قیمت خودرو اطلس سایپا به همراه معرفی مشخصات
شرکت سایپا دو سه سال پیش اعلام کردند که طراحی و تولید خودرو کراس جدید آغاز شده و خودروی سایپا اطلس بهعنوان فیس لیفت کوییک قرار است روی پلتفرم X200 ساخته شود در پاییز ۱۴۰۱ عکسهای رسمی این خودرو منتشر شد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ قرار است در دو مدل دستی و اتومات و چهار تیپ عرضه شود.
مشخصات فنی سایپا اطلس
سایپا اطلس هم مثل سایر خودروهای سایپا از همان موتور ۱.۵ لیتری M15 استفاده میکند. هرچند که انتقادهای زیادی به این موتور و پیشرانههای ۴ سیلندر ۸ سوپاپ سایپا شده، سایپا نتوانسته است تغییر زیادی در آنها ایجاد کند. البته این شرکت با تغییر سرسیلندر، پیشرانه جدیدی را به اسم M15GSI معرفی کرده ۳ اسب بخار قدرت دارد و ۸ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید میکند.
در نتیجه، شتاب و سرعت اطلس هم تقریباً مثل کوییک و مصرف سوخت این خودروی نسبتاً جدید فقط ۵ درصد کمتر آن است. در این خودرو از طراحی دو گیربکسی استفاده شده که یک گیربکس CVT با ۶ دنده و دیگری هم جعبه دنده دستی ۵ سرعته است.
سایپا اطلس قرار است در چهار تیب به فروش برسد که دو تیپ آن S و G با گیربکس دستی و دو تیپ دیگر آن E و L با جعبهدنده اتومات است. البته لیست آپشنهای این چهار تیپ خودرو با هم فرق دارد. در جدول زیر آپشنهای چهار تیپ مذکور آورده شده است:
مشخصات کلی سایپا اطلس
ابعاد سایپا اطلس
آپشن ها و امکانات
خصوصیات ظاهری
ظاهر خودروی اطلس چندان جدید نیست و بهنوعی فیس لیفت کوییک محسوب میشود. در طراحی این خودرو سعی شده است ظاهر تهاجمیتر و بهروزتری به کوییک داده شود.
با این حال، ظاهر جلویی سایپا اطلیس با کوییک کاملاً متفاوت است. جلوپنجره این خودرو قاب ندارد و از نوارهای عمودی ایجاد شده است. همین مسئله باعث شده است که شباهت زیادی به محصولات مرسدس AMG و سهول داشته باشد. چراغهای این خودرو فاصله کمی با جلوپنجره دارند و از دو طرف کشیده شدهاند. سپر ساپیا اطلس هم بهروزرسانی شده و با مهشکنهای موجود در قاب J شکل آن، طرف اسپرتتری ایجاد کرده است. این خودرو کاپوت صاف ندارد و خطوط و حجمپردازی روی کاپوت آن ظاهر تهاجمی مدنظر طراحان را تکمیل کرده است.
کنارههای سایپا اطلس شبیه به کوییک است؛ اما قاب آینههای جانبی آن بهروزرسانی شده است و راهنما دارد. رنگ قاب آینههای جانبی و مهشکنها با رنگ اصلی خودرو متفاوت است. عقب این ماشین هم کمی تغییر کرده است. چراغهای دو تکه جدیدی در عقب سایپا اطلس قرار داده شده و در صندوق آن هم تغییر کرده است. محل پلاک هم در زیر در صندوق آن قرار گرفته است.
تیپهای G و E مدلهای رده بالای اطلس کوییک محسوب میشوند و مثل کوییک R و کوییک R پلاس بدنه دو رنگ دارند. بهعبارت دقیقتر، سقف، قاب آینههای جانبی و قاب دور مهشکنهای جلوی این خودروها با دیگر اجزای آنها متفاوت است.
ریمهای تمام چهار تیپ سایپا اطلس فولادی است و ابعاد کلی آن بزرگتر از کوییک است. طول، عرض و ارتفاع این ماشین ۳۱ تا ۱۴ میلیمتر، ۷ میلیمتر و ۸ میلیمتر بزرگتر از کوییک است.
خصوصیات داخلی
کابین سایپا اطلس تم دو رنگی دارد و رنگ بخش وسط داشبور و بخشی از رودیها با بقیه ماشین فرق دارد. با این حال، نیمه پایینی سایپا اطلس باز هم شبیه کوییک است. تهویه مطبوع آن ۴ دریچه گرد دارد و یک نمایشگر لمسی۷ اینچی هم روی داشبرد آن قرار داده شده است.
برای حفظ تصویر اسپرت سایپا اطلس، فرمان آن برش خرده و پنل کیلومترشمار پشت هم گرافیک جدیدتری به خود گرفته است. کابین این خودرو جدید است؛ اما برای سرنشینان باز هم شبیه به کوییک است و تقریباً ۴ نفر میتوانند در پشت آن سوار شوند.
از طرفی، هاچبک سایپا اطلس ۲۸۵ لیتر گنجایش دارد و از فضای بار ۲۲۶ لیتری کوییک بزرگتر است. تیپهای S و G هم صندلیهای عقب تاشو دارند که میتواند فضای بار بیشتری در اختیار مقتاضیان قرار دهد.
قیمت سایپا اطلس در بازار
با ورود سایپا اطلس و توقف تولید تیبا ۲ به نظر میرسد کوییک همچنان روی خط تولید باقی بماند و تبدیل به ارزانترین هاچبک سایپا شود اما هنوز قیمتی برای سایپا اطلس تعیین نشده، ولی قطعا گرانتر از هاچبکهای فعلی خواهد بود و ایکو TF21 و ام وی ام 315 و همچنین پژو 207 را به عنوان رقیب خود در بازار ، خواهد داشت.