آیا تا پایان سال قیمت خودرو زیاد می‌شود؟

آیا تا پایان سال قیمت خودرو زیاد می‌شود؟

تاکنون و در ماه‌های اخیر شاهد ثبات قیمت خودرو در این بازار بود‌ه‌ایم. اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به امید کاهش قیمت خودرو و نتایج مثبت برجام برای خرید آن اقدامی نکرده‌اید باید به شما بگوییم که با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، احتمال دارد و به دلیل افت مدل خودروها، تقاضا برای خرید خودرو و به دنبال آن قیمت خودرو افزایش یابد. مذاکرات وین از یک سو و شیوع کرونا از سوی دیگر احتمال کاهش قیمت خودروها را در پی دارد، اما نتایج این مذاکرات قطعی نیست. سیگنال برای شفاف سازی این موضوع، مصاحبه‌ای با آقای فربد زاوه، مدیر سابق اجرایی شرکت‌های آلفا موتور انجام داده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آیا تا پایان سال شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود؟

زاوه، کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تقاضای سفر بر بازار خودرو در 3 سال اخیر تاثیر چندانی نداشته است. بسیاری از تقاضای بازار از ارزش حساب پس اندازی بازار خودرو متاثر شده است. در واقع هدف خریداران از خرید خودرو، تنها استفاده از آن نیست بلکه به علت عقب نماندن از تورم است.

حساب پس اندازی در شرایط کنونی متاثر از برجام است. در حال حاضر برخی از مردم منتظر اخبار برجامی بوده و از خرید خودرو صرف نظر کرده‌اند اما این امر می‌تواند به تشدید رکود بیانجامد. از طرفی چون سیاست‌های پولی به صورت انبساطی است در نهایت جهت قیمت خودرو جهتی مثبت و رو به بالا خواهد بود.

بازار نسبت به سیاست‌های دولت در حوزه تجارت خارجی نمی‌داند چه رفتاری نشان دهد. به همین منظور شاهد نوساناتی در قیمت خودرو هستیم. مساله اساسی در اقتصاد ایران این است که در حوزه سیاست گذاری تکلیف دولت مشخص نمی‌باشد. اخبار برجام هم می‌تواند منجر به نوسان قیمتی در بازار خودرو گردد. از این رو مصرف کننده به دلیل نداشتن قدرت خرید از بازار خارج می‌شود و این خود معضلی در زمینه مصرف خواهد بود.

قیمت خودرو در سال 1401

آیا جنگ میان روسیه و اوکراین تاثیری بر میزان تقاضا و قیمت خودرو دارد؟

از آن جایی که دو کشور روسیه و اوکراین جزء تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌های بزرگ در زمینه خودرو نیستند؛ بنابراین این تنش و جنگ تاثیر چندانی بر میزان تقاضای بازار خودروی داخلی و خارجی نخواهد داشت. تاثیری که جنگ اوکراین و روسیه می‌تواند بر بازار خودرو داشته باشد همان کاهش تقاضای خودرو در روسیه خواهد بود. روسیه علی رغم ارتش بزرگی که دارد، بازار مصرف بزرگی برای خودرو ندارد. در روسیه سالانه حدود 900 هزار خودرو به فروش می‌رسد که این مقدار عدد بزرگی نمی‌باشد. می‌توان به این مورد اشاره کرد که سرمایه گذاری گروه خودروسازی رنو در روسیه به خطر افتاده و رنو به دنبال جایگزین‌هایی خواهد بود و ایران نیز می‌تواند جزء چنین بازارهای مصرفی خودرو برای رنو باشد.

آیا برای خرید خودرو اقدام کنیم؟

زاوه در انتها گفت: با توجه به شرایط تورمی که در ایران حاکم است، متقاضیان خرید خودرو در هر زمانی که توانایی خرید خودرو را دارند، پس از بررسی و مقایسه خودروهای مورد نظر خود، می‌بایست اقدام به خرید نمایند. افراد هیچ زمانی منتظر اخبار برجام و کاهش قیمت خودرو نباشند. زیرا کسانی که در سال گذشته منتظر برجام بودند و برای خرید خودرو دست نگه داشته بودند تا به امروز بیش از 50 درصد متضرر شده‌اند. اگر اخبار مثبتی هم از برجام و مذاکرات دریافت شود، قیمت خودروها نسبت به قیمت روز خودرو ممکن است کمی بهبود یابد. در هر حال قیمت خودرو نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است و افراد متقاضی خودرو بهتر است به محض داشتن قدرت خرید، خودروی موردنظر خود را خریداری نمایند.

نظرات کاربران
  • طرف خودش کارش ماشینه ،دیگه بازار خودش رو کساد نمیکنه که

  • دارین تشویق میکنید مردم برن بخرن؟
    باید خرید خودرو رو تحریم کنیم. این ارابه های مرگ که آشغالی بیش نیستن، ارزش خرید ندارن