صنعت فرآورده های نفتی و جذابیت های تکنیکی آن

صنعت فرآورده های نفتی و جذابیت های تکنیکی آن

در روز های پایانی هفته جاری و در ادامه انتشار گزارش های 9 ماهه شرکتها، گروه فرآورده های نفتی به واسطه گزارش های خوبی که روانه کدال کرد مورد تقاضای خریداران قرار گرفت. لذا در این مقاله به جذابیت های تکنیکی این گروه خواهیم پرداخت. در ابتدا نگاهی به شاخص فرآرده های نفتی می اندازیم.

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

پس از ریزش مرداد ماه سال گذشته این شاخص توانسته به واسطه رشدی که در نیمه اول امسال داشته از سد مقاومتی 3800000 الی 3900000 واحدی گذر کند و پس از لمس کانال   5358000 واحدی با مجدد به سطح 3800000 واحدی بر گردد و طی چندین بار تلاش کاهشی نتوانسته مجدد به زیر این سطح که اکنون نقش حمایتی ایفا می کند باز گردد. لذا از دید تکنیکال با توجه به ایجاد سقفی جدید بالاتر از سقف قبلی و ناتوانی در ایجاد کفی پایین تر از قبلی، این امیدواری وجود دارد که کف بعدی بالاتر از کف قبلی ایجاد شده و عملا شاهد حضور در روند صعودی جدید در آینده باشیم. برای این مهم حفظ محدوده 3800000 واحدی حائز اهمیت است.

در ادامه به دلیل ایجاد اختصار به تحلیل و بررسی تعدادی از شرکت های این گروه که از نظر تحلیل گران سیگنال مناسب تر ارزیابی شده اند می پردازیم.

پالایش نفت تبریز(شبریز)

این شرکت در گزارش 9 ماهه خود 48438 میلیارد ریال سود عملیاتی و 41036 میلیارد ریال سود خالص را لحاظ کرد.  در واقه در 9 ماهه بدون در نظر گرفتن سود پتروشیمی تبریز، 4104 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد و این در حالی است که این رقم در گزارش 6 ماهه تلفیقی 2368 ریال به ازای هر سهم بود.

نمودار نماد بورسی شبریز

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

شبریز نیز به واسطه رشدی که امسال داشت توانسته اولین قدم برای ایجاد روند صعودی را برداشته و هم اکنون توسط حمایت 2865 تومان مورد تقاضا قرار گرفته و برای گذر از مقاومت 3570 تومان خیز برداشته است، در واقع گذر از این مقاومت و در مرحله بعدی سقف امسال آن در 4610 تومان، حضور این نمودار را در روند صعودی تایید و در اولین قدم راه را برای رسیدن به مقاومت سقف تاریخی این نمودار در 5970 تومان هموار می کند. از نظر تکنیک نموداری، این نماد، یک گام از دیگر هم گروهی های خود جلوتر است.

در نظر باید داشت شرط این احتمال حفظ محدوده حمایتی 2860 ت.مان می باشد.

پالایش نفت بندر عباس(شبندر)

در گزارش 9 ماهه این شرکت 152660 میلیارد ریال سود عملیاتی و 133516 میلیارد ریال سود خالص درج شده است رد واقع در 9 ماهه حسابرسی نشده توانسته به ازای هر سهم 994 ریال سود ثبت کند این در حالی است که سود 9 ماهه پارسال 546 ریال بوده و در واقع رشد 82% را به نسبت مدت مشابه سال مالی گذشته نشان می دهد.

نمودار نماد بورسی شبندر

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

این نمودار نیز شبیه به نمودار شبریز می باشد و همان خصوصیات را دارد. در واقع به شرط حفظ ناحیه حمایتی 570 تومان و گذر از مقاومت 740 تومان می توان روند این نمودار را صعودی دانست و راه را برای رسیدن به اولین مقاومت در سقف تاریخی این نماد در 1000 تومان هموار یافت.

پالایش نفت لاوان(شاوان)

این شرکت هنوز گزارش 9 ماهه خود را ارائه نداده است.

نمودار نماد بورسی شاوان

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

این نمودار نیز شباهت زیادی به دو نمودار قبل دارد لذا به شرط حفظ ناحیه حمایتی 11800 تومان و گذر از مقاومت 14900 تومان می توان مقاومت بعدی را در سقف تاریخی نمودار در 20600 تومان یافت.

پالایش نفت تهران(شتران)

شتران نیز در گزارش 9 ماهه خود 617 ریال سود محقق ساخته است این در حالی است که سود 6 ماهه آن 334 ریال بوده و در 3 ماهه اخیر تقریبا به اندازه 6 ماهه ابتدایی سود ساخته است.

نمودار نماد بورسی شتران

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

نمودار این نماد نسبت به نمودار های قبلی کمی تفاوت دارد. در واقع این نمودار نشان می دهد که نسبت به برخی هم گروهی ها شتران رشد کمتری داشته و نتوانسته مقاومت مهمی را در زی این رشد بشکند و بر روی آن قرار گیرد(پولبک).

در واقع برای این نماد شرط حفظ حمایت 288 تومان برای ایجاد روند صعئدی وجود دارد و از نظر تکنیکال یک گام به نسبت چند نمودار قبل عقب تر است. اما شرکت در گزارش 9 ماهه خود، توانسته خود نمایی کند و در آخرین روز معاملاتی بیشترین ارزش صف خرید را دارا بود.

در صورت شکست خط ترند نزولی کوتاه مدت می توان مقاومت های بعدی را در 540 و پس از آن 650 تومان یافت.

پالایش نفت اصفهان(شپنا)

شپنا هم در گزارش 9 ماهه خود پیشرفت خوبی را نشان داد. در واقع توانسته در گزارش 9 ماهه سود 688 ریال را به ازای هر سهم محقق کند و این در حالی است که در 6 ماهه سود هر سهم را 365 ریال گزارش کرده بود، یعنی در 3 ماهه پاییز تقریبا به اندازه 6 ماهه اول سال سود ساخته است.

نمودار نماد بورسی شپنا

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

نمودار شپنا نیز شباهت زیادی به نمودار شتران دارد و بر خلاف چند نمودار اول این مقاله نتوانسته طی رشد قیمتی امسال خود مقاومت مهمی را بشکند و بر روی آن پولبک کند. در واقع اکنون موقعیت نمودار در قیمت 543 تومان در بین حمایت  400 تومانی و مقاومت 940 تومانی است و به شرط حفظ ناحیه حمایتی نام برده و شکست خط ترند نزولی کوتاه مدت می توان مقاومت بعدی را در 940 تومان برای قیمت در نظر گرفت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *