دانلود اپلیکیشن
زمان
12:30:35
بعدازظهر
تاریخ
چهارشنبه
2 مهر 1399

در این گزارش برخی نمادهایی که حجم نسبتا بالایی در مقایسه با میانگین 30 روز گذشته معامله شده اند، قدرت خریدار به فروشنده حقیقی یا سرانه خرید هر کد حقیقی بالاست و تحرکاتی در تابلوی معاملاتی آنها مشاهده شده است، معرفی می شود و شما می توانید این نمادها را بررسی کنید.

نمادهای معرفی شده به هیچ وجه سیگنال خرید و فروش نیست و صرفا برای بررسی بیشتر ارایه شده است.

مسئولیت هر گونه خرید و فروش با خود شماست. می توانید گزارش بازار سهام و سایر حجم های مشکوک را هر روز در کانال سیگنال به آدرس signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) مشاهده کنید.

ردیفنمادمقایسه با میانگین حجم 30 روزقدرت خریدار به فروشنده حقیقی
1کروی1.5819.06
2حپارسا1.228.95

1. کروی : توسعه معادن روی ایران با نماد کروی، در بازار بورس و گروه استخراج کانه های فلزی قرار دارد. با نزدیک شدن به محدوده 2500 تومان، حجم های بالایی در این نماد معامله شده است و امروز هم با صف خرید به کار خود پایان داد. در معاملات امروز، هر کد حقیقی به صورت میانگین نزدیک به 215 میلیون تومان خرید انجام داد. در این تحلیل از میانگین متحرک نمایی 50 روزه نیز استفاده است که قیمت در بالای آن معامله می شود. در صورت رشد قیمت، مهمترین مقاومت سقف قبلی در حوالی 3600 تومان است.

2 سهم برگزیده بازار سرمایه (شنبه 10 خرداد ماه 99)
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

2. حپارسا : توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان با نماد حپارسا، در بازار فرابورس و گروه حمل و نقل قرار دارد. با نزدیک شدن به محدوده حمایتی 4 هزار تومان، این سهم با افزایش تقاضا مواجه شد و امروز نیز در صف خرید قرار داشت. در معاملات امروز هر کد حقیقی به صورت میانگین نزدیک به 870 میلیون تومان خرید انجام داده است. در صورت صعود از این ناحیه، مقاومت 6 هزار تومان در سقف قبلی را پیش رو دارد.

در این تحلیل از میانگین متحرک نمایی 50 روزه نیز استفاده شده است که قیمت با نزدیک شدن به آن واکنش نشان داده است.

2 سهم برگزیده بازار سرمایه (شنبه 10 خرداد ماه 99)
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) در سال 1377 به عنوان یک شرکت خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد و در آبان ماه سال 1379 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه “کانه فلزی” با نماد “کروی” درج شده و سهام آن در فروردین سال بعد برای اولین بار در بازار بورس مورد معامله قرار گرفت.

عمده فعالیت این شرکت سرمایه گذاری در شرکت های صنعتی و معدنی، مجری فعالیت های اکتشافی و استخراجی در معادن مختلف از جمله سرب و روی است.

در سال های گذشته تولیدات شرکت بیشتر در بازار های منطقه ای عرضه می شد اما در سه سال اخیر تولیدات این شرکت به بیش از 14 کشور آسیایی، آفریقایی، اروپایی و استرالیا صادر شده است.

این شرکت در بازار معاملاتی امروز تا به این لحظه، بیش از 3 میلیون برگ سهم به ارزش 25 میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته است. قیمت پایانی ثبت شده روی تابلو معاملاتی این نماد نیز عدد 8336 ریال را نشان می دهد.

بالا رفتن ریسک سیستماتیک به وجود آمده که باعث افت قیمت اکثر نمادها در بازار سرمایه گردید که این نماد نیز از این قاعده مستثنی نبود و کاهش 9 درصدی قیمت را تجربه کرد.

بررسی تکنیکالی این سهم نشان می دهد که سهم بعد از پایان موج 3 صعودی خود وارد موج اصلاحی در قالب موج 4 شده است که بعد از پایان اصلاح و شکست مقاومت 880 تومان، می تواند تا حوالی 1000 تومان در گام اول و سپس 1180 تومان در پیشروی قیمتی داشته باشد. شرط فعال شدن هر هدف تثبیت روی مقاومت های قبلی است.

