شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید
خلاصه اخبار

شرکت صنعت غذایی کورش کار خود را با تأسیس کارخانه تولید روغن اشتهارد در سال 93 و بهره برداری از آن در سال 94 شروع کرده است.

شرکت صنعت غذایی کورش ابتدا در سال 1390 توسط شرکت های گسترش صنایع بسته بندی کوروش، گروه سرمایه گذاری کوروش و گروه توسعه سرمایه گذاری کوروش، با نام “صنعت بسته بندی کورش” شروع به کار کرده است. از سال 1391 نام این شرکت به “صنعت غذایی کورش” تغییر کرده است.

این شرکت کار خود را با تأسیس کارخانه تولید روغن اشتهارد در سال 93 و بهره برداری از آن در سال 94 شروع کرده است. در حال حاضر شرکت صنعت غذایی کورش یکی از شرکت های پیشرو در صنعت غذایی کشور، دومین تولید کننده روغن و اولین تولید کننده روغن مایع خانوار در کشور محسوب می شود. این شرکت علاوه بر کارخانه اشتهارد، یک کارخانه تولیدی دیگر در تاکستان (کیلومتر 17 جاده قدیم تاکستان،زنجان) دارد.

موضوع فعالیت اصلی این شرکت ساخت و احداث کارخانجات تولیدی، واردات مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صادرات محصولات و مواد اولیه، بازاریابی مجاز، اخذ نمایندگی از شرکت های خارجی و … می باشد.

ترکیب سرمایه و سهامداران

سرمایه اولیه شرکت در بدو تأسیس 1 میلیارد تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه در حال حاضر به 300 میلیارد تومان رسیده است. گسترش صنایع بسته بندی کوروش با مالکیت 99.99 درصد از سهام شرکت، سهامدار عمده آن محسوب می شود.

با توجه به مالکیت 65 درصدی گروه صنعتی گلرنگ در شرکت گسترش صنایع بسته بندی کوروش، عملا شرکت صنایع غذایی کورش واحد تولیدی نهایی این گروه محسوب می شود. درصد مالکیت موثر گروه صنعتی گلرنگ در شرکت صنعت غذایی کورش(قبل از عرضه سهام در بورس) حدود 80 درصد برآورد شده است. تصویر زیر ارتباط بین این شرکت ها را نشان می دهد:

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

اطلاعات بازار روغن خوراکی

در ایران از حدود سال 1320 استفاده از روغن های خوراکی صنعتی، رواج پیدا کرده است. از این تاریخ تا الان روند مصرف این محصول به حدی رشد کرده است که در سال 97 نزدیک به 2.8 میلیون تن روغن خوراکی در کشور مصرف شده است. در حال حاضر روغن خام استحصال شده از دانه های روغنی تولید شده در کشور، حدود 5 تا 10 درصد از نیاز کشور را تأمین می کند و باقی نیازها از طریق واردات از کشورهایی مثل آرژانتین، برزیل، روسیه، اوکراین و غیره مرتفع می شود.

در حال حاضر در کشور 46 کارخانه تولید روغن خوراکی در حال فعالیت هستند که بیشترین تمرکز تولید در استان های مازندران، خوزستان، گیلان، خراسان رضوی و تهران دیده می‌شود. نقشه زیر توزیع این کارخانه ها را در سطح کشور به صورت کیفی نشان می دهد.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

محصولات و روش فروش

محصولات شرکت با استفاده از برندهای اویلا، فامیلا، کیمبال و سان تین در کلیه فروشگاه های کشور به فروش می رسد. جدول زیر که بر گرفته از امیدنامه شرکت می باشد، سبد محصولات شرکت را از نظر نوع بسته بندی در تمام برندها نشان می دهد.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید
شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید
شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید
شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید
شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید
شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

این شرکت با توجه به قرارگرفتن در زمره زیر مجموعه های گروه گلرنگ با استفاده از ظرفیت های این مجموعه به امتیازات رقابتی بزرگی رسیده است. به عنوان مثال در زمینه انواع کانال های پخش، شرکت به چهار روش زیر، محصولات خود را در سطح کشور به دست مصرف کنندگان می رساند:

  • فروش مویرگی با استفاده از شرکت گلرنگ پخش
  • فروش به فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش
  • فروش اینترنتی از طریق فروشگاه اینترنتی اکالا
  • فروش به سایر فروشگاه های زنجیره ای از طریق شرکت گروه آنیتاسان

