دانلود اپلیکیشن
زمان
12:30:35
بعدازظهر
تاریخ
جمعه
28 شهریور 1399

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

اما آیا کرونا پایان کسب و کارهای نو است؟ آیا کسی که سرمایه اندکی دارد و البته یک ایده نو،باید دست روی دست بگذارد منتظر از بین رفتن حداقل سرمایه اش شود؟ این موضوعی است که دغدغه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و صاحبان ایده است که در شرایط کرونا و پساکرونا چگونه می توان شغل ایجاد کرد،بدون اینکه از دولت کمک گرفت و منتظر امدادهای غیبی بود. سعید اسمعیل‌لو مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار و دبیر اولین کنگره بازاریابی تجاری ایران با حضور در کافه خبر خبرآنلاین اتفاقا از دنیای متفاوتی که پیش روست سخن گفت، دنیایی که در آن همه می‌توانند صاحب شغلی باشند . وی شرط و شروط ورود به دنیای جدید را توضیح داده است.

در شرایط کرونا چگونه می‌توان با سرمایه‌های کوچک کسب و کار جدید راه‌اندازی کرد؟

دنیای کسب و کار امروز با گذشته متفاوت است.فارغ از اینکه شرایط امروز به دلیل پاندومی کرونا این وضعیت را متمایز کرده،نمی‌توان دیگر با روش های گذشته کسب و کار جدید راه اندازی کرد چرا که شروع کسب و کارها چه کوچک و چه بزرگ براساس ایده شکل می گیرد.

امروز،اگر کسب و کارها دارای شعبه نباشد، حتما یک جای کار می لنگد.ضمن اینکه کروناثابت کرد که در شرایط بحران برای زنده ماندن کسب و کارها نیاز به پشتوانه مالی قوی است.موضوعی که پیش از این استارت آپ ها با آن مواجه بودند و برای تامین سرمایه و تامین مالی دچار مشکل بودند.

یعنی اگر استارت آپی سرمایه اندک داشته باشد،در این شرایط چه باید بکند؟ آیا باید قید شروع کسب و کار را بزند؟

همانطور که اشاره شد شیوه‌های کار تغییر کرده است؛ در این شرایط نیاز است که یک ایده بزرگتر مطرح شود و به جای شروع کسب و کارهای کوچکتر سرمایه‌ها روی کار بزرگتر متمرکز شوند.یک ایده کامل در شرایطی بحرانی مثل کرونابا نیروی انسانی متخصص و تلفیق سرمایه های مالی می تواند به هدف برسد.

حتما درباره اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing که در سالهای اخیر بسیار پررنگ شده شنیده اید.قبلا وقتی یک کسب و کار به شیوه سنتی آن شکل می‌گرفت یا به اصطلاح عامیانه آن یک شغل ایجاد می‌شد که سرمایه کافی پشت سر قرار داشت.امروزه فقط سرمایه کافی نیست،هرچند نبود سرمایه یک چالش است.مثل این است که بگویید مسافرکشی شغل است یا خیر؟ از دید من خیر.اما اگر بستری برای معرفی اینفلوئنسرها ایجاد شود،می‌توان گفت که یک کسب و کار راه افتاده است. سرمایه‌های کوچک در شرایط پساکرونا وقتی به کسب و کار منجر نمی شود که ایده نهایی نداشته باشد.معتقدم در شرایط بحرانی مثل امروز با ادغام سرمایه های کوچک می توان کسب و کارهای کوچک را زنده نگه داشت.

مثال روشن آن صنعت فرانچایزنیگ یا حق امتیاز Franchising است.شکل امروز بقالی دیگر درحال منسوخ شدن است.برای زنده ماندن، بقالی‌ها باید زیرپرچم یک برند بزرگ قرار بگیرند.همین امروز در کشور ما هم مثل سایر کشورهای دنیا برندهای بزرگی در حال ایجاد شدن است که باعث قدرت گرفتن این صنعت می شود.

قدرت گرفتن برندهای تجاری موجب می شود بازاریابی تجاری بهتر عمل کند و قدرت کسب و کار بیشتر می شود.در نتیجه چرخش سرمایه ایجاد می شود.

اسمعیل لو

موانع قانونی این مسیر چیست؟ آیا کسب و کاری که قصد دارد وارد بازار بزرگتر یا صنعت فرانچایزنیگ شود، باید اصطلاحا از هفت خان رستم بگذرد؟

حتما ایجاد یک شرکت با طی کردن تمام مراحل آن از گرفتن کد اقتصادی تا راه‌اندازی یک پروسه طولانی است.در حالی که راه میان بر این است که از بسترهایی که از قبل آماده شده استفاده کرد و به آنها وصل شد.لزومی ندارد که دوباره چرخ را در این پروسه اختراع کرد.موانع قانونی وقتی توسط شرکت دیگری برداشته شده،این مسیر را نباید دوباره طی کرد.در واقع فرانچایزینگ این موضوع را مورد تاکید قرار می دهد.

فرض کنید، قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید،برای راه اندازی این‌کار لازم است تمام زیر ساخت‌های لازم از ثبت دامین و هاست گرفته تا مجوزهای لازم طی شود تا یک فروشگاه آنلاین ایجاد شود و تازه کار اصلی شروع می شود و آن پیدا کردن مشتری است.در حالی که سایتی که از قبل ایجاد شده،این بستر را فراهم کرده و صاحب سرمایه می تواند به این بستر وصل شود. حتی اگر محصولی هم توسط تولیدکننده ای تولید می شود، می تواند از طریق زیرساخت های قبلی به مشتری ارایه شود در واقع این کار موجب قدرتمند شدن برندها هم می شود.

این یک معامله برد-برد است که هم کسب و کار کوچک منتفع می شود و هم شرکت توزیع کننده.به جای هموار کردن راههای جدید می‌توان از بسترهای قبلی بهره گرفت؛ البته با استفاده از ایده‌های جدید.روشی که به سمت بازارهای دیجیتالی سوق پیدا می‌کند.

گاهی شرایط به سمتی می رود که شرکت ها ناچار به ادغام می شوند و گاها از بین می روند.اتفاقی که برای برخی استارت آپ ها در سالهای گذشته افتاد. سئوالی که پیش می آید این است که دولت در این شرایط چه وظیفه ای برای حمایت از کسب و کارهای کوچک دارد؟

سوال شما دو وجهی است؛اول اینکه آیا ادغام استارت آپ ها خوب است و بخش دوم دولت چه کاری می تواند انجام دهد.من معتقدم ادغام تحت هر شرایطی برای کسب و کارها یک گام به جلوست؛ به شرط اینکه کسب و کاری که دست به چنین کاری می زند،بداند که براساس چه مدل کسب و کاری می خواهد کارش را جلو ببرد.

ادغام شدن لزوما به معنی رفع مشکل مالی نیست، بلکه گاهی ایده بهتر می تواند کسب و کار را رشد بدهد.اتفاقی که برای بسیاری از برندهای بزرگ دنیا هم افتاد.بزرگ شدن برندها در این نقطه اتفاق می افتد. ادغام، در بیشتر مواقع نقش مکمل را ایفا می کند.

برای بخش دوم سوال شما می توانم بگویم بهترین حمایت دولت از کسب و کارهای کوچک و متوسط راهکارهای حمایتی مثل بیمه یا مالیات است.شرکت‌های small medium size  وقتی قدرت می گیرند که صاحب ایده نو باشند.این ایده ها بجای اینکه پروسه اخذ کد اقتصادی که گاها سه ماه یا بیشتر طول می کشد  را طی کنند باید شرایط آسان تری برای آنها مهیا شود.این بسترسازی توسط دولت سبب می شود که کار برای افراد تازه کار آسان تر شود.این دقیقا به نوع حمایت از کسب و کارها بر می گردد که سبب می شود آنها پا بگیرند و رشد کنند.

دولت می تواند روش های انگیزشی برای کسب و کارهای کوچک در نظر بگیرد؛ مثل معافیت های مالیاتی.اقتصاد در شرایط کنونی نیاز دارد که بچرخد.اگر قرار باشد صاحب ایده از همان ابتدای کار با موانعی که وجود دارد، بترسد و  به این مسیر ورود نکند،کسب و کاری شکل نمی گیرد.در شرایط کرونا همه شرکت های داخلی  در حال صادرات بودند و در نتیجه بازار داخل مورد بی توجهی قرار گرفت.مشخص است که بازار بیرون جذاب تر است.رونق تولید یعنی بازار داخل هم مورد توجه قرار بگیرد.

قبل از کرونا مشکلات ریز و درشت اقتصادی زیادی داشتیم و کرونا سبب شده تا بر حجم این مشکلات اضافه شود.براساس آمار مرکز پژوهشهای مجلس تا پایان سال 6 میلیون نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه می شود.آنهم شش میلیون نفری که شاغل بودند و بعد بیکار می شوند.حتما این بیکاری تبعات بیشتری برای جامعه دارد،در این شرایط سریع ترین راه برای ایجاد شغل های تازه چیست؟

بسیاری از کسب و کارها در شرایط کرونا آسیب دیدند که از جمله می‌توان به صنعت مهمان نوازی Hospitality مثل رستوران‌ها،کافه ها و بخش های گردشگری اشاره کرد.اما این پایان راه نیست. همین الان موضوع گردشگری مجازی virtual tourism در حال شکل‌گیری است.امروز شرایط به گونه‌ای شده که بسیاری از کسب و کارها روی بستر دیجیتال در حال شکل گرفتن و انتقال است.همین الان ما در حال برگزاری یک کنگره بازاریابی هستیم که بخشی از این کنگره به نمایشگاه اختصاص یافته است.

همانطور که می دانید،در ایام کرونا تمام نمایشگاه‌ها تعطیل شدند و بیشترین تاثیر را از این پاندومی دیده اند.از ابتدای سال تا 28 خرداد نزدیک به 28 نمایشگاه طبق برنامه  قرار بود برگزار شود که همگی به دلیل شرایط کرونا لغو شدند.این لغو شدن آسیب بسیار بزرگی به اقتصاد زد.

همه عواملی که در جریان ایجاد یک نمایشگاه دخیل بودند از شرکت های غرفه ساز گرفته تا کترینگی که در ایام نمایشگاه غذا توزیع می کرد، زنجیره وار از این بجران صدمه دیده اند. حالا در نظر بگیرید که اگرهمان افراد نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کنند،این ایده جدید شکل گرفته است که برای اولین بار می خواهد اجرایی شود.برای نمایشگاههای بعدی می توان این ایده را بصورت کاملا مجازی اجرایی کرد. به نظرمن تنها مانع اجرای این طرح ساختار آموزشی  است.ما سیستم آموزشی قوی که بتواند این ایده را عملی کرده و در دسترس همگان قرار دهد، نداریم.