تحلیل تکنیکال شرکت توسعه معادن روی ایران با نماد کروی (15 دی ماه 1398)
جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

در صورت ادامه دار بودن روند نزولی سهم، انتظار حمایت خریدارن در محدوده 800 تومان (حمایت خط روند صعودی)، 775 تومان، 740 تومان و درنهایت 700 تومان را داریم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام برای سال (دوره) مالی منتهی به 1398/12/29 شرکت توسعه معادن روی ایران امروز برگزار شد و سهامداران ضمن تصویب 833 ریال سود هر سهم، 50 تومان سود نقدی برای پرداخت به سهامداران تصویب کردند. 

8

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، بورس تهران آخرین هفته مردادماه را با کاهش 11درصدی شاخص کل بورس سپری کرد، این عملکرد سبب شد تا نخستین ماه منفی در کارنامه بورس 99 ثبت شود. به این ترتیب نماگر اصلی بازار با زیان 8.3 درصدی در مردادماه مواجه شد. در این میان بررسی خرید و فروش های بازیگران اصلی بازار نشان از برتری معامله گران حقیقی در سمت خرید دارد.

 جزئیات جابجایی ها در ماه گذشته نشان می دهد که در بیشتر روزهای معاملاتی، سهامداران خرد در نقش خریدار ظاهر شدند. به طوری که از 20 روز معاملاتی، تنها 4روز سهامداران عمده خالص خرید مثبتی داشتند. در این میان سهامداران خرد در 16 روز کاری مردادماه در مجموع خالص خرید بیش از 25هزار میلیارد تومان نقدینگی را به سبد سهام خود انتقال دادند. این در حالی است که حقوقی ها ، خالص خرید 2.5هزار میلیارد تومانی در ماه گذشته داشتند. برآیند این عملکرد سبب شد تا 22هزار و 617 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد معامله گران خرد بازار منتقل شود.

بیشترین خرید حقیقی ها در چه صنعتی بود؟

بررسی صنایع مورد توجه سهامداران خرد در مردادماه نشان می دهد که سهام گروه فرآورده های نفتی در کانون توجه معامله گران قرار داشته است. در این راستا اخبار پیرامون واگذاری باقیمانده سهام دولتی پالایشگاه‌ها در قالب دومین  ETF یعنی صندوق قابل معامله دارادوم ، در تشدید خرید و فروش های صورت گرفته در گروه پالایشی، بی تاثیر نبود. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در گروه پالایشی به حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

در این راستا پالایش نفت اصفهان بیشترین خرید را از سوی حقیقی ها تجربه کرد. به طوری که خالص خرید سهامداران خرد در نماد «شپنا»  به بیش از 3هزار و 600میلیارد تومان رسید. نفت سپاهان نیز با ثبت خالص خرید بیش از 2هزار و 700میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در ماه گذشته بود. در همین راستا پالایش نفت تهران نیز خالص خرید 2.4هزار میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد.

خریدهای پرحجم در نمادهای چند رشته ای

در ماه گذشته سهامداران خرد به جمع آوری سهام گروه چند رشته ای صنعتی نیز تمایل نشان دادند. در مجموع بیش از 3هزار و 250میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این گروه جابجا شد. در صدر این خریدها نیز ، دو نماد سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه گذاری غدیر قرار داشتند. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در نماد «وبانک» به بیش از 2هزار میلیارد تومان رسید. «وغدیر» نیز شاهد انتقال بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی های بازار بود.

خرید و فروش ها در نمادهای فلزی

در ادامه این روند ، سهامداران خرد به خرید سهام گروه فلزی تمایل نشان داده و 2هزار و 500میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام این گروه به پرتفوی خود منتقل کردند. در صدر این خریدها  جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت که حقیقی ها بابت خرید سهام مزبور، 2هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کردند.  ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این گروه بود که در مجموع خالص خرید 802میلیارد تومانی در این نماد ثبت شد.

بیشترین حمایت حقوقی ها از چه سهامی بود؟

بررسی روند خرید معامله گران عمده در مردادماه نیز نشان می دهد که بیشترین حمایت حقوقی ها از سهام گروه محصولات شیمیایی بود. به طوری که خالص خرید حقوقی ها در این گروه به 303میلیارد تومان رسید. در این راستا بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام سرمایه گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران تعلق داشت. حقوقی ها حدود 200میلیارد تومان خالص خرید در نماد «شیران» ثبت کردند. «تاپیکو» نیز با ثبت خالص خرید 196میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در ماه گذشته بود.

در همین راستا توسعه معادن روی ایران بیشترین خرید را از سوی حقوقی ها در مردادماه تجربه کرد و 276 میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی حقوقی های «کروی» منتقل شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

وی درباره آخرین وضعیت هواپیمای پرواز 1152 تهران-بیروت ماهان گفت: فعلاً منتظریم برخی دیتاها از سوریه ارسال شود؛ همچنین کارشناسان دفتر سوانح هوایی سازمان هواپیمایی هم در حال بررسی موضوع هستند.

وی ادامه داد: ملاک تصمیم گیری درباره این اتفاق، مصاحبه با خلبان، پیاده سازی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، گرفتن اطلاعات از مراقبت پرواز سوریه و رادارهای این کشور هستند و برای اظهار نظر قطعی درباره پرواز 1152 اهمیت بالایی دارند.

این منبع آگاه گفت: علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی و از نهادهای وابسته به سامان ملل) در خصوص سانحه دیشب مکاتبه کرده است که جزئیات آن بعداً اعلام می‌شود.

وی با رد شایعه بازداشت خلبان و کروی پروازی افزود: وقتی این هواپیما به کشور برگشته، افراد مسئول با آنها مصاحبه می‌کنند که اتفاقات رخ داده را توضیح دهند؛ همچنین بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری هواپیما را بازرسی کرده‌اند و سالم بودن آن را تایید کرده‌اند و این هواپیما در خط پروازی قرار گرفته است.

این منبع آگاه یادآور شد: طبق مقررات کروی پروازی باید استراحت کنند؛ سازمان هواپیمایی کشوری هنوز هیچ تصمیمی در ارتباط با عدم پرواز کرو نگرفته است تنها نهادی که می‌تواند تصمیم بگیرد که این کرو پرواز نکنند، سازمان مذکور است که تا زمان پایان بررسی مستندات، تصمیمی در این خصوص اتخاذ نمی‌شود.

41/223223

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد،

در حالی که میزان اندکی از گاز مایع تولیدی در بخش خانگی مصرف و بقیه آن به صادرات اختصاص می‌یابد، این سوالات مطرح است که صرفه اصلی در کجاست؟ سیاست کشور برای ادامه تولید ال‌پی‌جی چه باید باشد؟ ال‌پی‌جی به‌عنوان بخشی از سبد سوخت یا کاربردهای مناسب تری نیز وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها ابتدا لازم است مصرف ال‌پی‌جی را هم به‌عنوان جزئی از سبد سوخت هم به‌عنوان خوراک پتروشیمی مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

ال‌پی‌جی به‌عنوان تامین‌کننده بخشی از سبد سوخت: در حال حاضر روزانه حدود 26 هزار تن گاز مایع در کشور تولید می‌شود که انرژی آن معادل روزانه 36 میلیون لیتر بنزین است. از این میزان روزانه حدود 6 هزار تن در بخش خانگی توزیع می‌شود و مابقی آن 20 هزار تن (معادل حدود 27 میلیون لیتر بنزین) قابلیت اضافه شدن به سبد سوخت خودرو را داراست که البته با چالش‌هایی رو به رو‌ است. برای اضافه کردن این سوخت به سبد سوخت خودورها باید حداقل 2 هزار جایگاه سوخت ال‌پی‌جی در کشور تاسیس شود که هزینه تمام شده آن با توجه به مباحث ایمنی و هزینه‌بر بودن ذخیره‌سازی ال‌پی‌جی از جایگاه سوخت بنزین، بیشتر است. به‌طور مثال جایگاهی که در پایانه بیهقی توسط پیمانکار ژاپنی ساخته شد، به‌دلیل استانداردهای بالا در بخش ایمنی، حدود 4 میلیون دلار هزینه دربرداشت. این میزان برای جایگاه‌های دیگر حتی با احتساب کاهش استانداردها، از یک میلیون دلار، یعنی 25 میلیارد تومان (بدون حساب زمین و انشعابات آب و برق و گاز)، کمتر هزینه نخواهد شد. در واقع برای ساخت 2 هزار جایگاه باید بیش از 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد.

همچنین در حال حاضر ظرفیت ذخیره‌سازی بنزین در کشور 5/ 3 میلیارد لیتر است. مصرف این فرآورده نیز حدود 80 میلیون لیتر در روز، چنانچه گاز مایع وارد سبد سوخت کشور شود، باید حداقل به اندازه سی روز ظرفیت ذخیره‌سازی برای آن در تمام نقاط کشور ایجاد شود. این نکته حائز اهمیت است که شرایط نگهداری ال‌پی‌جی نسبت به بنزین، نفت‌گاز و دیگر فرآورده‌ها متفاوت است و در مخازن کروی و تحت فشار ذخیره‌سازی می‌شود که ساخت این مخازن بسیار هزینه بر است.  همچنین حمل و نقل گاز مایع نیز همانند ذخیره‌سازی آن، نسبت به فرآورده‌های نفتی دیگر بسیار دشوارتر و هزینه برتر است. در صورت اضافه شدن گاز مایع به سبد سوخت خودرو، باید کامیون‌های گازکش استاندارد به ناوگان حمل‌و‌نقل کشور اضافه شود. بنابراین شاهد تردد روزانه این کامیون‌ها در سطح شهرها خواهیم بود که با توجه به اشتعال‌زا بودن این فرآورده در صورت بروز کوچک‌ترین حادثه برای این نفتکش‌ها (حتی نفکش‌های استاندارد) خطرات جانی و مالی بسیاری در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از چالش‌های جدی در استفاده از سوخت گاز مایع برای خودروها تولید خودروهای استاندارد ال‌پی‌جی‌سوز است. در حال‌حاضر استانداردی برای تبدیل خودروها به دوگانه سوزی ال‌پی‌جی یا تولید کارخانه‌ای این خودروها وجود ندارد. افزون بر این موارد ال‌پی‌جی نسبت به بنزین و سایر سوخت‌ها اشتعال‌زایی بالاتری دارد، از این رو به‌منظور رعایت الزامات ایمنی در ساخت این خودروها هزینه تمام‌شده آن را به شدت افزایش می‌دهد و به سرمایه‌گذاری هنگفت در بخش خودروسازی نیاز دارد.

همچنین برای ورود هرچه سریع‌تر ال‌پی‌جی به سبد سوخت علاوه بر تولید خودروهای کارخانه‌ای باید همزمان تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به دوگانه سوز ال‌پی‌جی، در دست اقدام قرار گیرد (حداقل حدود سه میلیون خودرو) که هزینه آن بالغ بر سی هزار میلیارد تومان می‌شود.

کدام یک به صرفه است؟

در اینجا نیاز است به صرفه اقتصادی استفاده از گاز مایع به‌عنوان سوخت در مقایسه با صرفه اقتصادی آن به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها نیز پرداخته شود. هم‌اکنون قیمت هر تن گاز مایع 35 دلار ارزان‌تر از بنزین و 30 دلار نیز ارزان‌تر از گازوئیل است؛ یعنی در صورت جایگزینی روزانه 20 هزار تن گاز مایع با هرکدام از دو سوخت مذکور، حداکثر 700 هزار دلار در روز صرفه جویی ایجاد خواهد شد. این در حالی است که برای ورود این فرآورده به سبد سوخت خودروها به سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری (هزینه ساخت جایگاه، هزینه تبدیل حداقل سه میلیون خودرو، هزینه ساخت مخازن کروی در سراسر کشور، هزینه سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی و….) نیاز داریم که تنها 250 میلیون دلار در سال درآمد حاصل از این سرمایه‌گذاری خواهد بود. بنابراین بازگشت سرمایه این طرح حدود 16 سال به طول خواهد انجامید.

مطالعات و پیش‌بینی بازار نیز دو گزینه‌ای است که نباید از قلم انداخت. در بیشتر کشورهای دنیا استفاده از سوخت‌های فسیلی در حال کاهش و استفاده از خودروهای برقی، هیدروژنی و هیبریدی، روز به روز در حال افزایش است. به‌طور مثال کشور انگلیس در سبد سوخت خودروهای خود برای سال 2040 استفاده از بنزین و گازوئیل را منع کرده یا کشور ژاپن ساخت جایگاه‌های هیدروژن برای استفاده انبوه از این سوخت را در دستور کار خود قرار داده است. ال‌­ان‌­جی نیز به سرعت در حال جایگزین شدن با گازوئیل در خودروهای سنگین است. معنا و مفهوم این رویه جهانی چه می‌تواند باشد؟ کاهش تقاضای بنزین و گازوئیل و به تبع آن کاهش قیمت این دو فرآورده.

از طرف دیگر تقاضا برای کامپوزیت، پلاستیک و فرآورده‌های پلیمری در دنیا رو به افزایش است. از این‌رو استفاده از ال‌پی‌جی و نفتا در صنعت پتروشیمی نیز در حال افزایش است. همین امر در سال‌های نه چندان دور باعث خواهد شد بنزین و گازوئیل فاصله قیمتی چندانی با این 2 فرآورده نداشته باشند.

با توجه به زمانبر بودن فرآیند افزودن ال‌پی‌جی به سبد سوخت و نیز روند جهانی کاهش تقاضا برای بنزین و گازوئیل، ممکن است جایگزینی ال‌پی‌جی به جای بنزین و گازوئیل در سال‌های آینده همان سود اندک را نیز نصیب کشور نکند و سرمایه‌گذاری 4میلیارد دلاری به ایجاد هیچ درآمدی برای کشور منجر نشود.

این یعنی سرمایه‌گذاری 4میلیارد دلاری برای به دست آوردن هیچ…

حال صرفه اقتصادی استفاده از گاز مایع به‌عنوان خوراک پتروشیمی را مورد بحث قرار می‌دهیم.

ارزش افزوده استفاده از گاز مایع به‌عنوان خوراک پتروشیمی و تولید محصولات نهایی قابل قیاس با استفاده از آن در سبد سوخت نیست؛ زیرا سرمایه­‌گذاری 3 ساله برای ساخت این واحدها و افزودن ال­‌پی­‌جی به واحدهای steam cracker موجود در کوتاه مدت در صورت استفاده از کل گاز مایع مازاد کشور(7 میلیون تن) در تولید سبد محصولات پتروشیمی بیش از 2 میلیارد دلار در سال عایدی نصیب کشور خواهد کرد.

ضمن آنکه با توجه به دورنمای بازار و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی در آینده نزدیک، کشور محکوم به ایجاد زیرساخت در چرخه پایین دست این ماده با ارزش است. بنابراین با زیرساخت‌های ایجاد شده برای توزیع گاز مایع به‌عنوان سوخت خودروها چه باید کرد؟!

یکی دیگر از مزایای استفاده از گاز مایع به‌عنوان خوراک پتروشیمی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالاتر، اشتغال‌زایی و رونق تولید است؛ حال آنکه استفاده از آن در سبد سوخت از چنین مزیتی برخوردار نیست.

حال با توجه به توضیحات بالا مشخص شده است که استفاده از ال‌پی‌جی به‌عنوان خوراک پتروشیمی صرفه بیشتری نسبت به جایگزینی آن با سوخت دارد. اما این به آن معنی نیست که نباید برای جایگزینی سوخت بنزین و گازوئیل در کشور چاره‌ای اندیشید. گاز طبیعی که در خودروها به شکل گاز طبیعی فشرده (CNG) مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارزشی معادل 100 دلار در هر تن دارد یعنی در حدود 250 دلار ارزان‌تر از بنزین و گازوئیل و 220 دلار در هر تن ارزان‌تر از گاز مایع است.  وجود بیش از 2500 جایگاه توزیع سی‌ان‌جی در کشور، زیرساخت عظیم انتقال در سراسر کشور که با صرف میلیاردها دلار هزینه ایجاد‌شده، طراحی و ساخت خودروهای پایه گازسوز از سال‌ها قبل، امکان تبدیل خودروها به دوگانه سوزی سی‌ان‌جی با استاندارد ملی و ظرفیت ایجاد شده برای ساخت مخازن سی‌ان‌جی از جمله مزایای استفاده از سی‌ان‌جی در سبد سوخت است. با توجه به اینکه ایران بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا را د ارد، امکان جایگزینی گاز طبیعی به هر میزان در سبد سوخت با گازوئیل یا بنزین وجود دارد. به‌طور مثال اگر مقرر شود روزانه 40 میلیون لیتر بنزین یا گازوئیل با سایر سوخت‌ها جایگزین شود، صرفه اقتصادی بر این است که همه 40 میلیون لیتر با گاز طبیعی جایگزین شود تا اینکه بخشی از آن سی ان جی و بخشی دیگر با ال‌پی‌جی جابه‌جا شود. در جدول زیر سود حاصل از جایگزینی بنزین با گاز مایع و سی ان جی مقایسه شده است. با نگاهی گذرا به این جدول متوجه می‌شویم، دلیلی وجود ندارد که کشور از سود سرشار حاصل از تبدیل ال‌پی‌جی به محصولات با ارزش بگذرد و آن را به بخشی از سبد سوخت کشور تبدیل کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

