نفت ، شفاف سازی کردند. در این شفاف سازی ها آمده است که دستورالعمل جدید وزارت نفت، اثر زیادی بر سود این پالایشگاه های بورسی ندارد.

شفاف سازی شبندر

نتیجه گیری

با توجه به شفاف سازی شرکت های پالایشی، به نظر می رسد بیشترین اثر منفی این دستورالعمل بر شرکت ستاره خلیج فارس باشد که زیرمجموعه تاپیکو است. اثرگذاری این نامه بر پالایشگاه های بورسی ناچیز و قابل چشم پوشی است.