تولید و فروش

نمودار زیر میزان تولید محصولات اصلی شرکت را در سال های 95 تا 98 نشان می‌دهد. در هر مورد مقایسه تولیدات با ظرفیت اسمی و عملی شرکت دید بهتری در زمینه میزان استفاده از ظرفیت ها در فرآیند تولید ایجاد می‌کند.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

در سال های اخیر با راه اندازی کامل کارخانه اشتهارد، افزایش تولید و اضافه شدن محصولات جدید، تولیدات شرکت افزایش مناسبی داشته است. نمودار زیر سهم محصولات مختلف را در سبد تولید و فروش شرکت بر اساس عملکرد سال 98 نشان می‌دهد.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

در سال 1398، فروش محصولات شرکت به سه روش عمده انجام شده است که نمودار زیر سهم هریک از این روش ها را در فروش شرکت نشان می‌دهد.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

سایر رقبا

در بخش عرضه بازار روغن های گیاهی، عمده عرضه بازار توسط سه شرکت صنعت غذایی کورش، صنعتی بهشهر و مارگارین صورت می‌گیرد. سهم این سه شرکت از تولید انواع روغن خوراکی در سال 98 به صورت زیر بوده است.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید
شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید
شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

همانطور که مشاهده می کنید این شرکت بعد از شرکت صنعتی بهشهر از نظر تولید در مقام دوم قرار دارد. با این وجود از نظر درآمد عملیاتی و سود خالص با وجود یکسان بودن سرمایه بین این دو شرکت، شرکت صنعت غذایی کورش عملکرد به مراتب مطلوبتری داشته است. جدول زیر به مقایسه درآمد عملیاتی، سود خالص و سود هرسهم این سه شرکت پرداخته است.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

سایر رقبای اصلی این شرکت ها همراه با برندهای مورد استفاده آن ها در جدول زیر نمایش داده شده اند.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

وضعیت مالی شرکت صنعت غذایی کورش

نمودار زیر روند تغییرات سود خالص شرکت را در سالهای 95 تا 98 نشان می‌دهد.

شرکت صنعت غذایی کورش را بهتر بشناسید

در کنار اطلاعات بالا ذکر این نکته ضروری است که میانگین حاشیه سود خالص برای شرکت های رقیب (مارگارین و صنعتی بهشهر) معادل 6% بوده است، که این موضوع عملکرد بهتر کورش را در زمینه تهیه مواد اولیه و سودسازی نشان می‌دهد.

دقت کنید که مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت از ارز پایه(4200 تومانی) استفاده می‌کنند و در نتیجه هر گونه تغییری در این مورد می تواند منجر به تغییرات شدید در عملکرد این شرکت شود. علاوه بر آن قیمت گذاری در محصولات این شرکت به جز روغن کنجد و زیتون، توسط سازمان حمایت و به صورت دستوری تعیین می شود که این موضوع خود می تواند محدود کننده عملکرد شرکت باشد.

ارزش گذاری شرکت

برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام برا ثبت نام سجام میرم میگه سیستم در حال بروز رسانی هستش نمیدونید کی درست میشه

  • سلام. منم وقتی وارد قسمت منتخب میشم برنامه متوقف میشه
    گوشیم هواوی آنر 3c. پولم ندارم عوضش کنم😜

  • آیا صرفا با رسید کارت هوشمند بدون کد پشت کارت هوشمند امرار هویت میشود؟

    • سلام، بله این کار امکان پذیر هست

  • سلام
    من تازه وارد هستم و فقط گدنا برای من انتخاب شده و رفته تو سبد خرید
    چرا این سهام کوروش برای من فعال نیست و فقط گدنا فعال هست؟

    • سلام، این عرضه اولیه تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده

  • سلام از کجا باید برای خرید سهام اقدام کنم همین عرضه اولیه

  • سلام،میشه از طریق برنامه سیگنال عرض اولیه و معامله تو بورس انجام بدم،چون اهراز هویت غیر حضوری در برنامه سیگنال انجام دادم.ممنون

    • سلام، در حال حاضر شیگنال بستر معامله نداره و برای انجام معاملاتتون باید از سامانه های کارگزاری که از اون ها نام کاربری و رمز عبور میگیرید استفاده کنید