اقتصاد آنلاینسپهر علی‌یاری؛ حقیقی‌ها تا ساعت 12:30 حدود دو هزار و 200 میلیارد تومان بیشتر از اشخاص حقوقی سهام خریدند. کل ارزش معاملات خرد بیش از 26 هزار میلیارد تومان بود و بدین‌ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها به هشت درصد از کل معاملات رسید.

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه “بانک‌ها و مؤسسات اعتباری”، “چندرشته‌ای صنعتی” و “ساخت محصولات فلزی” رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های “فلزات اساسی” و “خدمات فنی و مهندسی” به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

سه نماد «وپارس»، «وبانک» و «فاراک» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به «شپنا»، «وبصادر» و «کروی» معطوف بود.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در 135 نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در 148 نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول سه هزار و 440 میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و 230 میلیارد تومان بود.

تغییر مالکیت سهام 5.14

مالکیت-صنایع-5.14

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ساعت 11:30 جمع صف‌های فروش به حدود هزار و 800 میلیارد تومان رسید و برای لحظاتی با مجموع صف‌های خرید برابر شد. 10 صف خرید برتر مجموعاً 730 میلیارد تومان ( 41 درصد) و 10 صف فروش هزار و 100 میلیارد تومان ( 61 درصد) بوده است.

بیشترین مقدار پول در صف خرید نمادهای «کاما»، «وملی» و «کروی» و در صف فروش «خزامیا»، «خگستر» و «وساپا» انتظار طرف مقابل را می‌کشد. این جدول حدود 35 درصد از سه هزار و 600 میلیارد تومانی که در صف خرید یا فروش قرار گرفته‌اند را تشکیل می‌دهد.

علاقه‌مندان به گروه استخراج کانه‌های فلزی (با محوریت فلز روی) بیشترین سفارشات خرید را فرستادند اما فشار فروش گروه خودرویی و سرمایه‌گذاری‌های وابسته هنوز تخلیه نشده است.

حجم صف خرید سهام هتل پارسیان کوثر به شش درصد سرمایه شرکت نزدیک شده و از سوی دیگر صف فروش سهام زامیاد به چهار درصد کل تعداد سهام این شرکت رسیده است، سهم جدیدالورود صنعتی دوده فام نیز کماکان با انبوه سفارشات مواجه است.

در مجموع 10 هزار و 50 میلیارد تومان سهام خرید و فروش شده که نسبت صف‌ها به آن 36 درصد است (با فرض معامله‌ی کامل صف‌ها ارزش معاملات به 13 هزار و 650 میلیارد تومان می‌رسد).

بعد از آغاز سفارش‌گیری و تشکیل صف‌های خرید (به مانند روز قبل)، سامانه معاملات کارگزاری‌ها برای دقایقی با اخلال همراه شد و سفارش افرادی که عموماً فروشنده بودند به موقع به ثمر ننشست. پس از روان شدن ثبت سفارشات، بازار برای مدتی با فشار فروش همراه شد که در ادامه وضعیت معاملات به تعادل نسبی نزدیک شد.

بورس

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

 پرواز صبح امروز تهران-مشهد که تقریبا با ظرفیتی کمتر از یک سوم انجام شد، بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک توسط برخی مسافران انجام شد که به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری رعایت کردن الزامات پروتکل‌های بهداشتی ضروری است و در صورت تخلف با شرکت‌های هواپیمایی برخورد می‌شود.

