دانلود اپلیکیشن
زمان
12:30:35
بعدازظهر
تاریخ
جمعه
28 شهریور 1399

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، در حال‌حاضر میزان سهام هر سهامدار از طریق سامانه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های همراه در دسترس افراد دارای مجوز از جمله خود سهامداران است و تقریبا می‌توان گفت نیازی به داشتن برگه‌های چاپ شده نیست. علت فراخوان شرکت‌ها برای اینکار را تنها می‌توان به لزوم رعایت مفاد قانون تجارت نسبت داد که آخرین اصلاح آن مربوط به پیش از ورود رایانه به سیستم‌های اداری و تجاری بوده است. البته برخی از سهامداران که بیشتر افراد باسابقه و قدیمی بازار سرمایه هستند، هنوز هم به‌طور مرتب به شرکت‌ها مراجعه کرده و برگه سهام خود با سرمایه جدید را دریافت کرده و بعضا از آن به‌دقت نگهداری می‌کنند. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

خموتور ح: کمتر از یک‌سال پس از آنکه «موتورسازان تراکتورسازی ایران» افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی از آورده نقدی خود را به ثبت رساند، در مجمع فوق‌العاده اواخر مرداد امسال، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی دیگری از همین محل را به تصویب رساند. آنچه خموتور را مجبور کرده در این مدت کوتاه سرمایه‌اش را ۷ برابر کند، افزایش میانگین ۳ تا ۴ برابری نرخ ارز در دو سال گذشته بوده است. در چنین شرایطی شرکت مجبور است برای تهیه قطعات و مواد اولیه چند ماه تولید خود اقدام کند؛ درحالی‌که افزایش قیمت‌ها سبب شده مبلغ موردنیاز برای این خریدها، از میزان سرمایه در گردش موجود شرکت فراتر رود. خموتور از شرکت‌های فرعی «تراکتورسازی ایران» (تایرا) است که تولیدات خود را عمدتا برای سهامدار عمده تولید می‌کند و در مواقعی هم که نیاز به سرمایه در گردش داشته باشد از سهامدار عمده قرض می‌گیرد. براساس بیانیه افزایش سرمایه، مطالبات سهامدار عمده از خموتور بیش از ۱۲۰میلیارد تومان است که کمتر از ۷ میلیارد تومان آن ناشی از سود سهام بوده و بقیه عمدتا مربوط به تامین سرمایه در گردش از سوی سهامدار عمده است. به بیان دیگر تقریبا تمام مبلغ افزایش سرمایه قبلا از سوی شرکت دریافت شده و تنها اگر سهامداران خُرد در افزایش سرمایه شرکت کنند مبلغی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان را به شرکت پرداخت خواهند کرد. اگر هم این اشخاص از حق‌تقدم خود استفاده نکنند یا آن‌را به فروش برسانند، احتمالا سهامدار عمده در حراج چندماه بعد، آنها را خریده و با مطالبات خود تهاتر می‌کند. میزان فروش ریالی خموتور در صورت‌های مالی ۳ماه منتهی به ۳۱/ ۳/ ۱۳۹۸ رشد ۸۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و براساس گزارش‌های ماهانه نیز فروش ریالی تا پایان شهریور امسال کمتر از ۲ برابر مدت مشابه سال قبل شده است. از نظر تعداد هم فروش ۶ماه منتهی به شهریور امسال حدود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. علت اینکه آمار رشد فروش متناسب با رشد سرمایه در گردش نبوده است را شاید بتوان به محدودیت سهامدار عمده در افزایش نرخ محصول خود یعنی تراکتور دانست. تراکتور یکی از تجهیزاتی است که توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد و دولت خود را موظف می‌بیند با نظارت بر قیمت این ادوات، از کشاورزان حمایت کند. سهامدار عمده هم با این توجیه که نمی‌تواند افزایش نرخی متناسب با واقعیت‌های اقتصادی را بر محصولات خود اعمال کند، به زیرمجموعه‌های خود از جمله موتورسازان افزایش نرخ مناسبی اعطا نمی‌‌کند. خموتور در یک‌سال گذشته در سه نوبت موفق به دریافت افزایش نرخ ۱۵، ۳۰ و ۲۸ درصدی برای محصولات خود از سهامدار عمده شده است که در مجموع افزایشی حدود ۸۰ درصدی را نشان داده و با میزان افزایش ریالی فروش متناسب است. مشابه این وضعیت را سهامداران «کمباین‌سازی ایران» (تکمبا) در مجمع سالانه شاهد بودند که عمده همت مدیران شرکت و سهامدار عمده در همکاری با وزارت جهاد کشاورزی بود تا اینکه به فکر سودآوری برای سهامداران از جمله خودشان باشند. گرچه شرکت تراکتورسازی ایران، قدمتی ۵۰ ساله دارد، اما موتورسازان تراکتورسازی حدود ۲۰ سال جوانتر بوده و در سال ۱۳۶۶ برای تولید موتور تاسیس شد. گشایش نماد حق‌تقدم خموتور در چند روز اول که پول‌های ورودی به بازار، تقریبا هر سهمی را در هر قیمتی خریدار بودند، موفقیت‌آمیز نبود چون در قیمتی بالاتر از خود سهم کشف قیمت شد و مورد تایید ناظر قرار نگرفت. این روند ادامه داشت تا آنکه نماد خود سهم، مشمول رفع گره‌معاملاتی شد و با بیش از ۲۵ درصد رشد به قیمت ۵۵۰ تومان رسید. در پی آن حق‌تقدم خموتور در قیمت ۴۰۰ تومان کشف قیمت و در روزهای بعد رو به کاهش گذاشت.

