آینده بازار خودرو در صورت احیای برجام

آینده بازار خودرو در صورت احیای برجام

با به گوش رسیدن احتمال یک توافق جدید برجامی در روزهای پایانی سال گذشته ،این نورنوید در دل مصرف کنندگان روشن شد که در 1401 سرانجام قفل 4 ساله ممنوعیت واردات خودرو باز ، محصولات جدید و بروز راهی بازار و طبعا افت قیمت ارز سبب کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد شد.رخ ندادن این توافق بدین لحظه و طبعا انتشار اخبار ضد و نقیض ازموافقت یا عدم موافقت با بازشدن واردات خودرو خبرنگارخودرویی سیگنال را برآن داشت تا با ” مسیح فرزانه ” کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به گفتو شنود بپردازد.

آینده بازار خودرو در صورت احیای برجام

شرایط پیش روی بازار خودرو در سال 1401

فرزانه گفت: بحث خودروهای وارداتی با داخلی دو موضوع کاملا جداست و هیچکدام درمبحث قیمتی از هم تاثیرنمی گیرند، ولی هر دو درگیر یک فاکتور مهم هستند : قیمت ارز. یعنی این تصورکه اگر واردات آزاد شود سبب افت قیمت خودروهای داخلی می شود که نادرست و غیرتخصصی است. در خودروهای داخلی چون بخش مهمی از قطعات ، مواد اولیه شان وارداتی بوده و عملا این محصولات ارزبری دارند، درکنار فاکتورهایی چون تورم، نقدینگی در بازار،عدم تعادل بین عرضه و تقاضا ، سیاستهای کلان اقتصادی و غیره  قیمت را مشخص می کنند که تمامی این موارد از آن ترازنرمال  و منطقی بسیار فاصله گرفته اند. اما قیمت ارز و بسته بودن واردات نقش اساسی در قیمت خودروهای وارداتی دارند با این تفاوت که بسته بودن واردات یک بازار محدودی بوجود آورده که سبب شده ارزش بسیاری از خودروهای وارداتی با دلار 45 تا 50 هزار تومان قیمت گذاری شوند.

واردات خودرو به کجا رسید؟

فرزانه درادامه می گوید : این رفت و برگشتهای طرح واردات خودرو و ورود و خروج کردنش به بودجه 1401 و این صحبت های ضد و نقیض باعث سردرگمی مصرف کننده شده است. اگر قرار است واردات همچنان بسته بماند دیگر چه نیازی به این حجم از صحبت و مصاحبه است و اگر قرار است که بازگشایی شود یک بار یک قانون مصوب شود و سپس اجرا شود. این نوع رفتار با یک امر اقتصادی-صنعتی فقط بازار را راکدتر و مصرف کننده را گیج تر کرده و بر التهاب قیمتی در بازار اضافه می کند. اگرچه که همین طرح کنونی واردات خودرو خودش مورد بحث است و عملا شما در هر بازاری و برای هر کالایی که بخواهید شرایط تعادلی و نرمال ایجاد کنید نباید سقف ورودش را محدود کنید.واقعا با چه فرمولی سقف 70 هزار دستگاه خودرو وارداتی تعیین شده است؟ فاکتورعرضه و تقاضا نیاز بازار را مشخص می کند و به نظرم واردات این 70 هزار خودرو در صورت حاصل شدن کمک خیلی خاصی به کاهش قیمت نخواهد کرد و صرفا می تواند تا حدود کمی حباب قیمتی برخی خودروهایی که تا 2500 سی سی هستند را از بین ببرد.

مسیح فرزانه در انتها بیان کرد: فرض بر اینکه اگر طرح واردات خودرو با هر چند دستگاه بالاخره نهایی شود، مهمترین اصل، برجام  و FTAF و خارج شدن کشور از لیست سیاه است. بدون این 3 اهرم عملا امکان خرید خودرو و نقل و انتقال پول و باز کردن حسابهای اعتباری ممکن نیست.واردات خودرو نیاز به چند ابزار دارد و با حرف و مصاحبه و مصوبه امکان پذیر نیست و هر زمان این 3 مورد فوق حاصل شود حداقل یک سال زمان می برد تا خودروهای جدید وارداتی در بازار کشور باشند.

برای مشاهده آخرین اخبار بازار خودرو می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را نصب نموده و وارد کاشی خودرو شوید.