صبح امروز ساعت 8:50 دقیقه پرواز ایران‌ایرتور به شماره 960 فرودگاه مهرآباد را به سمت مشهد ترک کرد و در حالی که در این هواپیما تعداد کمی مسافر حضور داشت و بیش از دو سوم کابین پرواز خالی بود،   فاصله اجتماعی از سوی کروی پروازی برای مسافران رعایت نشد و برخی مسافران نیز با وجود اینکه بسته‌های بهداشتی در اختیار آن‌ها قرار داده شده بود چندان اهمیتی به استفاده از ماسک در طول پرواز ندادند. برای پیگیری این مشکلات که مورد اعتراض مسافران قرار گرفته بود به سراغ شرکت هواپیمایی مورد نظر و سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم تا علت را جویا شویم.

رضا رضایی – مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور- درباره علت رعایت نکردن پروتکل‌ها در این پرواز گفت: هیچ دستورالعملی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صندلی‌های هواپیما به ما ابلاغ نشده است اما درباره استفاده از ماسک باید بگویم که در همه پروازها پروتکل‌ها رعایت می‌شود و همه لوازم بهداشتی مورد نظر از جمله ماسک، دستکش، الکل و… را به مسافران می‌دهیم اما اگر مسافری نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه باشد، تذکرات لازم به او داده می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که توصیه‌ای درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کابین هواپیما نشده، این است که مرکز ثقل هواپیما باید رعایت شود و چینش مسافران بر این اساس صورت می‌گیرد.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که شرکت‌های هواپیمایی و تمامی ذینفعانی که شیوه‌نامه سازمان هواپیمایی کشوری را درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا دریافت کرده‌اند موظف به رعایت آن هستند و انجام اقدامات پیشگیرانه برای ورود به کابین هواپیما مانند استفاده از ماسک الزامی است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: همه عوامل مربوطه از جمله گروه پروازی باید در داخل کابین هواپیما نظارت کافی بر رعایت این موضوعات داشته باشند، در غیر این صورت رعایت نکردن اقدامات پیشگیرانه می‌تواند منجر به ایجاد محدودیت‌ها و برخوردهای دیگر با متخلفان شود.

جعفرزاده ادامه داد: اگر شرکت هواپیمایی و یا هر ذینفعی در حوزه صنعت هوانوردی اقدامات پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده را رعایت نکند در ابتدا به او تذکر می‌دهیم و اگر در مراحل بعد بر انجام آن تخلفات اصرار کند در وهله نخست محدودیت‌ها برای انجام فعالیت‌ها و پروازهایش اعمال می‌شود و نهایتا ممکن است برخوردهای دیگری در انتظار متخلفان باشد.

وی با تاکید بر اینکه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در شرایطی که کشور به موفقیت‌های قابل توجهی در مهار این ویروس دست پیدا کرده ممکن است سلامت تک تک افراد را به خطر بیاندازد، گفت: مردم مسلما تاکنون ثابت کرده‌اند که رعایت کردن الزامات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا برایشان اهمیت دارد کما اینکه طی این ایام ضمن کاهش پروازها و لغو بلیت سفرهایشان بسیاری از آن‌ها در خانه ماندند اما اگر بعضی این موارد را رعایت نکنند مسلما با تذکر و توصیه از سوی کروی پروازی موارد را رعایت خواهند کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در کابین پرواز چگونه در دستورالعمل‌ها آورده شده و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است، اظهار کرد: اگر هواپیما با لود پرواز پایین و صندلی‌های خالی مواجه باشد کروی پروازی و شرکت هواپیمایی مورد نظر موظف هستند که فاصله اجتماعی را در کابین برای مسافران رعایت کنند چرا که اقدامات قبل از ورود به هواپیما از نظر ما اهمیت بسیاری دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

 به نظر می‌رسد «وجود شرایط کرونایی»، «کاهش سفرهای هوایی» و «افزایش تعداد خلبانانِ جویای کار»، سبب شده تا برخی شرکت‌های هواپیمایی از روش‌های جدیدی برای تعیین و تغییر نوع همکاری با کروی پروازی و خلبانان استفاده کنند.

 هفته گذشته علامرضا محمدی، مدیرعامل انجمن خلبانان داز کاهش دستمزد خلبانان شرکت‌های هواپیمایی غیر دولتی تا یک سوم به دلیل کاهش تعداد پروازها در اثر شیوع ویروس کرونا خبر داده بود.

اخیراً یکی از ایرلاین‌های داخلی فرمت جدیدی برای قرارداد خلبان ان این شرکت ارائه داده است؛ در این قراردادها بندی گنجانده شده مبنی بر اینکه خلبان می‌بایست در هر سال معادل ریالی 10 هزار یورو، «حق رشد» به این شرکت هواپیمایی پرداخت کند.

گفتنی است، مدیرعامل این ایرلاین تا چند ماه پیش همزمان عضویت در هیئت مدیره باشگاه استقلال را نیز در روزمه خود داشت.

«حق رشد» چیست؟

حق رشد، عنوانی است که در قراردادهای بازیکنان فوتبال یا سایر رشته‌های ورزشی دارای مسابقات حرفه‌ای و لیگ‌های منظم لحاظ می‌شود و بر مبنای آن، اگر بازیکنی قصد داشته باشد از باشگاهی که در آن پرورش یافته و مشهور شده، خارج شود، باید مبلغی را به باشگاه پرداخت کند.

این در حالی است که در صنعت حمل و نقل هوایی ، در هیچیک از شرکت‌های هواپیمایی دنیا، اخذ چنین وجوه و درج چنین عناوینی در قراردادها رایج نیست.

تنها در بخش هوانوردی نظامی مشابه چنین چیزی وجود دارد؛ به این صورت که ارتش‌های کشورهای مختلف به دلیل آنکه برای خلبانان نظامی از ابتدا، تمام هزینه‌های آموزش، اقامت، تغذیه، تحصیل و صدور مدرک کارشناسی یا معادل آن در بخش خلبانی را راسا بر عهده می‌گیرند، در صورتی که خلبان پس از 5 سال قصد جدایی از نیروی هوایی را داشته باشد، باید رقمی را به عنوان خسارت هزینه‌های آموزش به ارتش پرداخت کند.

به گفته کارشناسان صنعت هوانوردی، در ایران از نیمه دوم دهه 70، جذب خلبان بورسیه از سوی شرکت‌های هواپیمایی دولتی ممنوع شد و در تمام این مدت، شرکت‌های هواپیمایی موظف به جذب خلبانانی شدند که دوره‌های آموزشی را با هزینه‌های شخصی طی کرده باشند.

بنابراین بسیاری از خلبانان فعال در صنعت هوانوردی در سال‌های اخیر، یا بازنشستگان شرکت هواپیمایی دولتی هستند یا بازنشسته‌های نیروهای مسلح یا افرادی که با پرداخت حدود 300 میلیون تومان و شرکت در دوره‌های سنگین خلبانی، مدرک مربوطه را دریافت کرده باشند؛ با این حساب شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌ای برای تربیت خلبانان پرداخت نکرده اند که درنتیجه آن، خواهان دریافت حق رشد باشند.

خلبانانی که نه راه پس دارند؛ نه راه پیش!

از سوی دیگر، بر اساس اعلام تعدادی از خلبانان، این ایرلاین ایرانی که مترصد دریافت حق رشد از خلبانان است، دو سال قبل از خلبانان این شرکت که بعضاً یا بازنشسته نیروهای مسلح یا برخی ایرلاین‌های دولتی هستند، سفته 5 میلیارد تومانی اخذ کرد و براین اساس اگر خلبانان بخواهند از این شرکت خارج شوند، ممکن است آن را به اجرا بگذارد.

همچنین طی چند سال اخیر، شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر تفاهم نامه‌ای امضا کرده اند که از همدیگر، «کروی پروازی» جذب نکنند. بنابراین خلبانان این شرکت چاره‌ای جز امضای این قراردادها را ندارند.

ضمن اینکه سازمان هواپیمایی کشوری که قرار است نقش ناظر عالیه صنعت هوانوردی را بر اساس قانون هواپیمایی کشوری بر عهده داشته باشد، در این خصوص ورود نکرده و آن را مسائل داخلی ایرلاین‌ها می‌داند که ارتباطی به وظایف سازمان هواپیمایی کشوری ندارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.