گزارش روزانه بازار سرمایه (سه شنبه 19 فروردین ماه 1399)

گزارش روزانه بازار سرمایه (سه شنبه 19 فروردین ماه 1399)

بازار امروز در حالی کار خود را آغاز نمود که خبر مبتنی بر کاهش مبتلایان به ویروس کرونا سبب شد که شاخص های بازار آمریکا با رشد 7 درصدی همراه شوند. شرکت های فعال در بازار آمریکا نیز رشد خوبی را تجربه نمود. در بازار کالا همچنین به دلیل کاهش میزان مرگ و میر در جهان و افزایش امید به بهبود وضعیت جهان نیز قیمت ها نسبت به روز قبل رشد قیمتی را تجربه نمود. قیمت انس به 1654 دلار رسید و قیمت نفت برنت با رشد 2 درصدی 33 دلار هر بشکه شد. اوراق قرضه 2 ساله 10 ساله آمریکا رشد 8 درصدی نسبت به روز گذشته را تجربه نمود. شاخص احساسات و ترس ( VIX) با افت 5 درصدی به 44 واحد رسید که نشان از کاهش و بهبود اوضاع جهان می باشد.

 بازار بورس بر خلاف انتظار افزایش عرضه های ناشی از عرضه اولیه صبا در روز چهارشنبه روند رو به رشدی را تجربه نمود. با گذشت زمان بر قدرت تقاضا ها افزود می شد که به نظر می رسد ناشی از تایید خبر کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد می باشد. همچنین مدیر عامل شستا از عرضه اولیه 80000 میلیون سهمی این شرکت در هفته اول اریبهشت خبر داد.

شاخص بورس تهران امروز با افزایش  13 هزار واحدی عدد 583 هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با افزایش 4 هزار واحدی به عدد 209 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 6 میلیارد سهم طی 1 میلیون داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 5590  میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، رشد 2.44 درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

ارزش معاملات بازار نقدی بورس در پایان معاملات امروز به 5590 میلیارد تومان و در فرابورس 5673 میلیارد تومان رسید که در این معاملات نماد های تاپیکو (1408 واحد)، فارس (تاثیر 1210 واحد) و فولاد (تاثیر 1004 واحد) به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار بورس و نماد ذوب (تاثیر 14 واحد) و شگویا (تاثیر 14 واحد ) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند. همچنین نماد های پاکشو (تاثیر 134 واحد) و کالا (تاثیر 82 واحد)  بیشترین تاثیر منفی را بر بازار بورس داشتند. لازم بالذکر است از 5590  میلیارد تومان ارزش معاملات بازار بورس، 142 میلیارد تومان از ارزش معاملات مربوط به معاملات صندوق ها و بلوک بوده است لذا ارزش خالص معاملات برابر 5448 میلیارد تومان می باشد. همچنین از 5673 میلیارد تومان ارزش معاملات فرابورس، 2597 میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق مرابحه و صندوق ها بوده است. فلذا خالص ارزش معاملات فرابورس برابر 3076 میلیارد تومان می باشد.  

بیشترین فروش حقوقی مربوط به هرمز (59 درصد) و وملل (55 درصد) می باشد. همچنین بیشترین خرید حقوقی مربوط به دی (12 درصد) و وخاور (19 درصد) می باشد.

همچنین گروه بانک ها و شیمیایی به ترتیب با ارزش معاملات 459 و 767 میلیارد تومان، برترین ها در بین صنایع بودند.

مقایسه ارزش صف های خرید و فروش

گزارش روزانه بازار سرمایه (سه شنبه 19 فروردین ماه 1399)

مقایسه تعداد صف های خرید و فروش

گزارش روزانه بازار سرمایه (سه شنبه 19 فروردین ماه 1399)

بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه

نام سهام حجم معاملات (میلیون) ارزش معاملات (میلیارد) قیمت پایانی (ریال) قیمت آخرین معامله (ریال)
دماوند 33 2183 65039 65320
وخارزم 315 2103 6668 6740
فرابورس 19 1719 86258 86600
بجهرم 370 1579 4267 4287

بلوک های مهم صورت گرفته در معاملات امروز

نام سهم حجم معاملات (میلیون) ارزش معاملات (میلیارد) قیمت معامله بلوک (ریال) قیمت اخرین معامله (ریال)
فملی 2 68 506 7400 7469

بیشترین درصد افزایش

نام سهام درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل ارزش معاملات (میلیارد)   قیمت پایانی (ریال)   قیمت آخرین معامله (ریال)  
لپیام 15.99 24 22000 22000
تاپیکو 15.08 252 4930 4945
تملت 10.24 5 5632 6181
ثجوان 6.75 68 10323 10198

لپیام: بازگشایی پس از مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام.

تاپیکو: بازگشایی پس از رفع تعلیق نماد و توضیحات در خصوص اطلاعات وصورت های مالی منتشر شده.

تملت: بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص اتمام تعهد بازارگردانی در اوراق اجاره سایپا.

ثجوان: بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص نتیجه دادگاه علیه شرکت کیهان تبادل.

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال

  1. روسیه تنها به شرطی حاضر است تولیدش را یک میلیون بشکه در روز یا معادل 10 درصد از تولید مارس کاهش دهد که آمریکا هم به محدودیت عرضه ملحق شود.
  2. وزیر اقتصاد: در آینده ای نزدیک سهام شرکت های دولتی با سقف خرید 2 میلیون تومان به ازای هر نفر عرضه خواهد شد.
  3. ریاست قبلی فدرال رزرو آمریکا: نرخ تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل دوم احتمالا تا 30 درصد افت زیر صفر را ثبت کند. نرخ بیکاری می تواند بین 12 تا 13 درصد را ببیند حتی بالاتر هم برود.
  4. رویترز: دستیابی به توافق اوپک پلاس جهت کاهش قیمت نفت مشروط به مشارکت تمام تولید کننده های نفت دنیا به خصوص اعضای G20  است.
  5. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کرد.
  6. روابط عمومی بانک مرکزی در پی انتشار مطالبی در خصوص روند اخذ تسهیلات از صندوق بین المللی پول در برخی رسانه ها، اعلام کرد: همانگونه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده ، درخواست ایران برای دسترسی به حق خود در صندوق بین المللی پول و استفاده از آن برای کمک به برنامه مقابله با مشکلات ناشی از همه گیری ویروس کرونا در جریان است. بر اساس این اطلاعیه تا آنجا که بانک مرکزی در جریان است، صندوق بین المللی پول، پس از طی مراحل اداری، کمک به کشورها را تصویب و اعلام می کند.
  7. در اولین جلسه هیات واگذاری شرکت های دولتی در سال ۱۳۹۹ که بعدازظهر امروز در وزارت امور اقتصاد و دارایی با حضور وزرای اقتصاد، ورزش و جوانان و دادگستری و رییس سازمان خصوصی سازی و نمایندگان اتاق بازرگانی و سازمان بورس اوراق بهادار برگزار شد برنامه اجرایی پیشنهادی سازمان خصوصی سازی برای واگذاری قطعی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال ۱۳۹۹ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.
  8. کاخ الیزه با انتشار بیانیه ای مدعی شد امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی اخیر با حسن روحانی همتای ایرانی از این کشور خواسته به تعهدات هسته ای خود ذیل برجام پایبند باشد. این بیانیه مدعی است که ماکرون از طرف ایرانی خواسته از اتخاذ اقدامات جدیدی که مغایر با برجام است پرهیز کرده و در کاهش تنش های منطقه ای سهیم باشد.
  9. عبدالناصر همتی در تازه ترین یادداشت اینستاگرامی ضمن تشریح جزئیات برخی سیاست های کرونایی دولت، اعلام کرد: بانک مرکزی از طریق کاهش 250 هزار میلیارد ریالی ذخیره قانونی بانکها و با همراهی بانکها امکان تأمین اعتبار 750 هزار میلیارد ریالی با نرخ 12 را فراهم ساخته است. وی همچنین در خصوص جزئیات وام یک میلیون تومانی به خانوار یارانه بگیر گفت: پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک میلیون تومانی اعتبار خرید به 23میلیون خانوار یارانه بگیر با نرخ12 درصد و باز پرداخت24ماهه با تنفس4ماهه به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.
  10. با شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم پیش برد  آموزش و مسائل کاری در منازل، استفاده از اینترنت خانگی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت . وزارت ارتباطات با دستور به اپراتورها برای افزایش ۱۴۰۰ گیگابیت برثانیه  ظرفیت پهنای باند سعی در بهبود کیفیت داشت. بااین حال افزایش ظرفیت اینترنت نیز نتوانست جوابگوی نیاز مردم باشد. درنهایت محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از افزایش چهار برابری سرعت اینترنت خانگی، با تبدیل ADSL به VDSL خبر داد .
  11. به گفته مسوولان حوزه ارتباطات با اشباع ظرفیت فعلی شبکه موبایل، تنها راه توسعه ظرفیت شبکه، در اختیار گرفتن منابع فرکانسی پایین با امکان سرمایه‌گذاری کمتر و پوشش بیشتر است؛ در حالی‌که این باندهای فرکانسی اکنون در اختیار صداوسیماست.
  12. براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها، نرخ سود بانکی ۲ نرخی می‌شود. نرخ سود اول برای اشخاص حقوقی و معادل ۱۵ درصد است. نرخ دوم نیز متعلق به اشخاص حقیقی است که به عهده بانک‌ها واگذار شده است.
  13. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: برآوردها حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی کشور تا 15 درصد از کرونا متأثر می‌شود، البته سعی ما بر این است که با تدابیر اندیشیده‌شده، این اثر را به حداقل برسانیم.
  14. مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با اعلام خبر بورسی شدن این شرکت در آینده نزدیک گفت: حداکثر تا هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا در بورس عرضه شود.

می توانید گزارش بازار سهام را هر روز در کانال سیگنال به آدرس signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) مشاهده کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام چطور میتونم به یک سوم سهام عدالت که با ثبت نام خریدم دست پیدا کنم

    • سلام باید به بانک های منتخب برای فروش سهام عدالت مراجعه کنید.

    • سلام دوست عزیز. خیر، اما میتونید گزارش های صندوق های سرمایه گذاری رو در سایت و اپ سیگنال دنبال کنید.

  • با سلام و عرض ادب و احترام
    بابت تمام مطالب مفید ورزنده ایی که قطعا با تلاش و صرف وقت و هزینه به رایگان در اختیار بینندگان این برنامه قرار می‌دهید کمال تشکر را دارم
    امیدوارم دوستانی که از این مطالب اسفاده می‌کنند با ثبت و ارسال نظر عوامل سایت سیگنال را در ادامه این راه دلگرم تر کنند.
    با تشکر و خسته نباشید خدمت عوامل سیگنال