رقبای قدرتمند تتر؛ معرفی استیبل کوین های (stable coin) مهم بازار ارز دیجیتال

رقبای قدرتمند تتر؛ معرفی استیبل کوین های (stable coin) مهم بازار ارز دیجیتال
خلاصه اخبار

فهرست عناوین استیبل کوین یا ارز باثبات نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن توسط دارایی های مختلفی نظیر طلا یا ارزهای سنتی پشتیبانی می‌شود. در مدت اخیر شاهد افزایش روز افزون این نوع جدید کریپتو در بازار بوده ایم. تمام استیبل کوین ها در صدد به دست آوردن جایگاه شناخته شده ترین استیبل کوین […]


استیبل کوین یا ارز باثبات نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن توسط دارایی های مختلفی نظیر طلا یا ارزهای سنتی پشتیبانی می‌شود. در مدت اخیر شاهد افزایش روز افزون این نوع جدید کریپتو در بازار بوده ایم. تمام استیبل کوین ها در صدد به دست آوردن جایگاه شناخته شده ترین استیبل کوین یعنی تتر می‌باشند. در ادامه این مقاله به استیبل کوین های مختلف و ویژگی های آنها می‌پردازیم.

تتر (USDT)

به گزارش سیگنال به نقل از میهن بلاکچین، تتر اولین استیبل کوین بازار کریپتو است که اوایل سال ۲۰۱۵ توسعه یافت. این ارز دیجیتال با ارز سنتی و به صورت یک به یک پشتیبانی می‌شود. در واقع هر یک تتر معادل یک دلار است. اما طی سال گذشته، بحث ها و صحبت های بسیار زیادی پیرامون تتر با این مضمون وجود داشته است که صرافی بزرگ بیتفینکس (Bitfinex) از این توکن برای دستکاری بازار به نفع خود استفاده می‌کند.
علاوه بر این موضوع، عدم وجود شفافیت در مسائل مالی تتر، بی اعتمادی زیادی در بین کاربران به وجود آورده و با اینکه مدتی پیش هم سند و مدرکی ارائه داد و اعلام کرد به میزان تمام توکن های تتر که در بازار موجود است، دلار در یک بانک در کشور باهاماس موجود است، همچنان بی اعتمادی ها برطرف نشده و بسیاری به دنبال یک استیبل کوین دیگر که قابل اعتماد باشد هستند.
این شرکت بدون حسابرسی مناسب، میلیون ها تتر تولید کرده است که به نظر می‌رسد با چیزی که در ابتدا وعده داده بودند در تناقض است. با این وجود، تتر پرکاربرد ترین استیبل کوین موجود در بازار با ارزش بازار ۲.۰۸ میلیارد دلار است و در جایگاه هفتم ارزهای دیجیتال قرار دارد.

TrueUSD

استیبل کوین TrueUSD مبتنی بر ERC20 است که با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. ممکن است که در نگاه اول، این استیبل کوین همانند تتر به نظر برسد اما TrueUSD بر خلاف تتر یک استیبل کوین با پشتیبانی ارز سنتی و با محافظت قانونی است و با تاییدیه شرکت شخص ثالث کاملا شفاف و مورد تایید است.
این استیبل کوین توسط افرادی مدیریت می‌شود که سابقه فعالیت در گوگل، PwC و UC برکلی را دارند. این شرکت در صدد توکنیزه کردن سایر دارایی های واقعی نظیر TrueEuro، TrueBond و TrueYen و ارائه ثبات بیشتر به دنیای پر نوسان ارزهای دیجیتال را دارد.
در حال حاضر ارزش بازار TrueUSD حدود ۲۰۲,۲۶ دلار است و در جایگاه ۲۸ ارزهای دیجیتال قرار دارد اما پذیرش آن با سرعت مناسبی در حال افزایش است.

سازمان مستقل و غیرمتمرکزی است که در صدد ایجاد نوع جدیدی از استیبل کوین است. این سازمان فعالیت خود را از اوایل سال ۲۰۱۷ شروع کرد و استیبل کوین خود به اسم دای (DAI) را معرفی کرد که برخلاف تتر، به جای دلار، توسط اتریوم پشتیبانی می شود.

این نوع از استیبل کوین ها به عنوان استیبل کوین های کریپتویی شناخته می‌شوند و بدان معنا است که توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند.
انتقادهایی به سازمان MakerDAO و استیبل کوین دای وارد شده است که درک عملکرد آن بسیار دشوار است و مدل فعالیت آن نیز به طور مناسب معرفی و بیان نشده است. این نکات، دلایلی است که پذیرش دای با کندی پیش می رود.


USD Coin

USD Coin که توسط سیرکل (Circle) و کوین بیس پشتیبانی می‌شود استیبل کوینی است که به دلیل حامیان خود، به سرعت جایگاه خود در بازار را به دست آورده است. این استیبل کوین با موسسات و صرافی های مهم کریپتو نظیر OKEx، لجر (Ledger)، کایبر (Kyber)، تراست والت (Trust Wallet) و دیجی فینکس (DigiFinex) همکاری داشته است.
استیبل کوین USDC مبتنی بر پروتکل ERC20 است و بدان معنا است که بر بستر شبکه اتریوم اجرا می‌شود و هم چنین از مزایای محبوبیت گسترده و تعداد کاربران زیاد آن بهره مند می‌گردد. استیبل کوین USDC طی دو ماه اول عرضه خود به فهرست ۳۰ کوین برتر بازار از لحاظ ارزش بازار رسید. در واقع استیبل کوین USDC رشد سریعی در میان دیگر کوین داشته است.
استیبل کوین USD Coin توسط موسسات مالی قانونی و دارای مجوز پشتیبانی می‌شود که موظف به ارائه گزارشات منظم از دارایی های خود می‌باشند.


دلار جمینای (GUSD)

دلار جمینای که مدت ها در حال توسعه بود توسط برادران وینکلووس، سرمایه گذاران مشهور بیت کوین و مالکان صرافی جمینای، ایجاد شد. این دو نفر هم چنین حامیان سرسخت پذیرش ETF های بیت کوین نیز هستند، هرچند تلاش های آن ها تاکنون به دلیل قوانین کمیسیون SEC موفقیت آمیز نبوده است.
دلار جمینای که از زمان عرضه آن سه ماه نیز نمی‌گذرد در ۱۹ صرافی لیست شده است و از لحاظ ارزش بازار در جایگاه ۵۰ ارزهای دیجیتال قرار دارد. این توکن نه فقط به دلیل موسسان مشهور خود، بلکه به دلیل مطابقت با چندین استاندارد مختلف از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است.


استیبل کوین هیوبی (HUSD)

استیبل کوین هیوبی (HUSD) نسبت به سایر استیبل کوین های این فهرست متفاوت است زیرا فقط در محدوده صرافی هیوبی قابل استفاده می‌باشد و به عنوان جفت معاملاتی پایه در میان ۴ استیبل کوین پشتیبانی شده از جانب صرافی هیوبی عمل می‌کند. این ۴ استیبل کوین عبارتند از: TUSD ، USDC ، GUSD ، PAX.
هر زمانی که یکی از این ۴ استیبل کوین در حساب معاملاتی هیوبی واریز و سپرده گذاری شود، به طور خودکار به HUSD تبدیل شده و با جفت معاملاتی های دیگر HUSD معامله خواهند شد. معامله کننده هنگام تبدیل کردن این استیبل کوین، باید استیبل کوین مقصد را انتخاب کند. این تبدیل بدون هیچگونه کارمزدی انجام می‌شود. موارد استفاده این استیبل کوین در حال حاضر محدود به صرافی هیوبی است اما این صرافی در صدد آن است تا در آینده نزدیک HUSD را برای استفاده در خارج از این پلتفرم در دسترس کاربران قرار دهد.


NuBits

NuBits اولین استیبل کوین با گردش موجودی بسیار زیاد است که نتوانسته است به طور مناسب دارایی پشتیبان خود را مدیریت کند. این استیبل کوین از پروتکل گواه اثبات کار استفاده می‌کند و بدان معنا است که بلاک چین اختصاصی دارد و توسط مدیران دارایی پشتیبانی می‌شود که بر اساس صدور این کوین، به خرید و فروش سرمایه آن پرداخته اند.
اما در ماه ژوئن ۲۰۱۶ این توکن شاهد افت چشمگیر ۸۰ درصدی طی ۳ هفته بود. مدیران دارایی NuBits برای این شرایط آماده نبودند و نتوانستند برای حفظ قیمت یک به یک این کوین با دلار، سریعا سرمایه موجود را نقد کنند. سرانجام پس از ۳ ماه توانستند ثبات را به این کوین برگردانند.
هرچند این پایان مشکلات توکن USNBT نبود زیرا قیمت بیت کوین در اوایل سال ۲۰۱۸ سقوط کرد. در نتیجه قیمت این استیبل کوین نیز افت پیدا کرد و این بار نتوانست از روند نزولی رهایی یابد.
در حال حاضر این استیبل کوین با قیمتی بسیار کمتر از یک دلار، یعنی ۰.۰۳۷ دلار معامله می‌شود و به نظر می‌رسد که این کوین به قیمت یک دلار برنمی‌گردد، اگرچه هم چنان می‌توان آن را معامله کرد.


نتیجه گیری

در این مقاله، استیبل کوین های برتر بازار کریپتو معرفی شدند. بیشتر این استیبل کوین ها پتانسیل آن را دارند که تبدیل به رقیبی جدی برای تتر شوند. در حالی که هیچکس نمی‌تواند با قطعیت پیش بینی کند که استیبل کوین چند میلیارد دلاری دیگری ظهور خواهد کرد یا خیر، بسیاری از استیبل کوین های تازه وارد خطاها و اشتباهات گذشته تتر را مشاهده کرده اند و قطعا رویکرد متفاوتی اتخاذ خواهند کرد.