یکی از راهکارهای اجرایی شدن این مسیر آموزش است.حتی می توان برای 6 میلیون نفری که بیکار می شوند، مشاوره ایجاد کرد.

در واقع منظور شما این است که بستر ایجاد کسب و کار تغییر کرده است؟

دقیقا؛ شرکت‌های هوشمند از این شرایط هم استفاده می کنند. اگر تا دیروز خدمات حضوری ارایه می‌کردند،حالا روی بستر وب آن را ارایه می کنند.در واقع روش ها در حال تغییر کردن است.حتی اگر بیماری کرونا هم از بین برود،شرایط زندگی به گونه ای شده که بسیاری از بسترهای کسب وکار دیجیتالی شده و این مسئله گریزناپذیر است.

بعد از واقعه 11 سپتامبر موضوع آنتی تروریسم مورد توجه همگان قرار گرفت.در بسیاری از کشورها،ورودی مراکز خرید دستگاه ایکس ری نصب شد.این کار باعث رونق گرفتن صنعت ایکس ری شد.بعد دستگاههای اشعه بکار گرفته شد و حتی افرادی استخدام شدند که ایمنی مراکز خرید را برعهده بگیرند.

در پاندومی کرونا هم کسب و کارهایی رونق گرفته است.صنعت دماسنج یکی از همین صنایع است.در همه شرکتها یکنفر مسئول چک کردن تب افراد شده و این یعنی یک کار جدید تعریف شده است. محصولات دیگر مرتبط با این بیماری هم رونق گرفته اند؛از ژل دست و الکل و ماسک گرفته تا سایر محصولات بهداشتی مرتبط که اگر قبلا تولید می شد،حالا با قدرت بیشتری در حال تولید است.یا صنایعی که برای ضدعفونی کردن دست و لباس در ورودی هتل ها نصب شده است.این دستگاهها توسط یک صنعت تولید شده و موجب رونق آن کسب و کار شده است. یا در برج های بزرگ اتاق های ایزوله در حال ایجاد شدن است که افراد پیش از ورود ضدعفونی شده و وارد ساختمان شوند.

در واقع تغییر سبک زندگی ناشی از پاندومی کرونا باعث شده تا کسانی که ایده ای دارند با توجه به نیاز بازار، ایده خود را به مرحله تولید برسانند.این ایده ناشی از نیاز بازار است.اما حتما با سرمایه های کوچک امکان ایجاد کسب و کارهایی متناسب با شرایط امروز نیست و بهترین کار این است که این سرمایه ها با ایده ای که نیاز بازار است،ادغام شوند.

اسمعیل لو

پس نظر شما این است که فضای جدید برای ایجاد کسب و کار وجود دارد،مهم این است که چگونه پروسه ادغام صورت بگیرد؟

مهمتر از موضوع ادغام ماهیت سازمان یا شرکتی است که چه برنامه ای برای طی این پروسه دارد.

من از صحبت های شما برداشتم این بود که دیگر در ایام کرونا بدون داشتن دانش تخصصی نمی توان کسب و کار ایجاد کرد،درست است؟

الزاما نه، ولی مدیریت دانش درحال انتقال است.من همیشه سرکلاس هایم گفته ام که آتش سوزی همیشه به ضرر اقتصاد نیست، گاهی به نفع اقتصاد است.به این دلیل که تجهیزات آتش نشانی تولید و مصرف می شود و این خود موجب رونق صنایع تولیدکننده وسایل ایمنی می شود.

برای شرایط کرونا هم این موضوع گریزناپذیر است،بنابراین به جای اینکه تولید را متوقف کنیم،باید از ایده های جدید حمایت کرد . نمی‌توان در خانه نشست و منتظر توقف بیماری شد. کسی که دنبال ایجاد کسب و کار است، ایده ایجاد تونل ضد عفونی را عملی کرده و خط تولید آن را راه اندازی می کند و از این بازار سود می برد. در شرایط کرونا ایده ها هستند که بسیار اهمیت پیدا می کنند.

در کدام بخش های اقتصادی بیشتر می تواند مفید باشد؛تولید یا خدمات؟

 هر دو؛ اما بحث این است که نوع محصولی که یک واحد تولید می کند،مهم است.می‌توان در همین ایام پاندومی کرونا ماسکی را تولید کرد که لبخند طرف را دید،این ایده است و خیلی ها استقبال می کنند.حتما در تولید محصول نیاز به نوآوری هست.

در خدمات هم نیاز به تنوع بیشتر است. در کنگره ای که در پیش داریم،به دنبال ارایه راهکاری هستیم که ایده های نو را به سمتی هدایت کنیم که در نقطه فروش صددرصد منجر به فروش شود.موضوعی که بسیاری از کسب و کارها با آن مشکل دارند.اگر بازاریابی تجاری تقویت شود می‌تواند منجر به نقطه پرش کسب و کارها شود. نیاز امروز ما چیست؟ برگزاری کنگره ها و همایش هایی در خصوص بازاریابی و این ایده که برای بازاریابی تجاری چه باید کرد؟ خوشبختانه این ضرورت حس شده و اولین کنگره ملی بازاریابی تجاری که یکماه آینده برگزار می‌شود،همه این مسایل مورد توجه قرار خواهد گرفت.صاحبان ایده قرار است در این کنگره ،از ایده ها و گره های بازاریابی سخن بگویند.دقت کنیم ما در شرایط بحران هستیم و درشرایط بحران باید سریع تصمیم گرفت و اجرا کرد.

بازاریابی تجاری یک حلقه مفقوده در اقتصاد ما بوده است.هنگام ایجاد کسب و کار جدید، توصیه‌ها بیشتر برای تولید بوده،اما کسی توجه به فروش ندارد.یا در حوزه خدمات که بخش بزرگی از GDP کشور را تشکیل می‌دهد،در فروش با مشکل مواجه می شوند و بسیار دیده شده که کسب و کارهایی که در این مسیر شکل می گیرد،از دور  خارج می‌شوند.در واقع کسی به موضوع فروش محصول یا خدمات توجه نمی کند.علت چیست؟

شاید دلیل این باشد که دچار فقدان آموزش در کشور هستیم.تا دلتان بخواهد درباره زیرشاخه های بازاریابی اطلاعات در موتورهای جستجوی وب وجود دارد و یا منابع مکتوب بسیاری منتشر شده است، اما درباره بازاریابی عوامل فروش کمترین توجه شده است.برای اینکه بتوانیم کسب و کار پایداری داشته باشیم، لازم است که برندینگ مورد توجه قرار بگیرد و برندهای بومی که شکل گرفته به تدریج بزرگ شوند.این راهی است که همه برندهای بزرگ دنیا رفته اند.

اما قطعا در شرایط پساکرونا فرصتی برای برندینگ نیست؛ پس چاره ‌ی جز توجه به بازاریابی تجاری نیست.این هنری است که هم به تولید کمک می‌کند وهم  به پایداری کسب و کارها منجر می شود.

 بیشتر بخوانید: ثروتمند شدن در ایران ساده‌تر از کاناداست

بیشتر بخوانید:سرنوشت کتاب و ناشران در عصر اینترنت چه خواهد شد؟

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از تابناک،

شاید روزی که ویروس کرونا در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد، کمتر کسی تصور این را داشت که این ویروس مرموز اقتصادهای دنیا را یکی پس از دیگری فلج کند. اولین خسارت های این ویروس به اقتصاد چین وارد شد و دومین اقتصاد دنیا به رکود دچار شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، ایستادن چرخ اقتصاد چین و بعد از آن سایر اقتصادهای دنیا موجب شد تا تقاضا برای نفت و متعاقب آن قیمت نفت به شدت کاهش یابد و از این طریق اقتصادهای نفتی نیز دچار شوک شوند.  

چشم و امید اقتصادهای نفتی عضو اوپک و غیراوپک به نشست 178ام اعضای اوپک و هشتمین نشست مشترک اعضای اوپک پلاس بود. نشستی که می توانست با کاهش عرضه نفت، تعادل را به بازار نفت باز گرداند و قیمت نفت را از سقوط نجات دهد.

قبل از شروع این نشست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از قیمت های آن موقع نفت که بیش از 50 دلار بود ابراز رضایت کرده بود و همین پالسی منفی به نشست پیش روی اوپک پلاس بود.

کارشناسان نفتی اعلام کرده بودند که در صورت عدم توافق اعضای اوپک پلاس برای کاهش قیمت نفت می توان انتظار داشت که قیمت این ماده سوختنی به حدود هر بشکه 30 دلار هم سقوط کند. از جمله این کارشناسان می توان به امیلی اشفورد و پائول هورسنل،‌ کارشناسان بانک استاندارد چارترد، اشاره کرد. آن ها طی مصاحبه ای عنوان کرده بودند: می‌توان گفت که شکی نیست کشورهای نفتی در نشست این هفته عرضه به بازار را کاهش خواهند داد چرا که شکست در این زمینه بسیار پرهزینه است. عدم توافق اوپک و متحدان نفتی بازار را آسیب پذیر کرده و می‌تواند در کوتاه مدت قیمت نفت را به حدود 30 دلار در هر بشکه کاهش دهد.

به هر حال نشست 178ام اعضای اوپک روز پنج‌شنبه مورخه 15 اسفندماه 1398 برگزار شد. روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک به دنبال رایزنی‌های بیشتر، تصمیم گرفتند که پیشنهاد تعمیق روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه‌ای این سازمان را به جای 30 ژوئن سال 2020 میلادی تا پایان سال 2020 میلادی تمدید کنند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان در مورخه 16 اسفند 1398 در این باره گفت: دیروز (15 اسفند) در اجلاس داخلی اوپک تصمیم گرفتیم پیشنهاد کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ای تولید را در نشست امروز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک ارائه دهیم که بعد این پیشنهاد تکمیل شد به نحوی که این میزان کاهش تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا کند. وی توضیح داد: پیشنهاد این‌گونه است که یک میلیون کاهش را اوپک و نیم میلیون بشکه کاهش را غیراوپک عهده‌دار شوند. زنگنه افزود: اجلاس سختی پیش روست و امیدواریم این توافق به سرانجام برسد و عملیاتی شود.

به هر حال اوپکی ها با این پیشنهاد کاهش عرضه نفت در جلسه با غیراوپکی ها حضور پیدا کردند. هر چه زمان از هشتمین نشست اوپک و غیراوپک می گذشت اخبار ناامیدوارکننده تری برای دستیابی به توافق مخابره می شد. سرانجام این نشست بدون نتیجه و توافق خاصی به پایان رسید تا قیمت طلای سیاه بیش از پیش کاهش پیدا کند. قیمت نفت برنت بعد از این نشست با حدود 9 درصد کاهش به 45.82 دلار سقوط کرد.

این سقوط قیمت نفت در روزهای بعد ادامه یافت و تا آنجا پیش رفت که قیمت هر بشکه نفت برنت با 25 درصد افت به حدود 31 دلار کاهش یافت.

عربستان به دنبال تلافی شکست از روسیه در اوپک پلاس

بعد از شکست تلاش های عربستان برای قانع کردن روس ها جهت کاهش عرضه نفت در اجلاس اوپکی ها و غیراوپکی ها و همچنین سقوط قیمت سهام آرامکو به زیر قیمت عرضه اولیه در نتیجه این عدم توافق، باعث شد تا عربستانی ها در پی تلافی رفتار روس ها برآیند. از این رو طی خبری اعلام شد که عربستان قصد دارد تولید نفت روزانه خود را به بیش از 10 میلیون بشکه برساند. امین ناصر، مدیر عامل شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو در این باره گفت: تولید نفت عربستان از ماه آینده میلادی (آوریل) به 12 میلیون و 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

این قدرت نمایی روس ها و عربستانی ها در بازار نفت جهانی باعث شد تا بسیاری از کارشناسان آن را به جنگ جهانی نفت تعبیر کنند. مؤسسه اوراسیا گروپ در یادداشتی نوشت: “عربستان و روسیه در حال ورود به یک جنگ قیمت هستند که احتمالاً محدود و تاکتیکی خواهد بود.”

به هر حال می شد حدس زد که نتایج تصمیم های این چنینی در شرایطی که تقاضای نفت در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادها کاهش یافته است، چه خواهد بود.

در همین باره بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز هشدار داد جنگ قیمتی که اوپک و روسیه به راه انداخته اند می‌تواند قیمت نفت را تا بین 20 تا 30 دلار در هر بشکه پایین بیاورد. تحلیلگرانی مانند دامین کوروالین در یادداشتی نوشتند قیمت نفت خام برنت احتمالاً تا 20 دلار در هر بشکه سقوط می کند.

دیری نپایید که این پیش بینی ها در مورد قیمت نفت به تحقق پیوست و قیمت هر بشکه نفت به زیر 30 دلار سقوط کرد و حتی در برهه ای از زمان قیمت آن به زیر 20 دلار هم رسید.

خرد شدن صنعت نفت آمریکا ترامپ را دست به توئیت کرد

کاهش قیمت نفت آن قدر وخیم بود که آمریکا صنعت نفت شیل خود را در خطر سقوط دید. سی ان ان در این باره نوشت: صنعت نفت آمریکا با سقوط تاریخی در قیمت نفت به خاطر اقدامات عربستان و روسیه در حال خرد شدن است.

از این رو دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، برای حفظ منافع کشور خود و نه بخاطر کشورهای نفتی، وارد کارزار عربستان و روسیه شد تا به این بازی باخت باخت دو کشور خاتمه دهد.

ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا است که برای افزایش قیمت نفت تلاش می کند.

در 3 فروردین ماه 1399 بود که رویترز طی خبری اعلام کرد: مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که دولت ترامپ قصد دارد یک فرستاده ویژه انرژی به عربستان بفرستد تا با پادشاهی این کشور درباره ثبات بازارهای جهانی نفت مذاکره کند.

در 14 فروردین ماه بود که رئیس جمهور آمریکا طی توئیتی خبر داد که به صورت تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی صحبت کرده است. وی در پیامی در توئیتر نوشت: “با دوستم محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی صحبت کردم. وی نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت کرده بود و من امیدوارم و انتظار دارم که آنها تولید خود را حدودا 10 میلیون بشکه نفت کاهش دهند و ممکن است که بیشتر کاهش دهند. اگر این اتفاق بیفتد برای صنعت نفت و گاز ما عالی خواهد بود.”

15 دقیقه پس از این توییت ترامپ توییت دیگری ارسال کرد و از کاهش تولید 15 میلیون بشکه​‌ای نفت خبر داد. این خبر سبب ورود شوک به بازار شد. قیمت نفت برنت بلافاصله 10 دلار در هر بشکه افزایش یافت و از مرز 30 دلار گذشت.

بعد  از این توئیت ها، عربستان خواهان نشست اوپک پلاس شد. همچنین در ادامه این اخبار که موجب افزایش قیمت نفت شد، چین نیز اعلام کرد که تصمیم گرفته است ذخایر استراتژیک نفتی خود را افزایش دهد که این موضوع نیز در افزایش قیمت نفت موثر بود.

برگزاری اجلاس اوپک پلاس با هدف کاهش 10 میلیون بشکه نفت در روز

به هر حال، سرانجام جلسه اضطراری اوپک پلاس امروز پنجشنبه مورخه 21 فروردین ماه 1399 ساعت 18 و 30 دقیقه به وقت تهران به صورت ویدئو کنفرانس شروع شده است. دستور کار این جلسه ویدیویی، که عربستان میزبان آن است تصمیم درباره کاهش تولید است. خبرگزاری بلومبرگ در گزارش خود به نقل از وزیر انرژی الجزیره اعلام کرد که اعضای اوپک پلاس در دیدار مجازی روز پنج‌شنبه خود در مورد کاهش تولید بزرگ 10 میلیون بشکه در روز مذاکره خواهند کرد. برخی خبرها حکایت از آن دارد که دیگر تولیدکنندگان بزرگ جهان به جز 23 تولیدکننده عضو اوپک پلاس به این نشست دعوت شده اند.

همچنین قرار است وزیران نفت و انرژی G20 نیز از طریق ویدئوکنفرانس در روز جمعه مورخه 22 فروردین ماه 1399 نشست فوق العاده ای را برگزار کنند. وزارت انرژی آمریکا طی بیانیه ای از شرکت این کشور در این نشست خبر داده است.

جهش قیمت نفت در آستانه آغاز اجلاس

عصر پنجشنبه در آستانه اجلاس کلیدی و حیاتی سران اوپک پلاس که در مورد کاهش تاریخی تولید نفت مذاکره خواهند کرد، قیمت‌های نفت جهش کردند. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، عصر پنجشنبه در آستانه اجلاس کلیدی و حیاتی سران اوپک پلاس که در مورد کاهش تاریخی تولید نفت مذاکره خواهند کرد، قیمت‌های نفت جهش کردند.

جان کیلداف از اگین کپیتال می‌گوید: اجلاس سران اوپک پلاس که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، برای بازارهای نفت مرگ یا زندگی خواهد بود.

تا ساعت 18:25 به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، 6.46 درصد یا 1.62 دلار جهش کرد و به 26.71 دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا همین ساعت 4.32 درصد یا 1.42 دلار جهش کرد و به 34.26 دلار رسید.

آغاز اجلاس سران اوپک پلاس؛ مرگ یا زندگی برای بازار‌های نفت/ ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکاست که برای افزایش قیمت نفت تلاش می‌کند

موضع ایران در مورد نشست پیش روی اوپک پلاس

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان طی توئیتی در روز سه شنبه مورخه 19 فروردین ماه 1399 نوشت: مذاکراتی را با رئیس کنفرانس اوپک، وزیر محترم نفت الجزایر داشتم و دیروز عصر نیز تماس های تلفنی با وزرای محترم نفت روسیه و کویت در مورد نحوه تصمیم سازی در اجلاس آتی بین اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت برقرار کردم. در این مذاکرات تاکید شد که باید تولیدکنندگان دیگر کشورها از جمله آمریکا و کانادا هم در این موضوع مشارکت داشته باشند و قبل از برگزاری هر اجلاسی بین اوپک و غیراوپک باید در خصوص ارقام پایه تولید هر کشور که الزاما مبنای کاهش تولید قرار می گیرد، توافق شود.

پیش بینی قیمت نفت

هر چند که کاهش 10 یا 15 میلیون بشکه نفت در روز رقم بسیار قابل توجهی است و چندین برابر رقمی است که در هشتمین اجلاس اوپک پلاس پیشنهاد شد (1.5 میلیون بشکه در روز) اما این کاهش می تواند تاثیر بسزایی را بر روی قیمت نفت بگذارد و حداقل از کاهش آن جلوگیری نماید. این کاهش می تواند تعادل را در عرضه و تقاضا به بازار نفت جهانی باز گرداند.

این گزارش نکمیل می شود

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال،

توسعه‌دهندگان اتریوم در حال کار بر روی سیستمی هستند که در آن با استفاده از قابلیت ضد سانسور بلاک چین بتوانند نسل سوم از اینترنت (وب ۳) را در اختیار عموم قرار دهند.

به گزارش کوین دسک، در نشست هفته گذشته توسعه‌دهندگان اتریوم که در شهر دنور آمریکا برگزار شد، توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال دور هم جمع شدند و در خصوص مسائل مهمی از جمله عرضه نسخه دوم اتریوم و بهبودهای عملکردی در آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. نسل جدید اینترنت غیر متمرکز نیز از جمله دیگر برنامه‌هایی بود که در این نشست به آن پرداخته شد. اتریوم نیم سرویس (Ethereum Name Service)، آنستاپبل دامینز (Unstoppable Domains) و یونی لاگین (UniLogin) از جمله این برنامه‌ها بود.

اتریوم نیم سرویس و آنستاپبل دامینز به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کار خود را آغاز کردند و هدف آنها ارائه جایگزینی همتا به همتا برای ذات مرتبه‌ایِ اینترنت و DNS عنوان شد. یونی لاگین در طرف دیگر، درگاهی برای پروژه‌های نسخه سوم وب، مانند اتریوم نیم سرویس، ایجاد می‌کند.

بخش گسترده‌ای از اینترنتی که امروزه می‌شناسیم توسط اشخاصی خاص از جمله گروه‌های
غیر انتفاعی، کسب‌وکارها، دولت‌ها و دانشگاه‌ها کنترل می‌شود. خرید، نام‌گذاری و
کنترل دامنه‌های مختلف تا حد زیادی به صداقت در عملکرد ارائه‌دهنده خدمات میزبانی
بستگی دارد که بخش عمده‌ای از آنها نیز تحت کنترل همین گروه‌ها است.

شاید بهترین مثال برای بیان مضرات چنین سازوکاری، فروش یک دامنه «.org» به یک شرکت خصوصی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری و بانکی باشد.

با استفاده از بلاک چین اتریوم، این استارت‌آپ‌های نوپا قصد دارند تا این
امکان را ایجاد نمایند که وب‌سایت‌هایی غیر متمرکز، بدون تایید نهادهایی نظیر
ارائه‌دهندگان DNS فعالیت کنند.

