وام تحصیلی دانشجویی در سال 1400

وام تحصیلی دانشجویی در سال 1400

دانشجویان برای تأمین هزینه های تحصیل خود می‌توانند از وام های دانشجویی استفاده کنند و مشکلات خود را تا حدی برطرف نمایند. دانشجویان متقاضی وام می‌توانند ازطریق صندوق رفاه دانشجویان اقدام به دریافت وام نمایند.

در اینجا شرایط عمومی، آموزشی و از همه مهم تر شرایط مدارک و تعداد ضامنین را بررسی می‌کنیم. در ضمن صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای ترم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اعلام کرد، به دلیل تداوم وضعیت شیوع بیماری کرونا و برای مساعدت با دانشجویان اخذ گواهی کسر از حقوق ضامنین در نیمسال تحصیلی جاری الزامی نیست.

شرایط عمومی دریافت وام دانشجویی کدامند؟

  • دارا بودن اولویت نیاز مالی (به تشخیص معاونت محترم دانشجویی)
  • دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی
  • عدم استفاده از بورس تحصیلی، کمک و یا وام موسسات دیگر
  • عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت می‌باشد. (به استثنای کار دانشجویی)
  • سپردن سند تعهد با ضامن معتبر

شرایط آموزشی دریافت وام دانشجویی کدامند؟

  • تمام وقت بودن دوره آموزشی دانشجو
  • دانشجویی تمام وقت محسوب می‌شود که حداقل تعداد واحد مورد لزوم طبق مقررات آموزشی را اخذ نموده باشد. چنانچه دانشجو در نیمسال آخر تحصیل خود باشد اخذ نصف حداقل تعداد واحد الزامی کفایت می‌کند.

اشتغال به تحصیل در سنوات تحصیلی مجاز برای استفاده از وام صندوق رفاه به شرح زیر است:

– کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۲ سال تحصیلی (۴ نیمسال)

– کارشناسی پیوسته حداکثر ۴ سال تحصیلی (۸ نیمسال)

– کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۲ سال تحصیلی (۴ نیمسال)

– کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر ۶ سال تحصیلی (۱۲ نیمسال)

– دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر ۴ سال تحصیلی (۸ نیمسال)

تعداد ضامن های وام دانشجویی

برای دریافت وام‌های دانشجویی تا سقف مبلغ ۱۵ میلیون تومان، معرفی یک نفر ضامن قراردادی از بین ضامنین واجد شرایط مندرج در ماده ۱۱ الزامی است . برای دریافت وام‌های دانشجویی تا سقف مبلغ ۳۰ میلیون تومان، معرفی یک نفر ضامن رسمی یا پیمانی و یا دو نفر ضامن قراردادی از بین ضامنین واجد شرایط مندرج در ماده ۱۱ الزامی است.

برای دریافت وام‌های دانشجویی بیش از مبلغ ۳۰ میلیون تومان، معرفی یک نفر ضامن دیگر علاوه بر ضامنین قبلی صرفاً از میان کارکنان رسمی و پیمانی واجد شرایط در ماده ۱۱ الزامی است.

چه افرادی و با چه شرایطی می‌توانند ضامن شوند؟

1- کارکنان رسمی و پیمانی دستگاه‌های اجرایی و همچنین کارکنان قراردادی آن دستگاه‌ها با حداقل ۵ سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی می‌توانند به عنوان ضامن معرفی شوند.

تبصره ۱: بر اساس ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر سال 86 دستگاه‌های اجرایی شامل کلیه وزارتخانه‌ها، مراکز دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی است که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است. (از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی)

تبصره ۲: مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی شامل شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه آنان (مادامی که بیش از ۵۰ درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری‌ها باشد)، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته ملی المپیک ایران، بنیاد ۱۵ خرداد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بنیاد امور بیماری‌های خاص، سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و سایر سازمان‌هایی که بر اساس قوانین و مقررات مشمول این عنوان قرار می‌گیرند

۲- اعضای هیأت علمی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۳- اعضای هیأت علمی رسمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین کارکنان رسمی و قراردادی آن دانشگاه با حداقل ۵ سال سابقه کار

۴- کارکنان رسمی و پیمانی قوه مقننه و همچنین کارکنان قراردادی آن قوه با حداقل ۵ سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی

۵- کارکنان رسمی، پیمانی و دارندگان پایه قضائی قوه قضاییه (به استثنای کارآموزان آن قوه) و همچنین کارکنان قراردادی آن قوه با حداقل ۵ سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی

۶- سردفتران اسناد رسمی، ازدواج و طلاق دارای مجوز از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

