دانلود اپلیکیشن
زمان
12:30:35
بعدازظهر
تاریخ
یکشنبه
30 شهریور 1399

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، گروه اقتصادی کرمان خودرو (خکرمان) پرداخت سود سهام سهامداران حقیقی را بدون در نظر گرفتن تعداد سهام در اختیار از روز شنبه 15 شهریور تا 15 آذرماه با مراجعه به تمامی شعب بانک تجارت انجام خواهد داد.

2020-09-02 11_06_35-Start

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس پرس،

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حامد شادکام مدیرعامل گروه اقتصادی کرمان خودرو در حاشیه برگزاری مجمع سالانه درخصوص اقدامات صورت گرفته در سال 98 گفت: این شرکت به منظور اجرای طرح های توسعه ای به عنوان یک بنگاه اقتصادی نسبت به تبدیل دارایی های غیرمولد به مولد اقدام  کرد تا در مسیر توسعه فعالیت ها و استفاده بیشتر از توان داخل گام بردارد.

وی افزود: افزایش سهم شرکت از بازار خودرو و ارتقا ظرفیت در تولید قطعات، ارائه خدمات و افزایش درصد داخلی سازی محصولات از جمله برنامه های در درست اجرا شرکت های سرمایه پذیر  به منظور تحقق شعار سال است. پیگیری برای ارتقای جایگاه سهام از بازار پایه به یکی از بازارهای بالاتر به عنوان یکی از اقدامات قابل توجه در حال پیگیری است و امید می رود با همراهی متولیان سازمان بورس در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن آن باشیم تا از ظرفیت های هرچه بیشتر بازار ثانویه برای توسعه بازار اولیه (تولید داخل) بهره بگیریم.

این مقام مسئول با توجه به ظرفیت بالای بازار سرمایه از برنامه ریزی برای تاسیس شرکت خدمات بازار سرمایه جهت گسترش فعالیت ها خبر و ادامه داد:
حضور شرکت ها در بورس علاوه بر ایجاد شفافیت می تواند ظرفیت های قابل توجهی را برای تامین مالی بنگاه های تولیدی مهیا کند. درصدد هستیم تا با توسعه فعالیت ها در حوزه بازار سرمایه علاوه بر شفافیت، افزایش کارایی و بهبود عملکرد شرکت ها رقم بخورد.

شادکام با اشاره به برنامه ریزی برای بورسی شدن شرکت های کرمان موتور، آرمان موتور و خدمات و تجارت بم تصریح کرد: حضوردر بازار سرمایه علاوه بر تجهیز، جذب و هدایت منابع مالی و هدایت به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا می تواند نقش پررنگی در تامین مالی بنگاه‌ها و مؤسسات اقتصادی ایفا کند و رونق بازار سرمایه و تولید را بوجود آورد.

وی درخصوص تبدیل شرکت به یک هلدینگ چند رشته ای و اهداف پیش روی این اقدام توضیح داد:به منظور تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری جهت مدیریت ریسک دارایی ها و سرمایه گذاری ها و جذب منابع مالی از بازارهای سرمایه، برنامه اصلی شرکت تبدیل شدن به شرکت چند رشته ای صنعتی  است.

مدیرعامل گروه اقتصادی کرمان خودرو  به ورود شرکت در حوزه های تولید برق و انرژی ،پتروشیمی و کشاورزی اشاره و عنوان کرد: خرید بخشی از سهام شرکت آرین ماهتاب گستر به منظور سرمایه گذاری در صنعت انرژی و گسترش سرمایه گذاری در صنعت برق ،برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی با نگاه صادرات محور و ایجاد ارزش افزوده، ورود به بخش کشاورزی و تولید محصولات فرآوری شده اقداماتی است که در مسیر ارزش آفرینی و تولید ثروت انجام شده است.

به گفته شادکام، شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر، شرکت هایی همچون گسترش برق امیرکبیر، تولید برق ماهتاب کهنوج، تولید برق ماهتاب کاسپین و نیروگاه رودشور  …را تحت مدیریت دارد و در حال حاضر ظرفیت اسمی نیروگاه های تحت مالکیت شرکت در مجموع 5205 مگاوات است.

وی از بررسی گزینه های سرمایه گذاری در حوزه کسب و کارهای نوین خبر داد و تاکید کرد: با توجه به توان شرکت های داخلی  دانش بنیان و استارت آپی در تلاش هستیم تا از طریق  سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه علاوه بر سرعت بخشیدن به توسعه آنها از ظرفیت های موجود در این حوزه بهره بگیریم.

شادکام مشارکت برای تاسیس کارگزاری بیمه به منظور کسب سود بیشتر از زنجیره خدمات خودرو وسایر حوزه های بیمه ای و بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری در بازار سهام را از دیگر دستاوردهای شرکت در سال 98 عنوان کرد.

در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 98 و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت هیا مالی تصویب و بنا به پیشنهاد هیات مدیره 35 ریال سود نقدی برای هر سهم توزیع شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس پرس،

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گروه‌ اقتصادی‌ کرمان‌ خودرو با سرمایه اسمی 500 میلیارد تومانی نسبت با تنوع بخشی پرتفوی توانسته زمینه مناسبی را برای رونق و رشد تولید مهیا کند.

این شرکت سهامی عام که فعالیت را از سال 94 آغاز کرده طی سال های اخیر با سرمایه گذاری درحوزه برق و با کسب مالکیت 10 درصدی از سهام شرکت آرین ماهتاب گستر در این مسیر گام نهاد تا علاوه بر صنعت خودرو و قطعات و خدمات پس از فروش در حوزه انرژی هم فعال شده و درجهت تبدیل شدن به یک هلدینگ چند رشته‌ای گام برمی‌دارد.

شرکت آرین‌ ماهتاب‌ گستر با 11 شرکت تابعه و 13 نیروگاه سیکل‏ ترکیبی و گازی 5 درصد از برق مصرفی کشور را تامین می ‏کند. مجموع ظرفیت اسمی نیروگاه‌ های گروه آرین ماهتاب گستر حدود 4741 مگاوات بوده که با لحاظ کردن درصد مالکیت حدود 2100 مگاوات نیروگاه در حال بهره‌برداری و 370 مگاوات نیروگاه در حال ساخت در اختیار شرکت است.

با مبنا قراردادن هزینه ساخت هر مگاوات نیروگاه به روش تولید برق و برآورد ارزش جایگزینی نیروگاه‌ها با کسر بدهی تلفیق قابل انتساب به شرکت اصلی، ارزش بازار این هلدینگ بیش از 29 هزار میلیارد تومان برآورد شده و با بهای تمام شده 264میلیارد تومانی، مازاد ارزش قابل توجهی ایجاد کرده است.

در گروه تولید خودرو دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو قرار دارند. شرکت کرمان موتور با استفاده از متوسط نسبت ارزش بازار به درآمد 2 نماد “خودرو، خساپا” و پیش‌بینی درآمد بدبینانه برای کرمان موتور (تولید و فروش 13 هزار دستگاه و آخرین نرخ‌های فروش نمایندگی‌ها) ارزش گذاری شده است. مدیران خودرو نیز با مقایسه ارزش بازار و ظرفیت کرمان موتور ارزش گذاری شده است .

از دیگر شرکت های زیرمجموعه این شرکت می توان به شرکت آرمان موتور ارگ به عنوان شرکتی فعال در حوزه قطعات اشاره کرد که نسبت به تولید صندلی و اگزوز برای محصولات کرمان موتور اقدام کرده است.

باتوجه به وابستگی درآمد این شرکت به کرمان موتور در سال‌های گذشته از نسبت درآمد این شرکت به درآمد کرمان موتور و در ادامه از متوسط نسبت ارزش بازار به درآمد شرکت‌های مشابه بورسی یعنی سایپاآذین و مهرکام پارس استفاده شده است.

ورود این شرکت در حوزه خدمات از طریق سرمایه گذاری در شرکت خدمات و تجارت بم خودرو صورت گرفته که باتوجه به رشد قیمت قطعات یدکی و افزایش مراجعات به نمایندگی‌ها، درآمد آن نسبت به سال 98 با 40 درصد رشد روبرو بوده و با استفاده از نسبت ارزش بازار به درآمد معادل 5، ارزش گذاری شده و در نهایت ارزش ذاتی هر سهم (NAV  )به ازای هر سهم بیش از 2300 تومان برآورد شده است.

اعمال تغییراتی از جمله افزایش تیراژ تولید با بهبود شرایط، ورود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به بورس، انتقال نماد “خکرمان” به بازارهای بالاتر و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، را از دیگر ظرفیت های این هلدینگ می توان برشمرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصاد آنلاین، مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد» به عنوان سومین عرضه‌اولیه فرابورسی سال 99 امروز (چهارشنبه 30 اردیبهشت) پا به عرصه معاملات می‌گذارد. با فرض مشارکت دو میلیون و 400 هزار نفری به هر نفر تعداد 17 عدد سهام می‌رسد که نقدینگی لازم برای تامین آن حدود 70 هزار تومان می‌شود. دوره ثبت سفارش از ساعت 10:15 لغایت 13:15 تعیین شده است.

6

این شرکت در سال 1364به منظور ایجاد کارخانه‌ای برای تولید انواع تایر و تیوب خودروهای سواری، وانتی، موتورسیکلت، دوچرخه، قطعات لاستیکی، لاستیک و ریکلیم رابر و اشتغال به امور تجارت، فروش، پخش لاستیک و … تاسیس شد.

خط تولید تایر و تیوب دوچرخه و موتوسیکلت با بهره‌گیری از دانش فنی شرکت آی‌آرسی ژاپن و همچنین تولید تایر و تیوب تایرهای بایاس سواری و وانتی با استفاده از تکنولوژی داخلی در سال 1376 افتتاح شده بود.

عمده سهامداران صنایع لاستیک یزد شامل مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (تولید کننده بزرگ تایر با نماد معاملاتی پارتا) با بیش از 61 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با 36 درصد و آستان قدس رضوی با بیش از دو درصد مالکیت سهام هستند.

شرکت‌های ساپکو (گروه صنعتی ایران خودرو)، سازه‌گستر سایپا (گروه صنعتی سایپا)، بهمن موتور، زامیاد، پارس خودرو و کرمان خودرو از مشتریان اصلی شرکت به حساب می‌آیند که حدود 40 درصد از تولیدات به این خودروسازان اختصاص دارد؛ علاوه بر آن‌ها این مجتمع از طریق 267 نمایندگی فروش استانی و همچنین تعدادی نمایندگان فروش خارجی، محصولات خود را به دست مصرف‌کنندگان نهایی داخلی و خارجی می‌رساند.

سهم وزنی تولیدات مجتمع از مجموع تولیدات تایر و تیوب کشور از قرار زیر می‌باشد:

7

تولیدات مرتبط با وانت و موتورسیکلت بخش زیادی از بازار داخل را تشکیل می‌دهد اما تایرهای سواری با توجه به وارداتی که صورت می‌گیرد بخش ناچیزی از فروش سطح کشور را تامین می‌کند. جای تایر خودروهای سنگین (قطر زیاد) نیز در بین محصولات شرکت خالی است.

متوسط P/E گروه لاستیک و پلاستیک حدود 41 است و نسبت‌های P/B و P/S به ترتیب عبارتند از 20 و 6 که تنها نسبت قیمت به فروش (P/S) گروه نزدیک میانگین بازار قرار دارد.

با کشف قیمت در سقف مجاز قیمتی نسبت‌های P/E، P/B و P/S «پیزد» به ترتیب به 17.5، 9.2 و 2.9 می‌رسد که با متوسط صنعت فاصله معناداری دارد؛ ارزش بازار لاستیک یزد نیز پس از بازگشایی به بیش از دو هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

ظرفیت تولید این مجتمع، 31 هزار تن انواع تایر در سال است که برنامه افزایش تولید در دست بررسی است. لازم به ذکر است میزان تولید سال 98 در حدود 92 درصد این ظرفیت بود. در حال حاضر بیش از 9 هزار و 200 حلقه تایر رادیال وانت و سواری (به جز تایرهای دوچرخه و موتورسیکلت) در مجتمع لاستیک یزد تولید و به بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

در حال حاضر در حدود 60 درصد تولیدات مربوط به تایر بایاس (BIAS) است و شرکت نگاه ویژه‌ای به جایگزینی نوع محصولات تولیدی از تکنولوژی تولید تایرهای بایاس به تولید تایرهای رادیال (RADIAL) معطوف دارد. در سال 92 تایرهای رادیال سیمی جدیدی به بازار عرضه شدند که قابلیت تحمل سرعت 240 کیلومتر در ساعت را دارند؛ این تایرها که پیش از این در کشور تولید نمی‌شدند و از کشورهای دیگر وارد می‌شدند در خودروهای ساخت داخل مانند مگان و مزدا استفاده می‌شوند.

روند تولید و فروش انواع تایر از ابتدای سال 98 به شکل زیر است:

8

همان‌طور که مشاهده می‌شود میزان تولید از ثبات خوبی برخوردار است اما با ظرفیت اسمی کمی فاصله دارد. تا سال 1404 توسعه ماشین‌آلات تولیدی برای ارتقای ظرفیت تولید محصولات رادیال در دستور کار شرکت قرار دارد که برنامه افزایش 27 درصدی تولید انواع تایرهای رادیال سیمی و افزایش 15 درصدی پرسنل تولیدی شرکت در امسال کاملاً در راستای این چشم‌انداز است.

به گفته مدیرعامل شرکت فاز اول پروژه طرح افزایش ظرفیت محصولات رادیال از تعداد 7 هزار به 9 هزار حلقه در روز با موفقیت به بهره برداری رسیده است و فاز دوم برای رسیدن به تعداد 12 هزار حلقه در روز در دست اجرا قرار دارد؛ بدین‌منظور بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز این فاز در حال نصب و راه‌اندازی است و بخش دیگری از ماشین‌آلات در مرحله حمل و ترخیص می‌باشد. طبق برنامه زمان‌بندی، فاز دوم پروژه تا پایان سال 99 به بهره‌برداری خواهد رسید و تعداد 3 هزار حلقه تایر به تولید روزانه شرکت افزوده خواهد شد.

نرخ فروش محصولات در یک سال اخیر در نمودار زیر آمده است:

9

از ابتدای سال 98 نرخ محصولات در مدار صعودی قرار دارد و افت تولید فروردین ماه کارخانجات لاستیک‌سازی کشور و کاهش واردات ناشی از شیوع کرونا و بسته شدن برخی مبادی ورودی باعث شد تا نرخ تایر بایاس و تیوپ افزایش قابل توجهی داشته باشد.

درآمد مجتمع به تفکیک محصولات از قرار زیر است:

10

تایر سیمی سهم زیادی از فروش دارد که برای رسیدن به ارزش افزوده بالاتر لازم است که تولیدات تایر رادیال سرعت بگیرد. در بهمن‌ماه نشانه‌هایی از جایگزینی تایر سیمی با تایر به روزتر رادیال مشاهده می‌شد و باید دید آیا در اردیبهشت ماه این الگو تکرار خواهد شد و یا خیر.

درامد سال 98 نسبت به سال 97 رشد 74 درصدی نشان می‌دهد که این مهم به مدد افزایش نرخ حدود 50 درصدی و رشد 13 درصدی مقدار فروش به وقوع پیوست.

گفتنی است پیش از ممنوعیت صادرات کالا، تولیدات این شرکت به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شد و عملکرد صادراتی تایر یزد باعث شده بود در سال 1396 به عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شود.

در دو سال مالی اخیر 50 و 63 درصد از سود خالص تقسیم شده که پیشنهاد هیات مدیره تقسیم 65 درصد از سود سال 98 در مجمع پیش‌رو است.

شرکت لاستیک یزد 100 درصد شرکت فراور لاستیک ایساتیس (شرکت فرعی) را در اختیار دارد و 13.5 درصد از بازرگانی صنایع لاستیک سیمرغ و همچنین 11 درصد از مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک جزو سرمایه‌گذاری‌های شرکت لاستیک یزد می‌باشد.

دارایی‌های شرکت از سال 67 مورد تجدید ارزیابی قرار نگرفته‌اند و از طرف دیگر قریب به 25 میلیون یورو تسهیلات ارزی از محل صندوق ذخیره ارزی اخذ شده که ذخیره‌هایی از این بابت در حساب‌ها ثبت شده لذا تحلیلگران باید به این موارد توجه کافی مبذول داشته باشند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو (خکرمان) : 25 تیر ماه 1398

سود هر سهم: 143 ریال

سود تقسیم شده: 100 ریال

گزارش حسابرسی: مقبول

نکات مهم گزارش هیئت مدیره به مجمع عادی سالیانه خکرمان

برنامه های گروه اقتصادی کرمان خودرو برای سال جاری

حواشی مجمع عادی سالیانه

عمده پرسش های سهامداران در مورد رفتار قیمتی سهام در بازار بود و فقط تعداد اندکی به دنبال عملکرد شرکت بودند. به نظر می رسد که فعالان نوسانگیر زیادی بر روی این سهم تمرکز کرده اند و ممکن است شاهد حرکات هیجانی در قیمت سهام آن باشیم.

جمع بندی

شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو در سال گذشته افزایش سرمایه داد و هدف از افزایش سرمایه نیز مشارکت با گروه صنایع خودروسازی کرمان (سهامدار عمده) جهت تاسیس سالن رنگ خودرو بود. این پروژه به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از تحریمها با مشکلات اجرایی روبرو شد ولی سهامدار عمده تصمیم گرفت با تغییر استراتژی این شرکت و خروج آن از پروژه سالن رنگ، جلوی زیان خکرمان را بگیرد. لذا کرمان خودرو با خروج از آن مشارکت و فروش آن به سهامدار عمده، حدود 12.5 درصد از سهام کرمان موتور را دریافت کرد. در این میان باید توجه داشت که سالن رنگ مذکور در حقیقت به خود کرمان موتور تعلق دارد و با این کار در عمل بخشی از سالن رنگ نیز در تملک گروه اقتصادی کرمان خودرو باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که مجموعه صنایع خودروسازی کرمان (شرکت مادر) قصد دارد از پتانسیلهای بورس و بازار ثانویه حداکثر استفاده را داشته باشد. در این راستا گروه اقتصادی کرمان خودرو، پروژه پایلوت این مجموعه است و سعی دارند آن را به بهترن نحو ممکن اجرا کنند تا با ایجاد تجربه ای سودآور در اذهان فعالان بازار، بتوانند همکاری موفقی با بورس داشته باشند. از این رو انتظار می رود سعی کنند در آینده نزدیک شرایط را برای سودآوری این شرکت و همچنین رشد قیمت سهام آن تسهیل کنند.

برای نیل به این منظور یکی از ساده ترین و کارآمدترین کارها، پذیرش شرکت کرمان موتور در فرابورس یا بورس است. چرا که با توجه به قیمت تمام شده حدود 215 میلیارد تومانی بلوک کرمان موتور در سبد خکرمان، کل ارزش این شرکت حدود 1,700 میلیارد تومان برآورد می شود. حال اگر پس از عرضه ارزش بازار کرمان موتور هر قدر از این عدد بیشتر باشد، باعث رشد ارزش سبد خکرمان خواهد شد.

در پایان باید توجه داشت که خکرمان شرکتی تازه تاسیس است و هنوز نمی توان در مورد آن قضاوت کاملی داشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز، پس از ورود شرکت تامین سرمایه امید، حالا نوبت به تامین سرمایه نوین رسیده است.

سالهاست که بر اساس سیاست‌های جالب توجه و به نوعی منحرف‌کننده‌ سازمان، شاهد بازگشایی‌ها و عرضه‌های اولیه در روزهای انتهایی اسفند ماه هستیم. عرضه‌هایی نظیر سهام پاکشو، تامین سرمایه نوین و بازگشایی افتخارآفرین شرکت کنتور‌سازی و البته اعطای مجوزهای افزایش سرمایه عجیب بانک صادرات و شاید بانک تجارت و غیره که ظاهرا بخش عمده‌ای از این اتفاقات خاطرات نامطلوبی را به همراه خود داشته که امیدواریم شاهد دستاورد درخشانی دیگر، از سیاست‌های نخ‌نما در روزها و ماه‌های ابتدایی سال 1398 نباشیم.

شرکت تامین سرمایه نوین با سرمایه 5500 میلیارد ریالی و سهامدارانی نام‌آشنا نظیر بانک اقتصاد نوین، ‌سرمایه‌گذاری سرآمد بهشهر، موسسه مالی اعتباری ملل، ‌سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و ‌سرمایه‌گذاری غدیر در شرایطی در روزهای انتهایی سال پا به بازار بورس می‌گذارد که فعالان این بازار در شوک تثبیت قیمت‌های ارز، رکود گریزناپذیر صنایع داخلی در سال آتی، ادامه روند مایوس‌کننده صادرات بسیاری از کالاهای عمدتا خام، نظیر فولاد، محصولات پتروشیمی در سال آتی و …، تمایلی به ‌سرمایه‌گذاری در در ماه‌های اخیر نداشتند.