اتکای ج: سهامداران «بیمه اتکایی ایرانیان» در مجمع فوق‌العاده ۲۴/ ۶/ ۹۸ تصمیم گرفتند سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی شرکت را معادل ۳۰ درصد از دو محل «سود انباشته» (۶۰ میلیارد تومان) و «اندوخته» (۱۵ میلیارد تومان) افزایش داده و به ۳۲۵ میلیارد تومان برسانند. با این‌حساب دارندگان هر ۱۰ سهم این شرکت ۳ سهم جایزه دریافت و با آن در مجمع سالانه آتی برای دوره منتهی به ۳۰/ ۹/ ۹۸ برای تقسیم سود حاضر خواهند شد. اتکای با سرمایه جدید ضمن اصلاح ساختار مالی، تلاش می‌کند سهم خود را از بازار بیمه اتکایی کشور حفظ کند.

در هفته گذشته سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه چهار شرکت بورسی و فرابورسی را صادر کرد. بزرگ‌ترین شرکت در این بین «پالایش نفت اصفهان » (شپنا) بود که می‌تواند سرمایه خود را از ۲ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱/ ۵ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۱۵۶ درصد از دو محل «اندوخته طرح‌های توسعه» (عمدتا) و «سود انباشته» به‌صورت سهام جایزه افزایش دهد. «پتروشیمی آبادان» (شپترو) هم که مدتی است به بازارپایه منتقل شده مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی (حدود ۵۶ درصد) از مطالبات و آورده نقدی را دریافت کرد تا عمدتا صرف «اجرای طرح افزایش خوراک»، «بازسازی یکی از واحدهای تولیدی» و «نوسازی مجتمع» کند. مجوز افزایش سرمایه «ریخته‌گری تراکتورسازی ایران» (ختراک) – که می‌توان آن را دوقلوی خموتور دانست – هم صادر شد تا سرمایه حدود ۲۱ میلیارد تومانی آن ۳۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۶۴ درصد افزایش یابد و به بیش از ۵۶ میلیارد تومان برسد. بخش عمده (حدود ۱۵۸ درصد) این مبلغ از محل «مطالبات و آورده نقدی» و بخش کوچکی (کمتر از ۶ درصد) از «اندوخته طرح و توسعه» تامین خواهد شد. ختراک قصد خود از افزایش سرمایه را اجرای «پروژه‌های بهینه‌سازی تاسیسات تولیدی» اعلام کرده است. شرکت بازارپایه‌ای «عمران و سازندگی استان قزوین» (ثقزوی) هم با افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی از محل آورده نقدی می‌تواند سرمایه ۸ میلیارد تومانی خود را به ۲۰ میلیارد تومان برساند، تا سرمایه لازم برای ورود به بازار اصلی فرابورس را مهیا کند که چند سالی است در مجامع سالانه خود، وعده آن را به سهامداران داده است.

هفته گذشته «کارت اعتباری ایران‌کیش» (رکیش) خبر از ثبت افزایش سرمایه ۳۰درصدی خود از محل مطالبات و آورده نقدی، ۶ ماه پس از مجمع فوق‌العاده داد. «نفت سپاهان» (شسپا) نیز با گذشت بیش از ۲ ماه از برگزاری مجمع فوق‌العاده توانست افزایش سرمایه حدود ۴۷۱ درصدی از محل سود انباشته را ثبت کند. سهام جایزه سهامداران شسپا روز چهارشنبه به سهام قبلی آنها اضافه شد، ولی احتمالا در هفته جاری قابل معامله خواهد شد. مهلت حراج حق‌تقدم‌های استفاده نشده «پارس دارو» (دپارس) به پایان خود نزدیک شد، اما خریداری برای آن در قیمت سه هزار تومان و بالاتر پیدا نشد. به همین دلیل شرکت مهلت حراج را ۱۵ روز دیگر تمدید کرد. حراج حق‌تقدم «گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو» (خگستر) تا یکشنبه این هفته فرصت دارد و تاکنون تنها حدود نیمی از حدود ۵۵۰ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده به فروش رفته است. در دوره پذیره‌نویسی اولیه خگستر هم کمتر از ۴۰ درصد از ۹۰۰ میلیون حق‌تقدم منتشر شده، مورد استفاده سهامداران قرار گرفت. پذیره‌نویسی اولیه «داروسازی فارابی» (دفارا) و «معدنی املاح ایران» (شاملا) و نیز حراج حق‌تقدم استفاده‌نشده «بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار» (کمرجان) در هفته گذشته به پایان رسید.

 

10-01

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در تیر ماه، 68 دستگاه موتور 3 سیلندر، 1079 دستگاه متور 4 سیلندر، 627 دستگاه موتور 6 سیلندر به فروش رسانده است که از این میزان فروش درامد 26 میلیارد و 480 میلیون تومانی ساخته است.

خموتور در چهار ماه اول سال 98 تعداد 297 دستگاه موتور 3 سیلندر، 3918 دستگاه موتور  4سیلندر و 2251 دستگاه موتور 6 سیلندر به فروش رسانده است و در مجموع از محل فروش این تعداد دستگاه، درامد 92 میلیارد و 737 میلیون تومانی ساخته است.

افزایش تولید و فروش خموتور

خموتور به طور میانگین در هر ماه از سال 97 تعداد هزار و 577 دستگاه تولید داشته و به طور میانگین در هر ماه از سال 97 تعداد هزار و 595 دستگاه فروش داشته است. بررسی تعداد تولید و فروش خموتور در ماه‌های سال 98 حاکی از افزایش در تعداد تولید و تعداد فروش شرکت است. خموتور در تیر ماه هزار و 907 دستگاه تولید و هزار و 774 دستگاه فروش داشته است که از میانگین 97 بالاتر است.

بررسی نرخ فروش محصولات خموتور

نرخ فروش محصولات موتورسازان تراکتورسازی ایران در تیر ماه نسبت به ماه‌های گذشته رفتار متفاوتی داشته‌اند.

نرخ فروش موتور 3سیلندر در تیرماه نسبت به میانگین نرخ فروش سال 97 کاهشی بوده و از 9 میلیون تومان به ازای هر دستگاه به 8 میلیون و 510 هزار تومان به ازای هر دستگاه رسیده است. در واقع بیش از 500 هزار تومان کاهش قیمت در هر دستگاه رخ داده است.

نرخ فروش موتور 6سیلندر در بازه زمانی مورد بررسی، در محور 17 میلیون 800 هزار تومان به ازای هر دستگاه قرار داشته است. قیمت هر دستگاه موتور 6سیلندر در سال 97، مبلغ 17 میلیون و 703 هزار تومان بوده که در تیرماه به 17 میلیون و 844 هزار تومان رسیده است. درواقع افزایش 142 هزار تومانی به ازای هر دستگاه داشته است.

نرخ فروش موتور 4 سیلندر اما شرایط متفاوت‌تری نسبت به دو محصول دیگر خموتور داشته و در بازه زمانی مورد نظر افزایش قابل توجه را رقم زده است. قیمت هر دستگاه موتور 4سیلندر از 9 میلیون و 303 هزار تومان در سال 97 به 12 میلیون و 780 هزار تومان در تیر ماه رسیده است. بنابراین قیمت هر دستگاه موتور 4سیلندر در بازه مورد نظر، بیش از دو میلیون و 780 هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش درامد در ماه‌های 98

با توجه به تغییرات در تعداد و نرخ فروش محصولات به نظر می‌رسد اثر مقداری بر درامد شرکت بیشتر باشد چرا که تعداد فروش شرکت به طور کلی افزایشی بوده و نرخ فروش تنها در موتور 4سیلندر افزایش محسوس داشته است. بررسی درامد ماهانه خموتور نشان می‌دهد، درامد ماهانه شرکت به طور کلی از میانگین درامد در سال 97 فراتر رفته است. البته بدون در نظر گرفتن فعالیت شرکت در فروردین ماه که به دلیل کاهش تعداد فروش بوده است، درامد شرکت افزایشی بوده و از میانگین 19 میلیارد تومان در سال 97 به 26 میلیارد تومان در تیر ماه 98 رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین – محمد امین خدابخش؛ تارنمای کدال که در ماه‌های اخیر شاهد انتشار جزئیات افزایش سرمایه بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی بوده است، امروز نیز پذیرای اظهار نظر حسابرسان دو شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران و پتروشیمی خارک است. شرکت های نامبرده که پیشتر طرح توجیهی افزایش سرمایه و خبر تمایل هیئت مدیره‌هایشان به منظور انجام این کار بر روی تارنمای کدال قرار گرفته بود، امروز مدارک و مستندات تایید حسابرس و بازرس قانونی در خصوص انجام این افزایش را به اطلاع عموم رساندند.

بر این اساس شرکت پتروشیمی خارک می تواند در صورت اخذ مجوز از سازمان بورس به منظور انجام افزایش سرمایه، سرمایه خود را از مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد. در صورتی که این افزایش سرمایه به تایید سازمان بورس برسد، شرکت می‌تواند از محل سود انباشته وجوه لازم برای تامین مالی طرح متانول دو را انجام دهد.

شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایرانی شرایطی مشابه پتروشیمی خارک دارد. این شرکت امروز اعلام کرد که ما فقط حسابرس و بازرس قانونی شرکت را برای انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی کسب کرده است. بر این اساس در صورتی که شرکت بتواند موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار را برای انجام این افزایش کسب کند می تواند سرمایه خود را از مبلغ ۷۱ میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان فعلی به ۱۴۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون تومان افزایش دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.