۷- کارکنان استخدامی نیروهای مسلح

۸- بازنشستگان کشوری و لشکری و مستمری بگیران تأمین اجتماعی

9- مشمولان دریافت حقوق و مزایا از بنیاد شهید و امور ایثارگران

۱۰- کارکنان قرارداد دائم بانک‌ها با حداقل ۵ سال سابقه کار

۱۱- کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت ضمانت مددجویان تحت پوشش آن نهاد بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با صندوق

مدارک مورد نیاز ضامنین وام های دانشجویی

  1. اگر ضامن کارمند، حقوق بگیر، بازنشسته، مستمری بگیر و یا عضو هیأت علمی باشد، ارائه آخرین حکم استخدامی یا قرارداد یک ساله‌ی دارای مهر تأیید و امضا دستگاه مربوطه و همچنین ارائه گواهی کسر از حقوق مورد نیاز است. در گواهی کسر از حقوق باید نوع استخدام (رسمی، پیمانی، قراردادی) درج شود و صرفاً خطاب به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد و سازمان مربوطه متعهد به پرداخت بدون قید و شرط بدهی از طریق کسر از حقوق ضامن شود.
  2. اگر ضامن از سردفتران باشد ارائه کپی مجوز یا پروانه فعالیت (کپی برابر با اصل شده ممهور به دفترخانه اسناد رسمی) مورد نیاز است.
  3. ارائه گواهی کتبی ضمانت از کمیته امداد امام خمینی (ره) برای دانشجویان تحت پوشش آن نهاد

سقف وام تحصیلی دانشجویی چقدر است؟

حداکثر 60 درصد از دانشجویان هر دانشگاه یا موسسه آموزش عالی می‌توانند از این نوع وام حداکثر به مدت 10 ماه در سال و از زمان آغاز سال تحصیلی استفاده نمایند.

وام تحصیلی دانشجویی دارای حداقل مبلغ 1 میلیون و 900 هزار تومان و حداکثر مبلغ 2 میلیون و 600 هزار تومان در هر نیمسال تحصیلی است. نرخ سود وام تحصیلی 4 درصد است. وام تحصیلی به همه مقاطع تحصیلی تعلق می‌گیرد.

  • سقف وام تحصیلی دانشجویی: 2میلیون و 600 هزار تومان
  • کف وام تحصیلی دانشجویی: 1 میلیون و 900 هزار تومان
  • نرخ سود: 4 درصد

وام تحصیلی به کدام دانشجویان تعلق می‌گیرد؟

  • وام تحصیلی دانشجویی به دانشجویان روزانه دانشگاه های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی و آموزشکده های فنی و حرفه ای در هر نیمسال تحصیلی و در تمام مقاطع تحصیلی تعلق می‌گیرد.
  • این وام به استعداد های درخشان و دانشجویانی که در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دانشگاهی و ایثارگری فعالیت دارند نیز تعلق می‌گیرد. البته مبلغ وام تحصیلی برای این افراد و استعداد های درخشان دو برابر وام تحصیلی دانشجویان عادی خواهد بود.
  • دانشجویان متاهل با ارائه سند ازدواج از حداکثر مبلغ وام تحصیلی دانشجویی و همچنین دانشجویان مجرد از حداقل مبلغ این وام بهره مند می‌گردند.
  • وام تحصیلی دانشجویی به جهت حمایت از دانشجویان معلول (نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا، معلول جسمی و حرکتی) با افزایش 50 درصدی به آن ها تعلق می‌گیرد.
  • وام تحصیلی دانشجویی جهت پشتیبانی از دانشجویانی که با انرژی هسته ای و یا هر یک از رشته های اولویت دار کشور در ارتباط اند تا مبلغ یک و نیم برابر وام تحصیلی دانشجویان معمولی به آن ها تعلق می‌گیرد.
  • وام تحصیلی دانشجویی به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور با افزایش 50 درصدی تعلق می‌گیرد.
  • وام تحصیلی دانشجویی به دانشجوی زن دارای فرزند که به علت شهادت، فوت، متارکه و یا از کار افتادگی همسر، سرپرستی فرزند یا فرزندان خود را بر عهده دارد، تعلق می‌گیرد. این وام با افزایش 50 درصدی همراه خواهد بود.
  • وام تحصیلی دانشجویی به دانشجویان مجرد ساکن در خوابگاه های غیر دولتی مورد تأیید شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه های غیر دولتی با افزایش 50 درصدی تعلق می‌گیرد.

درخواست دریافت وام تحصیلی دانشجویی

دانشجویان جهت ثبت درخواست وام تحصیلی دانشجویی از طریق سامانه وام دانشجویی به نشانی swf.ir اقدام نمایند.

دانشجویانی که در یک نیمسال مشروط اعلام شوند در نیمسال بعد مجاز به استفاده از نیمی از وام تحصیلی می‌باشند. اگر در دو نیمسال متوالی مشروط شناخته شوند مجاز به استفاده از وام تحصیلی در نیمسال بعد از آن نخواهند بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *