گزارش روزانه بازار سرمایه (شنبه 30 فروردین ماه 1399)

گزارش روزانه بازار سرمایه (شنبه 30 فروردین ماه 1399)

شاخص بورس تهران امروز با افزایش 23 هزار واحدی عدد 668 هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با افزایش 8 هزار واحدی به عدد 233 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 5 میلیارد سهم طی 829 هزار  داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 5352  میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، رشد 3.59 درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

بازار امروز در حالی کار خود را آغاز نمود که شاهد صف خرید در اکثر نماد های بورسی و فرابورسی تا پایان بازار بودیم. همچنین رئیس سازمان خصوصی از عرضه شرکت های ایمیدرو وایدرو تا اواخر اردیبهشت ماه خبر داد.

ارزش بازار بورس و فرابورس در طی هفته

گزارش روزانه بازار سرمایه (شنبه 30 فروردین ماه 1399)

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس وفرابورس

نام نماد میزان تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس نام نماد میزان تاثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس
فولاد 1573 ذوب 16
فملی 1171 شگویا 16
رمپنا 1059 زاگرس 15
کگل 840 هرمز 13

بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه

نام سهام حجم معاملات (میلیون) ارزش معاملات (میلیارد) قیمت پایانی (ریال) قیمت آخرین معامله(ریال)
دماوند 22 1470 64594 64900
وبملت 142 1464 10283 10283
شتران 175 1398 7951 8047
شیران 78 1346 17188 17192

بلوک های مهم صورت گرفته در معاملات امروز

نام سهم حجم معاملات(میلیون) ارزش معاملات(میلیارد) قیمت معامله بلوک(ریال) قیمت اخرین معامله (ریال)
کنور2 35 647 18500 18500

بیشترین درصد افزایش

نام سهام درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل ارزش معاملات (میلیارد)   قیمت پایانی (ریال)   قیمت آخرین معامله (ریال)  
کیسون 23.29 366 8789 8898
خرینگ 10.25 167 33509 33539
شغدیر 10.25 192 43055 43463

کیسون: بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص برنده شدن در مناقصه خط انتقال نیرو در اصفهان.

خرینگ: بازگشایی پس از کنفرانس اطلاع رسانی و تغییرات 50 درصد.

شغدیر: بازگشایی پس از کنفرانس اطلاع رسانی و تغییرات 50 درصد.

اخبار منتخب باار سرمایه و کدال

  1. طبق مصوبه هیئت وزیران در 20 فروردین ماه سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی در صندوق های سرمایه گذاری  مبلغ 2 میلیون تومان می باشد. هر شخص حقیقی می تواند فقط یکبار از تخفیف اعلام شده توسط هیئت وزیران استفاده نماید. 5 واحد درصد از تخفیف اعلام شده توسط هیئت وزیران به بازارگردانی واحدهای صندوق سرمایه گذاری در همان صندوق ها تخصیص خواهد یافت. در صورت عدم فروش کامل سهام قابل واگذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری، سهام باقیمانده موضوع واگذاری با استفاده از روش ثبت سفارش عرضه خواهد شد.
  2. در معاملات امروز  نرخ صرافی ملی برای خرید دلار 15400 تومان و فروش 15500 شد و قیمت دلار در بازار آزاد 15780 می باشد.
  3. شاخص قیمت نفت آمریکا زیر فشار عرضه به زیر 20 دلار در هر بشکه رسید که عامل افت قیمت، افت تقاضا و جهش 19 میلیون بشکه ای موجودی مخازن آمریکا در هفته گذشته است همچنین با توجه به کاهش 0.32 درصدی مصرف بنزین آمریکا پالایشگاه ها اقدام به کاهش خرید نفت کردند و نسبت تولید به ظرفیت آنها 69 درصد بوده است که کمترین سطح از سال 2008 می باشد.
  4. شورای نظارت بر معاملات سلف آمریکا  می گوید سرمایه گذران این کشور در هفته گذشته اقدام به فروش طلا و ذرت، ین ودلار استرالیا کرده و در ازای آن نفت و دانه های روغنی و آلمینیوم و یورو، دلار کانادا و مس خریده اند.
  5. آمار ها نشان می دهد از 15 مارس تا به امرز، فدرال رزرو 2055 میلیارد دلار به منظور تزریق نقدینگی به بورس چاپ کرده است. ترازنامه بانک حالا به مرز 6367 میلیادر دلار رسیده که معادل 29 درصد  GDP امریکاست
  6. نماد معاملاتی سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) از روز شنبه  30 فرودین ماه تا اطلاع ثانویه در زمان جلسه معاملاتی معامله نخواهد شد. زمان انجام معامله از ساعت13:31 لغایت 14:30 بدون پیش گشایش می باشد.
  7. معاملات در نمادهای شگویا، صبا، تملت و زکوثر تا اطلاع ثانوی در زمان جلسه معاملاتی معامله نخواهد شد. زمان انجام معامله در نمادهای مذکور از ساعت12:35 لغایت 13:30 و بدون مرحله پیش گشایش انجام خواهد شد.
  8. رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: آزادسازی سهام عدالت دو فایده مهم دارد. اول اینکه با توجه به وضعیت بازار سرمایه که تقاضا زیاد و عرضه کم شده، سهام عدالت می‌تواند بخشی از تقاضا را پوشش دهد. فایده دوم هم مربوط به تأمین درآمد برای دارندگان سهام می‌شود. خصوص اینکه اقشار کم‌تر برخوردار این سهام را در اختیار دارند و تلاش دولت طی دو ماهه گذشته این بوده که درآمدهایی برای آنها تأمین کند. در صورت آزادسازی سهام عدالت آنها از مزیت دسترسی به منابع حاصل از فروش دارایی‌هایشان بهره‌مند می‌شوند.
  9. تولید کنندگان جوجه یک روزه برای جلوگیری از ضرر احتمالی به ناچار مجبور به معدوم سازی جوجه ها شدند و بحث تخصیص ارز توسط بانک مرکزی مطرح نبوده است. بلکه این اقدام به منظورکاهش تقاضا و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت صورت گرفته است.
  10. افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، از آغاز ثبت نام وام ضروری بازنشستگان کشوری از اول اردیبهشت خبر داد. مبلغ این وام ۷ میلیون تومان، با اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد است. متقاضیان جهت ثبت‌نام به سایت صندوق بازنشستگی به نشانی  cspf.ir مراجعه کنند.
  11. رییس کنفدراسیون صادرات ایران پیشنهاد داد که سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی با کسب مجوز، دست کم ۵۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان در سال ۹۸ را به طور علی الحساب به صادرکنندگان بازگردانند.
  12. علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران به سرمایه گذاران توصیه کرد: صندوق ها برای افرادی که سرمایه بسیاری دارند و فرصت حضور و رصد بازار را ندارند، مناسب است. حضور مردم در بورس باید غیرمستقیم باشد و افرادی که تخصص داشته با متنوع سازی فرصت های سرمایه گذاری که پیش روی هر صندوقی قرار دارد ریسک های موجود را پوشش دهند.
  13. رئیس سازمان خصوصی‌سازی از آماده‌سازی شرکت‌های دولتی برای پذیرش در بازار سرمایه خبر داد و گفت: پنج هلدینگ آماده شده و قرار است در نخستین جلسه هیئت وزیران، این اجازه را کسب کنیم که زنجیره مدیریتی را از بین نبریم. یکی از ایرادها به واگذاری‌ها این بود که زمانی که شرکت‌های زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی را یکی یکی واگذار می‌کردیم، زنجیره ارزش از بین می‌رفت، بنابراین درحال کسب اجازه هستیم که مجموعه‌ای همچون ایمیدرو را به صورت سهامی عام عرضه کنیم. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا اواسط اردیبهشت ماه مجموعه ایمیدرو به صورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و کشف قیمت شود. صالح ادامه داد. برای ایدرو و ایمیدرو موافقت وزیر صمت را اخذ کرده‌ایم و در انتظار اجازه هیئت وزیران هستیم.
  14. مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد به زودی نام دیجی‌کالا و تپسی پس از برطرف شدن موانع حضور به عنوان اولین استارت‌‌آپ‌هایی که توانسته‌اند شرایط حضور در بورس را به دست آورند روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت.
  15. به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد، حسین فهیمی درباره تخلف اخیر برخی دفاتر پیشخوان و دریافت وجوه بسیار مازاد  همچنین تاکید بر استفاده از خدمات دو شرکت کارگزاری به متقاضیان کد سهامداری گفت: متاسفانه برخی دفاتر پیشخوان از اطلاعات کم متقاضیان و ازدحام روزهای گذشته مردم برای دریافت کد سهامداری به بهانه کرونا سوء استفاده کرده و اقدام به دریافت مبالغ بسیار زیاد و تا 10 و 15 برابری نسبت به نرخ های مصوب کرده اند. وی ادامه داد: این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفته و با متخلفین برخورد خواهد شد و شاکین می توانند از دو روش تماس با کانون دفاتر پیشخوان ( به شماره ۰۲۱۶۱۹۱۲۲۲۲ و شماره ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات ) و یا مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی (sejam@csdiran.com) اقدام و وجوه مازاد را دریافت کنند. این مقام مسئول افزود: درحالی شعب بانک شهر و برخی شعب بانک پارسیان آماده انجام احراز هویت و صدور کد بورسی هستند که مذاکراتی با بانک های صادرات و ملی هم برای انجام احراز هویت در حال انجام است . همچنین زمینه احراز هویت در برخی شرکت های کارگزاری فراهم است.
  16. مدیر کل نظارت بر دارو و مواد تحت نظارت سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به کاهش حدود ۵۰۰ میلیون دلار از ارز دولتی حوزه دارو، با تقاضای شرکت های دارویی، قیمت گذاری جدید دارو آغاز شد و به سرعت به درخواست های تغییر قیمت رسیدگی می شود.
  17. کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس معتقدند حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط کنونی به صلاح نیست و در این زمینه به تورم ۴۰درصدی و بی ثباتی اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، و حجم کم اسکناس و سکه در مقایسه با نقدینگی ۲۲۰۰هزار میلیارد تومانی اشاره می کنند.
  18. ‌وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:   بازار بورس شاهد عرضه‌های اولیه شرکت‌های دولتی خواهد بود.  دژپسند افزود: امروز برای هر گونه تغییر و اصلاح و تحول در مقوله واگذاری شرکت‌ها و دارایی‌های دولتی اعم از شرکت و سهام دستمان باز است. وی ادامه داد: برای بهبود در روند واگذاری‌ها تصمیم گرفته شد تا از ساز و کار بورس و عرضه سهام یا ارائه در ETF استفاده شود، زیرا عرضه و فروش در بورس از شفافیت کافی برخوردار است.  دژپسند تصریح کرد: ۹ شرکت در رسته‌های مالی (بانک‌ها و بیمه‌ای) و صنایع فلز و معدنی و پالایش و پخش از اولین موارد واگذاری‌ها در بورس خواهند بود. تصمیم گرفتیم که عرضه‌ها به صورت فراگیر صورت پذیرد. در این روش عرضه‌ها در دو گروه صورت می‌پذیرد که هر گروه مشمول تخفیف ۲۰ و ۲۵ درصد خواهند بود. در حقیقت این تخفیف شامل خرید اولی‌ها خواهد شد.   دژپسند ادامه داد: سقف خرید برای هر فرد دو میلیون تومان خواهد بود، برای این نوع خرید تنها ارائه کد ملی کفایت می‌کند.
  19. بلومبرگ در یک مقاله تحلیلی به اقدامات دولت ها برای مبارزه با بحران هایی مانند کرونا پرداخته است و هشدار می دهد که دولت ها در صورت تزریق پول بدون پشتوانه به اقتصادها موجب تورم و از بین رفتن ارزش پول رایج خود خواهند شد.
  20. گلدمن ساکس اعلام کرد بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ۴ برابر بدتر از بحران مسکن آمریکا (بحران مالی جهانی) است و آمریکا با بالاترین نرخ بیکاری از جنگ جهانی دوم تا کنون مواجه خواهد شد.
  21. شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس بیان کرد: عملیات احراز هویت مشتریان در زمان گشایش حساب می تواند برای مشتریان ورود به بورس کفایت لازم را داشته باشد.
  22. آقای رسول شریفی در نظر دارد، تعداد 5 درصد از سهام شرکت سخت آژند(ثاژن) را در روز شنبه 6 اردیبهشت ماه با قیمت پایه هر سهم 760 تومان واگذار نماید.
  23. مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین گفت: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن ۷۴۵ واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد و دهک های پایین در استان ساخته می شود. اقدام ملی مسکن از طرح‌های مهمی است که با هدف خانه دار شدن افراد کم درآمد و متوسط جامعه اجرا خواهد شد که در اجرای این طرح، ۷۴۵ واحد مسکونی در استان قزوین ساخته می شود؛ همچنین به متقاضیان مسکن ملی ۱۰۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد و از طریق بورس کالا برای تأمین مصالح ساختمانی با قیمت مناسب اقدام خواهد شد تا هزینه ساخت کمتر شود.
  24. در هفته منتهی به ۲۹ فروردین ماه، ۷۶۳ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت که نسبت به هفته ما قبل به ترتیب رشد ۴۴ و ۴۰ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد.
  25. مدیر عامل گروه صنعتی مپنا گفت: نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای وارد مدار کردن نیروگاه سیکل ترکیبی پرند انجام شده که بخش زیادی از این سرمایه گذاری از طریق سرمایه‌های خرد مردم در بورس تامین شده است.
  26. شرکت لوله و ماشین سازی ایران(فلوله) از فروش 5 قطعه زمین از اراضی ضلع جنوب غربی شرکت لوله و ماشین سازی ایران خبر داد.
  27. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از مزایده عمومی واگذاری سهام شرکت پتروشیمی هنگاه خبر داد.
  28. شرکت پتروشیمی نوری(نوری) از تحصیل 99 درصد شرکت پتروشیمی هنگام به قیمت هر سهم 490 تومان خبر داد.
  29. شرکت لیزینگ صنعت و معدن(ولصنم) از واگذاری 4 درصد شرکت سرمایه توسعه صنعت و تجارت به قیمت واگذاری هر سهم 694 تومان خبر داد.

می توانید گزارش بازار سهام را هر روز در کانال سیگنال به آدرس signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) مشاهده کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران