اختلاف روسیه و غرب بر سر پرداخت گاز به روبل

اختلاف روسیه و غرب بر سر پرداخت گاز به روبل

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که به طور رایگان به اروپا گاز عرضه نمی کند زیرا روش هایی را برای پذیرش پرداخت های صادرات گاز خود به روبل در نظر گرفته است اما کشورهای گروه هفت این تقاضا را رد کردند.

در نشست رهبران اتحادیه اروپا در روز جمعه، هیچ موضع مشترکی در مورد درخواست روسیه در هفته گذشته مبنی بر اینکه کشورهای غیردوست باید به روبل نه یورو برای گاز به این کشور بپردازند، مشخص نشد. نگرانی ها در مورد امنیت عرضه پس از تقاضا افزایش یافت و شرکت ها و کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش برای درک پیامدهای آن بودند.

بانک مرکزی روسیه، دولت و شرکت روسی گازپروم که 40 درصد از واردات گاز اروپا را به خود اختصاص می دهد، باید تا 31 مارس پیشنهادات خود را برای پرداخت گاز به روبل به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ارائه کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: ما قرار نیست گاز را رایگان عرضه کنیم، این واضح است. در شرایط ما انجام امور خیریه با مشتریان اروپایی به سختی ممکن است.

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا گاز برای افرادی که به واحد پول روسیه پرداخت نمی‌کنند قطع می‌شود یا خیر، پاسخ داد: “بدون پرداخت – بدون گاز”

اما وی افزود که روسیه هنوز تصمیم نهایی را در مورد نحوه واکنش در صورت امتناع کشورهای اروپایی از پرداخت به واحد پول روسیه اتخاذ نکرده است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان پس از گفتگو با همتایان خود گفت در همین حال وزرای انرژی گروه هفت کشورهای صنعتی درخواست پرداخت روبل را رد کردند. وی گفت: «همه وزرای گروه ۷ توافق کرده‌اند که این نقض آشکار و یکجانبه قراردادهای موجود است.  وزیران یک بار دیگر تاکید کردند که قراردادهای منعقد شده معتبر هستند و شرکت ها باید و باید به آنها احترام بگذارند. پرداخت به روبل غیرقابل قبول است و ما از شرکت های ذیربط می خواهیم که از خواسته پوتین پیروی نکنند.

قیمت گاز عمده فروشی هلند و بریتانیا در روز دوشنبه به دلیل نگرانی ها در مورد عرضه گاز روسیه تا 20 درصد افزایش یافت. اتحادیه اروپا قصد دارد وابستگی خود به گاز روسیه را در سال جاری به میزان دو سوم کاهش دهد و تا سال 2027 به واردات سوخت فسیلی روسیه پایان دهد. صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا در سال گذشته حدود 155 میلیارد متر مکعب بود. روز جمعه ایالات متحده اعلام کرد که برای تامین 15 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع (LNG) به اتحادیه اروپا در سال جاری تلاش خواهد کرد.

نیروگاه های LNG ایالات متحده با ظرفیت کامل تولید می کنند و تحلیلگران می گویند که بیشتر گاز اضافی ایالات متحده که به اروپا ارسال می شود باید از صادرات حاصل شود ایوان آبراموف، قانونگذار روس گفت که امتناع گروه 7 از پرداخت پول گاز روسیه به روبل منجر به توقف صریح عرضه خواهد شد.

هابک آلمانی، روسیه را “تامین کننده انرژی غیرقابل اعتماد” خواند. وی در پاسخ به این سوال که اگر روسیه تحویل گاز را متوقف کند چه اتفاقی می افتد گفت: ما برای همه سناریوها و نه فقط از دیروز آماده هستیم.

برای مشاهده آخرین اخبار روز ایران و جهان می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را نصب نمایید.
برچسب‌ها