آنستاپبل دامینز، اعلام کرده است که مروگر خود را نیز عرضه خواهد کرد. از دیگر برنامه‌های آنها می‌توان به دامنه‌های جدیدشان با نام «.crypto» اشاره کرد.

برد کام (Brad Kam)، از بنیان‌گذارن این استارت‌آپ در مصاحبه‌اش عنوان کرد که ساخت مرورگر به منظور اعتلای حق آزادی بیان در دنیا صورت گرفته است.

به گفته کام، شرکت‌های ثالث نمی‌توانند دامنه‌های «.crypto» را از دسترس خارج کنند. او در ادامه از سانسورهای گسترده توسط دولت‌های ترکیه و اسپانیا به عنوان مشوق‌هایی یاد که به فعالیت‌های آنها انگیزه می‌بخشند. وی در ادامه گفت:

سانسور همچنان ادامه دارد؛ مثلا ثبت دامنه‌ای با «.cat» که برای حمایت از استقلال کاتالونیا ایجاد شد و پلیس اسپانیا با یورش به محل زندگی فردی که یکی از این دامنه‌ها را در اختیار داشت، فعالیتش را متوقف کرد. بنیان‌گذاران چنین وب‌سایت‌هایی دستگیر و وب‌سایت‌ها نیز مسدود می‌شوند؛ تنها برای اینکه بتوانند جلوی رای‌گیری‌های اعلام استقلال را بگیرند.

در ترکیه نیز دولت فهرستی از ۱۵۰ کلمه ممنوعه ارائه کرده است که نباید در وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. کام در این خصوص می‌گوید:

با میزبانی غیرمتمرکز، هدف ما جایگزینی اینترنتِ فعلی است.

به زعم کام، بیشتر افراد، محصولاتِ نسخه سوم وب را رقیبی برای یکدیگرند می‌دانند که تفکری اشتباه است. هدف در این میان از میان برداشتن سیستم‌هایی نظیر DNS است.

تلاش‌های فعلی در حوزه بلاک چین بسیار اندک بودند؛ که شامل خومان هم می‌شود. رقیب [اصلی] «.com» است.

در حالی که آنستاپبل دامینز توانسته تا یک مروگر و یک سیستم ثبت دامنه ایجاد کند، اتریوم نیم سرویس، تمرکز خود را بر روی سیستم ثبت دامنه و دامنه‌های «.eth» خود قرار داده است.

برنتلی میلگان (Brantly Millegan)، مسئول بخش عملیاتی
اتریوم نیم سرویس، در صحبت‌هایش می‌گوید:

هدف نهایی ما در بلند مدت آن است که بتوانیم سیستم ثبت دامنه‌مان را در سطح اینترنت گسترش دهیم. در عمل بدان معناست که شما می‌توانید، دامنه‌ای را که دوست دارید، داشته باشید؛ آن هم بر روی [بلاک چین] اتریوم که سانسور نمی‌شود، غیر متمرکز است و می‌توان آن را برنامه‌ریزی کرد.

به گفته میلگان، اتریوم نیم سرویس با مرورگرهایی نظیر اوپرا (Opera) سازگار است و بیش از ۱۰۰ نرم‌افزار و API مختلف در آن بکار گرفته شده است. طبق گفته‌های میلگان، دامنه‌های «.eth» نوعی از قراردادهای هوشمند بوده و به شبکه اتریوم وابسته‌اند. از طرف دیگر چنین دامنه‌هایی خدمات میزبانی وب به حساب نمی‌آیند.

در حال حاضر، استفاده اصلی اتصال دامنه‌ها با کیف پول‌های ارزهای دیجیتال است، استفاده‌ای که با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بوده است. دیکریپت (Decrypt)، در تازه‌ترین گزارش خود ادعا کرده است که اتریوم نیم سرویس در ابتدا قصد داشت تا آدرس‌های ارزهای دیجیتال را شبیه به آدرس ایمیل کند. در گزارش این شرکت آمده است که دامنه‌های اتریوم دامین سرویس را می‌توان برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی مانند معاملات کاری و موقعیت مکانی افراد بکار برد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از تابناک،

بعد از آن که اجلاس اخیر کشورهای عضو اوپک و غیراوپک، با کارشکنی روس ها برای کاهش عرضه نفت بدون توافق خاصی به پایان رسید، می شد حدس زد که قیمت نفت به دلیل عدم وجود تقاضا با شوکی منفی رو به رو شود و کاهش یابد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از اجلاس مذکور بلافاصله قیمت نفت برنت با از دست دادن 9 درصد از ارزش خود به کانال 45 دلار سقوط کرد. این سقوط قیمت نفت در روزهای بعد ادامه یافت و تا آنجا پیش رفت که قیمت هر بشکه نفت برنت با 25 درصد افت به حدود 31 دلار کاهش یافت. این کمترین قیمت نفت از فوریه 2016 تاکنون بود. همچنین سقوط 25 درصدی قیمت نفت بالاترین افت روزانه قیمت از ژانویه 1991 تاکنون بود.

قیمت نفت 30 دلار همان چیزی بود که امیلی اشفورد و پائول هورسنل ازکارشناسان بانک استاندارد چارترد نسبت به آن هشدار داده بودند. این دو طی مصاحبه ای عنوان کرده بودند: “عدم توافق اوپک و متحدان نفتی بازار را آسیب پذیر کرده و می‌تواند در کوتاه مدت قیمت نفت را به حدود 30 دلار در هر بشکه کاهش دهد.”

