نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت کلر پارس (کلر)

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت کلر پارس (کلر)
خلاصه اخبار

شرکت کلر پارس با نماد کلر، فعال در بازار دوم فرابورس، جزو شرکت های فرعی شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با نماد تپیکو است.

شرکت کلر پارس جزو شرکت های فرعی شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با نماد تپیکو است و شرکت نهایی گروه، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) می باشد.

این شرکت در زمینه تولید کلر آلکالی (کلر، سود، مشتقات کلر و آب اکسیژنه) فعالیت می نماید. رقبای عمده شرکت در داخل کشور شرکت های کیمیا کار کبودان ارومیه، کلران سمنان، نیرو کلر اصفهان و رقیب جدید صدرا الکترو مهبد قم می باشد و در بازار های صادراتی شرکت های نظیر کرومای ترکیه، شرکت های هندی، چینی در زمینه پارافین کلره، پر کلرین و آب اکسیژنه بعنوان رقبای خارجی شرکت مطرح می باشد. همچنین بازار هدف شرکت در سال های اخیر کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، آذربایجان می باشد.

محصولات کلر پارس در صنایعی نظیر آب و فاضلاب، شوینده و بهداشتی، نیروگاه ها، دارویی و غذایی، پتروشیمی، پالایشگاه نفت وگاز ، رنگ سازی، کاغذ سازی و نساجی مصرف می شود.

ترکیب سهامداران شرکت کلر پارس

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت کلر پارس (کلر)

این شرکت در تاریخ 1398/04/18 توسط هیات محترم پذیرش اوراق بهادار در فرابورس مورد پذیرش قرار گرفت. 6.66 درصد شرکت کلر پارس در روز چهارشنبه مورخ 1398/11/16 به روش ثبت سفارش عرضه اولیه می شود. حداکثر سهام  قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی 80 سهم می باشد. دامنه قیمت در ثبت سفارش از مبلغ 2800 تومان الی 2950 می باشد و شرکت سرمایه گذاری هامون شمال به میزان 33.3 درصد سهام قابل عرضه و شرکت کارگزاری صبا تامین  16.7 درصد سهام قابل عرضه را متعهد خرید شده است.

مواد اولیه

عمده مواد اولیه مصرفی شرکت نمک، آهک هیدراته، آهن قراضه، اسید سولفرویک، در بخش کلر می باشد که از داخل کشور تامین می گردد و همچنین برخی مواد اولیه مصرفی که شامل کلرید باریم، فلوکولانت، استئانات سدیم، استابلایزر پودری و مایع، کربنات پتاسیم و پودری و تیو سولفات در بخش کلر و اتیل آنتراکینون، آلومینا، تری اکستیل فسفات و آروماتیک در بخش آب اکسیژنه می باشند که مشکلات زیادی را در حوزه تامین بدلیل خارجی بودن آنها به شرکت تحمیل می نماید.

سهم کلر پارس از بازار داخل

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت کلر پارس (کلر)

شرکت کلر پارس در زمینه تولید آب اکسیژنه ، پر کلرین و پارفین کلره بیشترین سهم از بازار را در محصولات تولیدی خود دارد.

نرخ فروش محصولات کلر پارس

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت کلر پارس (کلر)

روند تولیدات کلرپارس

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت کلر پارس (کلر)

روند تولیدات محصولات کلر پارس نسبت به اول سال 1398 روند روبه رشد و مطلوبی بوده است. همچنین شاهد افزایش میزان تولید در محصولات سود پرک و سود مایع 100 درصد و کلر مایع پر کلرین در ماه های پایانی سال 98 نسبت به اوایل سال بوده است. همچنین شرکت طرح توسعه افزایش ظرفیت کلر، اسید کلریدریک و سود مایع روزانه از 50 تن به 100 افزایش را دستور کار خود دارد.

بررسی صورت سود و زیان شش ماهه سال 1398

درآمد عملیاتی شرکت در دوره شش ماهه منتهی به سال 1398 برابر 93 میلیارد تومان می باشد که نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد 98 درصدی برخودار بوده است. بهای تمام شده شرکت برابر 44 میلیارد تومان می باشد که نسبت به مدت مشابه قبل با افزایش 61 درصدی همراه بوده است. بنابراین سود ناخالص شرکت با افزایش 149 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر 49 میلیارد تومان می باشد.

هزینه های فروش، اداری و عمومی با افزایش 49 درصدی به 7.5 میلیارد تومان رسیده است. هزینه های مالی شرکت با کاهش 59 درصدی به 2 میلیارد تومان می باشد.

در نهایت سود خالص هر سهم 39 میلیارد تومان (119 تومان به ازای هر سهم) که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 125 درصدی را نشان می دهد.

درآمد عملیاتی و بهای تمام شده کلر پارس

نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت کلر پارس (کلر)

همانطور که از نمودار فوق بر می آید. روند درآمد های عملیاتی شرکت در سال 97 به اوج خود رسیده و با توجه به برآورد شرکت، این روند در سال 98 رو به رشد خواهد بود که سبب افزایش سود ناخالص شرکت خواهد شد.

اخبار و نکات قابل توجه در صورت های مالی

  • با ادغام شرکت فرایند گستر تامین در شرکت کلر پارس یک واحد جدید تحت عنوان واحد تولیدی آب اکسیژنه که تنها واحد تولیدی چنین محصولی در داخل شرکت است از ابتدای شهریور 97 به مجموعه شرکت اضافه گردیده است که افزایش ظرفیت تولیدی آن تقریبا دو برابر و تا سقف 40 تن در روز می باشد.
  • شرکت در سال 1398 پروژه افزایش ظرفیت 100 تن تولید کلر و سود در روز و 40 تن آب اکسیژنه در روز را اجرایی نموده و در سال 1399 از آن بهره برداری خواهد نمود.

جمع بندی

شرکت کلر پارس در گروه محصولات شیمیایی در بازار دوم فرابورس درج نماد شده است و عرضه اولیه آن به میزان 80 سهم در قیمت2950 در روز چهارشنبه می باشد. از نکات مثبت در مورد این نماد می توان به کوچک بودن شرکت (تعداد سهام شرکت به میزان 327 میلیون سهم می باشد) و روند رو به رشد میزان تولیدات شرکت که سبب شده شرکت در 6 ماهه سال 98، 119 تومان به ازای هر سهم سود بسازد. همچنین شرکت طرح توسعه افزایش ظرفیت کلر و سود و آب اکسیژنه را دستور کار خود را دارد که در سال 1399 به بهره برداری می رسد.

برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
نظرات کاربران
  • در کارگزاری مفید که بهترین در ایران هست باید به صورت حضوری ثبت نام کنی.

  • سلام.‌چگونه میتونم در عرضه سهام اولیه شرکت کنم کد بورسی سجام هم دارم

    • سلام باید در یکی از کارگزاری ها ثبت نام کنید و کد فعال بورسی داشته باشید.