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت در 6 ماهه نخست سال مالی 1397، درآمدهای شرکت عمدتا به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود:

نگاهی اجمالی به تامین سرمایه نوین پیش از عرضه اولیه سهام

درآمدهای حاصل از ‌سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی که اتفاقا بخش عمده بیش از 50 درصدی را به خود اختصاص داده است، عمدتا به دلیل وجود وجوه نقد در بانک‌ها با توجه به سرمایه 5500 میلیارد ریالی شرکت و ‌سرمایه‌گذاری در اوراقی بعضا بی‌کیفیت نظیر اوراق شهرداری مشهد (که از پر ریسک‌ترین اوراق منتشره و منع شده از سوی سازمان بورس برای خرید صندوق‌‌های ‌سرمایه‌گذاری است)، اوراق طرح‌های عمرانی انتفاعی دولت دارای مشکلات نقدینگی بی‌شماری است.

ظاهرا یکی از ریسک‌های این شرکت در آینده را می‌توان ‌سرمایه‌گذاری گسترده در اوراق زیر سوال عمدتا دولتی و بانک‌های نگهدارنده وجوه نقد این شرکت دانست چراکه در 6 ماهه نخست سال 1397 ، این شرکت بیش از 4.366 میلیارد ریال ‌سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت عمدتا مربوط به طرح‌های عمرانی انتقالی دولت و بیش از 5.712 میلیون ریال سپرده‌های ‌سرمایه‌گذاری بانکی در بانک‌های معلوم ‌لحال پارسیان (4.082 میلیارد یال) و تجارت (1.560 میلیارد ریال) به ثبت رسانه است.

اینکه چرا شرکت‌هایی که به بخش عمده‌ای از سود آنها مربوط به ‌سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت و سود سپرده‌های بانکی است، می‌بایست در بازار سرمایه کشور عرضه عمومی گردند به کنار، اما آیا نیازی به دخیل دانستن ریسک‌های ‌سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در گزارشات ارزش گذاری منتشره نیز انتظاری بی‌جاست ؟

تفکیک درآمدهای مربوط به تعهد پذیره‌نویسی و خرید حق تقدم سهام این تامین سرمایه نیز در نوع خود جالب توجه است، به طوریکه در ریز درآمدهای تعهد پذیره‌نویسی حاصل از خرید حق تقدم این شرکت به نام‌های معنادار بانک قوامین، موسسه ملل و گروه کرمان خودرو بر می‌خوریم که نیازی به تفسیر موفقیت‌های به دست آمده این شرکت‌ها به ویژه بانک قوامین و ریسک‌های وصول این درآمدها نیست.

بالاترین درآمد خالص ناشی از تعهد پذیره‌نویسی و بازار گردانی اوراق بدهی منتشره شرکت، مربوط به شهرداری شیراز است که در بخشی از گزارش راجع به کیفیت پایین اوراق منتشره شهرداری‌ها و ریسک‌های مرتبط با آن اشاره شد.

لازم به ذکر است مجموع درآمدهای حاصل از ارائه مشاوره عرضه، افزایش سرمایه، ارزشیابی سهام و سبدگردانی که اتفاقا بخش عمده ای از حقوق و دستمزد پرسنل هم به خود اختصاص می‌دهد در حدود 13 میلیارد ریال (در حدود 2.5 درصد کل درآمدهای پیش‌بینی شده در سال 1397 ) است.

در انتها ضمن استقبال از ورود شرکت‌های جدید و از حوزه‌های جدید به بازار سرمایه باید اذعان داشت عرضه اولیه سهام شرکت‌هایی که سود آنها منوط به سود بانکی و اوراق منتشره باشد کمکی به تعمیق بازار سرمایه نمی کند و شاید اگر سهامداران سرمایه خود را مستقیما در اوراق با کیفیت و بانک‌های کم‌خطرتر ‌سرمایه‌گذاری کنند به مراتب با ریسک کمتری مواجه خواهند بود. البته از یادآوری انتشار عکس‌های مسئولین شرکت بورس در جلسات متعدد معارفه و عرضه نیز نمی‌توان به راحتی گذشت.