بعد از شکست تلاش های عربستان برای قانع کردن روس ها جهت کاهش عرضه نفت در اجلاس اوپکی ها و غیراوپکی ها و همچنین سقوط قیمت سهام آرامکو به زیر قیمت عرضه اولیه در نتیجه این عدم توافق، باعث شد تا عربستانی ها در پی تلافی رفتار روس ها برآیند. از این رو طی خبری اعلام شد که عربستان قصد دارد تولید نفت روزانه خود را به بیش از 10 میلیون بشکه برساند. امین ناصر، مدیر عامل شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو در این باره گفت: تولید نفت عربستان از ماه آینده میلادی (آوریل) به 12 میلیون و 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

این قدرت نمایی روس ها و عربستانی ها در بازار نفت جهانی باعث شد تا بسیاری از کارشناسان آن را به جنگ جهانی نفت تعبیر کنند. مؤسسه اوراسیا گروپ در یادداشتی نوشت: “عربستان و روسیه در حال ورود به یک جنگ قیمت هستند که احتمالاً محدود و تاکتیکی خواهد بود.”

به هر حال می شد حدس زد که نتایج تصمیم های این چنینی در شرایطی که تقاضای نفت در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادها کاهش یافته است، چه خواهد بود.

در همین باره بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز هشدار داد جنگ قیمتی که اوپک و روسیه به راه انداخته اند می‌تواند قیمت نفت را تا بین 20 تا 30 دلار در هر بشکه پایین بیاورد. تحلیلگرانی مانند دامین کوروالین در یادداشتی نوشتند قیمت نفت خام برنت احتمالاً تا 20 دلار در هر بشکه سقوط می کند.

دیری نپایید که این پیش بینی ها در مورد قیمت نفت به تحقق پیوست. در ساعاتی از معاملات امروز قیمت نفت خام برنت به زیر 30 دلار سقوط کرد. همان گونه که از تصویر زیر ملاحظه می کنید و بلومبرگ اعلام کرد، در ساعاتی از معاملات امروز قیمت هر بشکه نفت خام برنت به 29 دلار و 52 سنت رسید. این پایین ترین قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 52 هفته اخیر بوده است.

عواقب جنگ نفتی روسیه و عربستان، نفت به زیر 30 دلار سقوط کرد!

به هر صورت، آتش جنگ نفتی که روس ها و عربستانی ها در این روزها به راه انداخته اند دامن تمام کشورهای نفتی را خواهد گرفت. سقوط قیمت نفت، بودجه بسیاری از کشورهای نفتی را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا قیمت نفت کانال های پایین تر از 29 دلار را به خود خواهد دید یا اینکه چانه زنی ها برای پایان این لجبازی نفتی قیمت نفت را به روند صعودی و کانال های بالاتر از 30 دلار باز خواهد گرداند.

 

 

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از میهن بلاکچین،

خدمات انتخاب اسم اتریوم (Ethereum Name Service) یک قرارداد هوشمند است که آدرس های بلاک چین اتریوم را برای انسان ها قابل خواندن می‌کند. تیم توسعه دهندگان در پست بلاگ خود گفتند هنگامی که این سرویس به قرارداد هوشمند جدیدتری انتقال یافت، حاوی باگی بود که برای توسعه دهندگان بیش از ۲۵،۰۰۰ هزینه در برداشت تا این باگ اصلاح شود.

در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۹، یک باگ در صفحه Ethereum Bug Bounty ثبت شد. این باگ به کاربران امکان می‌داد تا مالکیت یک اسم آدرس را حتی پس از انتقال آن به فرد دیگر مجددا در اختیار بگیرند. برای مثال جان دو (John Doe) می‌توانست آدرس Decrypt.ETH را ثبت کند، آن را به جین دو (Jane Doe) انتقال دهد و سپس آن را پس بگیرد.

تیم توسعه دهنده در این خصوص گفت:

این موضوع بسیار بدی خواهد بود، بنابراین ما سریعا متوجه شدیم که باید تمام زیرساخت های خود را به رجیستری جدیدی انتقال دهیم.

یک باگ پرهزینه

این موضوع بدان معنا بود که تمام ۳۱۰,۰۰۰ اسم در سرویس انتخاب اسم اتریوم و هم چنین ۵۰,۰۰۰ دامین فرعی، ۶۰,۰۰۰ اسم تغییر یافته و ۳۷,۰۰۰ اسم با آدرس های ثابت باید به روزرسانی میشدند. در مجموع این تعداد به بیش از ۴۵۰,۰۰۰ اسم می‌رسید.

تغییر و اصلاح تمام این اسم ها به معنای هزینه بسیار زیاد به صورت کارمزد تراکنش بود. از آنجایی که تیم توسعه دهنده باید مجموعا ۸۴۷,۰۰۰ فضای ذخیره سازی را اصلاح می‌کرد، مجموعا ۲۵,۰۰۰ دلار به صورت اتریوم باید هزینه می‌کرد تا این اقدام انجام شود.

در تاریخ ۲۷ ژانویه، تیم توسعه دهنده قرارداد هوشمند جدیدی اجرا کرد و در هفته اول فوریه، این اسامی را به قرارداد هوشمند جدید انتقال دادند. این انتقال در تاریخ ۱۰ فوریه پایان یافت.

تیم توسعه دهنده گفت:

خوشبختانه، با بررسی هایی که انجام دادیم می‌توانیم بگوییم که از این آسیب پذیری هیچ سوء استفاده ای نشده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.