  • خیلی ممنونم از سیگنال عزیز که کارش بی عیب و نقص

  • سلام ببخشید من میخواستم عرضه اولیه بخرم ولی برنامه ایزی تدیدر و آنلاین پلاست رو گوشیم بالا نمیره چه کاری انجام بدم راهنمایی کنید

    • سلام، از سایت های این کارگزاری استفاده کنید

  • ممنون از مطالب مفیدتون . همیشه مطالب عالی و کاربری

  • سلام ببخشید قبلا برای سجام اهراز هویت شدیم امکانش هست دیگه برای کارگذاری مفید برای احراز هویت به دفتر پیشخوان مراجعه نکنیم

    • سلام، با توجه به اینکه احراز هویت سجام و احراز هویت کارگزاری دو موضوع کاملا مجزا هستند احتمال این موضوع خیلی کم هست، با این وجود با نزدیک ترین شعبه کارگزاری مورد نظرتون تماس بگیرید تا شمارو راهنمایی کنند

    • سلام، احراز هویت در سجام اولین اولین قدم برای ورود به بازار بورس هست و بدون انجام این کار عملا امکان معامله در این بازار و استفاده از مزایای اون رو نخواهید داشت

  • بسیارعالی امیدوارم که باخرید عرضه اولیه این شرکت معتبر سوددوطرف بینهایت بشه انشاالله

  • سلام برنامه رو اپدیت کردم اما باز هم وقتی وارد منتخب میشی خارج میشه ممنون میشم اگر این مسئله رو رفع کنید

    • سلام، این موضوع رو بررسی کردیم و فعلا مشکلی پیدا نشده، اگه ممکنه برند موبایل و نسخه اندروید خودتون رو اعلام کنید تا روی اون نسخه بررسی کنیم، با تشکر از همراهیتون

  • با سلام من میخوام سهام اولیه کوروش را خریداری کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    • سلام، راهنمای ثبت سفارش عرضه اولیه از طریق آپارات، اینستاگرام و یوتیوب سیگنال منتشر شده، پیشنهاد میکنم این ویدیو ها رو حتما ببینید

  • سلام کسی میدونه چرا ۴ روزه کد معاملاتی بورسی برام ارسال نمیشه

    • سلام، معمولا شرکت های بزرگ برای افزایش کارایی سیستم های تبلیغاتیشون و بعضی بحث های دیگه در زمینه بازاریابی این کار رو انجام میدن

  • سلام
    ممنون از اطلاعات خوب و دقیق تون

  • این از اون عرضه اولیه هاست که هرکی نخره ضرر کرده ،بی خودی نرید عرضه اولیه زیر ۵۰ هزار تومن بخرید ،این جور عرضه اولیه هارو بخرید

  • سلام.برای خرید سهمی که مجاز هست خرید و فروشش از کجا باید مطلع بشم چه روزی و چه ساعتی برای خرید و فروش اون سهم اقدام کنم؟
    و یه سوال دیگم اینکه حداقل مقدار سهمی که میتونم از یه شرکت یا … بخرم چه میزان هست؟

    • سلام، همه سهام در بازه عادی معاملات مربوط به بازار خودشون معامله میشن و اگر قرار باشه این بازه تغییر کنه، تغییرات از طریق پیام ناظر بازار اعلام میشه

  • سلام وقت بخیر چرا منتخب ها میرم از برنامه میاد کلا بیرون؟؟

    • با سلام
      لطفا اپلیکیشن را آپدیت کنید

  • با سلام
    گروه صنعتی گلرنگ ک افق کوروش و و و زیر مجموعه داره با این خط تولید بالا و فروش خوب چون جنس خوراکی رو زمین نمیمونه ولی نمودارا نشون میدن بیشتر نزولی باشه توی سهام بیشتر نزولیه ،از اونجا این شرکت رشد فراوان پیدا کرد که نمایندگی با سود زیر ۱۳ تا ۲۵ درصد با کلی شرایط ب اشخاص حقیقی به اسم فرانچایز واگذار کرد .با توجه ب بازیگردانان این شرکت در عرصه سهام میشه روش حساب باز کرد اما نه قیمت بالا چون هدف این شرکت چیز دیگریه ک در این بحث نمیگنجه

  • سلام وقت بخیر
    آیا این امکان وجود داره که با قبض رسید متقاضی کارت ملی هوشمند، احراز هویت الکترونیکی انجام داد؟ (سریال پشت کارت هوشمند رو هم ندارم)

    • با سلام
      با کد پیگیری رسید خود، امکان احراز هویت وجود دارد.